طرز تهیه ماهیچه خوشمزه و مجلسی به سبک رستورانی

thumbnail

خوراک ماهیچه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار معروف ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه به عنوان یکی از گران قیمت ترین غذاهای ایرانی شناخته می شود که در مجالس بسیار مهم سرو می شود. این غذای خوشمزه به همراه پلوهای متنوعی مثل کته ساده، زرشک پلو، شوید پلو و باقالی پلو سرو می شود که معروف ترین پلویی که در کنار ماهیچه سرو می شود معمولا باقالی پلو است، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای ۲ نفر
ماهیچه گوسفندی ۲ عدد
پیاز ۴ عدد بزرگ
زعفران دم کرده ۱ فنجان
چوب دارچین ۲ تکه
سیر ۵ حبه
کره ۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

 

طرز تهیه ماهیچه ساده

 

مرحله اول
برای تهیه ماهیچه خوشمزه ابتدا پیازها را به صورت خلالی یکدست و درشت خرد می کنیم،سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به قابلمه می افزاییم و به خوبی تفت می دهیم.

 

مرحله دوم
پیاز را باید در حدی تفت دهیم که نرم و سبک شود و نیازی نیست آنرا خشک کنیم. در ادامه تکه های ماهیچه را به قابلمه اضافه می کنیم و هر دو سمت ماهیچه ها را به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند.

 

مرحله سوم
پس از اینکه ماهیچه ها را سرخ کردیم، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا ادویه ها به خورد ماهیچه بروند. در ادامه چوب دارچین را به همراه سیر و زعفران دم کرده اضافه می کنیم.

 

مرحله چهارم
حالا مواد را کمی تفت می دهیم تا یکدست شوند، سپس به اندازه ای آب جوش اضافه می کنیم که سطح آب، یک بند انگشت بالاتر از سطح ماهیچه ها باشد. در ادامه حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب شروع به حباب زدن کند.

 

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه پسران کریم برای 4 نفر

 

مرحله پنجم
پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، کف های روی سطح آب را با قاشق جمع می کنیم و دور می ریزیم. گرفتن کف های سفید رنگ روی آب باعث می شود که در پایان پخت، ماهیچه ی ما هیچ طعم و بوی بدی نداشته باشد.

 

مرحله ششم
پس از گرفتن کف ها، درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم که ماهیچه ها به مدت ۴ تا ۵ ساعت با حرارت بسیار ملایم بپزند. توجه داشته باشید که در پایان پخت، باید در حد یک کاسه کوچک آب درون قابلمه باقی بماند.

 

مرحله هفتم
پس از گذشت ۴ ساعت، نمک ماهیچه را اندازه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت دیگر با حرارت ملایم بپزد. در پایان ماهیچه ها را از قابلمه خارج می کنیم و در ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم.

 

مرحله هشتم
در این مرحله آب ماهیچه را ضاف می کنیم و درون یک کاسه کوچک می ریزیم،سپس به همراه پیازهای کاراملی کنار ماهیچه ها قرار می دهیم. در پایان ماهیچه مجلسی را به همراه برنج زعفرانی سرو می کنیم.

 

نکاتی برای تهیه ی ماهیچه :

• در این روش پخت، به علت وجود کره و زعفران بوی زهم گوشت گرفته می شود.

• اضافه کردن نمک در ابتدای پخت سبب دیرپز شدن و سفت شدن ماهیچه می شود.

• برای خوشمزه شدن خوراک ماهیچه تان می توانید در اواسط پخت چوب دارچین به آن اضافه کنید.

• برای زیباتر شدن خوراک ماهیچه آن را با استخوان بپزید.

• برای طرز تهیه ماهیچه آبدار میزان آب بیشتری اضافه کنید.

• اجازه بدهید خوراک ماهیچه با حرارت ملایم و به آرامی در زمان بیشتری بپزد.

• بعضی افراد تمایل دارند به خوراک ماهیچه شان رب گوجه فرنگی بزنند. و رنگ آن قرمز باشد، بنابراین نیم ساعت قبل از خاموش کردن خوراک تان به آن رب گوجه ی سرخ شده اضافه کنید.

• در پخت ماهیچه بهتر است پیاز زیاد و به صورت خلالی استفاده شود تا عطر و طعم پیاز در آن باقی بماند.

• برای خوراک ماهیچه می توانید از چاشنی آبلیموترش تازه استفاده کنید.

ویدیو : طرز تهیه ماهیچه خوشمزه و مجلسی به سبک رستورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter