طرز تهیه شله زرد نذری برای 50 نفر

thumbnail

شله زرد نذری

مواد لازم

برنج دانه ریز ۲ کیلو
شکر ۴ کیلو
زعفران نیم مثقال
گلاب یک و نیم لیتر
خلال بادام ۷۵۰ گرم
خلال پسته ۱۰۰ گرم برای تزئین
هل ۱۰ عدد
دارچین به مقدار لازم برای تزئین

 

طرز تهیه :

برنج را از ۲۴ ساعت قبل بدون نمک خیس میکنیم. بعد آن برنج را خوب میشوییم و با آب میگذاریم به مدت یک ساعت و نیم با حرارت کم بپزد. چند تا هل را در توری میپیچیم و آن توری را توی برنج می اندازیم. این به خاطر این است که شله زرد بوی و مزه هل را به خود بگیرد ولی در آخر باید توری را از درون شله زرد بیرون بیاوریم.

وقتی آب شله زرد کمتر شد و برنج نیز نرم شد باید شکر را کم کم به شله زرد اضافه کنیم. و بعد از آن نیز باید بادامها را به شله زرد اضافه کنیم.

در نهایت گلاب و زعفران رو به آن اضافه میکنیم. و صبر میکنیم تا حسابی شله زرد جا بیفتد .

از این به بعد متداوما باید شله زرد را هم زد. چون در غیر اینصورت شله زرد ته میگیرد و همه شکرها ته نشین می شود.

 

و در آخر نیز فقط کافی است که شله زرد را در ظرف بکشید و آن را با دارچین و بادام و پسته تزئین کنید.


نکته ۱. زعفران را کم کم به شله زرد اضافه کنید. زیرا اگر یکباره همه زعفران را به شله زرد اضافه کنیم باعث میشه که شله زرد خیلی قرمز شه.

نکته ۲. از وقتی که شکر اضافه میکنید باید متداوما آن را هم بزنید و در موقع هم زدن حتما از دستکش استفاده کنید. چون میپره.

نکته ۳. حدالمقدور از ظرف تفلون استفاده کنید. چون با اینکه من خیلی هم زدم ولی باز هم کمی چسبید.

نکته ۴.شکر را اصولا ۲ تا سه برابر برنج باید بریزید. از نظر من سه برابر خیلی شیرین میشه و ۲ برابر کافیه . حالا اگر شما شیرین تر دوست دارید باید برای دو کیلو برنج ۶ کیلو شکر بریزید.

***************************************************************************

شله زرد نذری برای ۵۰ نفر

شله زرد از غذاهای محبوب، سنتی و بسیار خوشمزه ایرانیه که معمولا در مراسمات مذهبی بیشتر طبخ میشه و به عنوان نذری بین مردم پخش میشه. خیلی ها هم اون رو به عنوان دسر بعد از غذا در مهمانی ها سرو میکنن

 

 

شله زرد به عنوان یک دسر خوشمزه

قبلا هم در مطالب مختلف از دسر صحبت کردیم و ویژگی هاش رو بیان کردیم. شله زرد یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای دسر هست. البته کمی سنگینه و بهتره به مقدار کم سرو بشه. ولی از نظر موادی که در اون به کار میره مثل زعفران و خلال بادام و پسته بسیار مغذی هست و همچنین طعم فوق العاده ای داره.

مواد لازم برای تهیه شله زرد

  • برنج ۱ پیمانه
  • آب ۶ پیمانه
  • شکر ۲ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • پودر زعفران آسیاب شده
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • هل ساییده کمی
  • دارچین و خلال پسته و بادام به مقدار دلخواه

طرز تهیه شله زرد نذری قالبی ۴ ۲۰ ۵۰ نفره خوشمزه ۸ ۶ نفر ۱۰۰ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۴ نفر طرز تهیه شله زرد در آشپزی رنگین طرز تهیه شله زرد حرفه ای طرز تهیه شله زرد برای ۴۰ نفر طرز تهیه شله زرد در مایکروویو طرز تهیه شله زرد نذری برای ۱۰ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۱۰ نفر

با این مقدار مواد ۴ تا ۵ پیاله شله زرد خواهید داشت.

طرز تهیه شله زرد

شله زرد رو عموما به یک روش درست میکنن. فقط نکات خاصی وجود داره که عرض میکنم خدمتتون. برنج شله زرد بهتره نیم دونه باشه ولی میتونید از برنج کامل هم استفاده کنید فقط کمی زمان پختش بیشتر میشه و حدود یکی دو پیمانه آب بیشتری میبره. من نیم دونه نداشتم و از برنج کامل استفاده کردم. فقط برنجتون ایرانی باشه تا کیفیت بهتری داشته باشین. بعد از اینکه برنج رو شستید با مقدار آبی که گفتیم روی حرارت قرار میدیم تا بپزه. وقتی که به قل قل افتاد و برنج ها کمی پخت شکر رو اضافه میکنیم. من در مرحله عکس پایین شکر رو اضافه کردم.

 

حدود نیم تا یک ساعت زمان میدیم تا برنج و شکر باهم بپزه و برنج تقریبا له بشه.

 

طرز تهیه شله زرد نذری قالبی ۴ ۲۰ ۵۰ نفره خوشمزه ۸ ۶ نفر ۱۰۰ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۴ نفر طرز تهیه شله زرد در آشپزی رنگین طرز تهیه شله زرد حرفه ای طرز تهیه شله زرد برای ۴۰ نفر طرز تهیه شله زرد در مایکروویو طرز تهیه شله زرد نذری برای ۱۰ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۱۰ نفر

بعد کره و زعفران و هل رو که از قبل آماده کردیم اضافه میکنیم و باز فرصت میدیم تا زعفران کاملا رنگش رو پس بده و شله زردمون بیشتر جا بیفته. من حدود نیم ساعت دیگه هم صبر کردم.

 

 

طرز تهیه شله زرد نذری قالبی ۴ ۲۰ ۵۰ نفره خوشمزه ۸ ۶ نفر ۱۰۰ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۴ نفر طرز تهیه شله زرد در آشپزی رنگین طرز تهیه شله زرد حرفه ای طرز تهیه شله زرد برای ۴۰ نفر طرز تهیه شله زرد در مایکروویو طرز تهیه شله زرد نذری برای ۱۰ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۱۰ نفر

کل مراحل پخت برای این مقدار حدود دو تا سه ساعت طول میکشه. وقتی که حس کردید غلظتش کافیه میتونید گلاب رو اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه شله زرد رو از روی شعله بردارید.

 

فوت و فن های تهیه شله زرد

  • نکته برای پخت شله زرد اینه که شکر رو حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.
  • در آخرین مراحل احساس کردید آبش کمه میتونید مقداری آب بهش اضافه کنید و اگر هم رقیق بود بذارید تا آب اضافیش بخار بشه.
  • از اونجایی که شکر با حرارت دیدن کمی آب میندازه بلا فاصله بعد از اضافه کردن شکر مقداری از آب شله زرد بیشتر میشه، پس این نکته هم حتما در نظر داشته باشید و قبلش آب اضافه نکنید.
  • اگر از خلال بادام توی شله زرد خوشتون میاد در یک ساعت آخر مقداری خلال بادام هم در شله زرد بریزید تا پخته بشه.
  • میزان غلظت شله زرد باید انقد باشه که اگر مقدار کمی ازش توی سینی ریختید کاملا پخش نشه و کمی قوام داشته باشه.
  • وقتی شله زرد رو برای دسر استفاده میکنید بهتره سرد سرو بشه.

طرز تهیه شله زرد نذری قالبی ۴ ۲۰ ۵۰ نفره خوشمزه ۸ ۶ نفر ۱۰۰ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۴ نفر طرز تهیه شله زرد در آشپزی رنگین طرز تهیه شله زرد حرفه ای طرز تهیه شله زرد برای ۴۰ نفر طرز تهیه شله زرد در مایکروویو طرز تهیه شله زرد نذری برای ۱۰ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۱۰ نفر

 

نکات شله زرد نذری

موضوع اینه که این طرز پخت برای شله زرد هایی با مقدار کم مناسبه ولی برای شله زرد های با مقدار زیاد و به عبارتی برای نذری بهتره اولا نسبتها به این صورت زیاد میشه که شکر دو برابر برنج میشه و آب پنج برابرش. حالا هر مقداری که بخواید درست کنید. نکته بعدی اینه که اگر مقدارش زیاده باید برنج رو از قبل خیس داده باشیم. حد اقل برنج رو سه چهار ساعت خیس بدیدو حتی برای مقدار کم هم شله زرد بهتری بهتون میده. برای نذری هم معمولا از شب قبل برنج رو خیس میدن.

 

رنگ شله زرد

برای بهتر شدن رنگ شله زرد و همچنین کمتر استفاده کردن از زعفران که مقرون به صرفه باشه میتونید از کمی زردچوبه هم استفاده کنید. فقط باید این نکته رو رعایت کنید که زردچوبه رو در کره تفت بدید تا بوش گرفته بشه، در کنارش هم از زعفران استفاده کنید.

تزیین شله زرد

برای تزیین شله زرد میتونید از خلال بادام و پسته و دارچین و همچنین گل سرخ استفاده کنید. چون طبع کلی شله زرد به خاطر برنج سرده، گرمای دارچین معتدلش میکنه.

*****************************

شله زرد یکی از دسرهای اصیل ایرانی است که بیشتر در ایام مذهبی به عنوان نذری پخته می شود. معمولا خانم های ایرانی طرز تهیه این دسر را به خوبی میدانند ولی گاهی برای تهیه آن به مقدار زیاد دچار مشکل میشوند. شما میتوانید با چند برابر کردن مقادیر مشخصی که در دستور زیر آمده به راحتی از پس پخت شله زرد نذری بربیایید.
مواد لازم : ( برای ۵ کاسه کوچک )
برنج ایرانی : ۱ پیمانه
شکر : ۱ پیمانه
نبات خرد شده  : ۱ پیمانه
گلاب : ۱ پیمانه
آب  : ۷ پیمانه
زعفران پودر شده : یک قاشق چایخوری
خلال بادام  :  ۵۰ گرم
خلال پسته و بادام  : برای تزئین
پودر دارچین : برای تزئین
طرز تهیه :
۱ –  برنج را از شب خوب شسته و با مقداری آب سرد خیس کنید. روز بعد برنج خیس خورده را کمی با دست خرد کنید. به اندازه ۷ برابر برنج ، آب داخل ظرف مناسب بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا بجوشد ، آب برنج را خالی کنید و برنج را داخل آب در حال جوش بریزید. منتظر شوید تا دوباره آب جوش آید و سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید و بگذارید برنج خوب مغز پخت شده و باز شود. ( حدود ۲ ساعت کافیست ) . برنج در حال پختن را زیاد هم نزنید ، در حد یکی دو بار جابجا کردن برنج و مطمئن شدن از ته نگرفتن آن کافیست.
۲ – نبات و شکر را در ظرفی بریزید و کمی آب جوش روی آن بریزید و کنار بگذارید تا شکر و نبات داخل آب حل شود. می توانید برای تسریع حل شدن ، قابلمه را روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا شکر و نبات داخل آب حل شود. سپس این محلول را صاف کنید تا ناخالصی شکر و نخ های نبات گرفته شود. محلول را به برنج پخته شده اضافه کنید و کمی هم بزنید تا برنج و محلول شکر به خوبی مخلوط شود. اگر احساس کردید شله زرد شما سفت است ، میتو انید به اندازه یک تا دو پیمانه آب جوش اضافه کنید تا غلظت دلخواه به دست آید.
۳ – بعد از اینکه شله زرد کمی غلیظ شد ، زعفران ، گلاب و ۵۰ گرم خلال بادام را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید. بعد از ریختن شکر باید همزدن را به طور مرتب انجام دهید تا ته نگیرد.  بعد از هم زدن مداوم شله زرد ، درب ظرف را بگذارید و روی حرارت خیلی ملایم بگذارید ۱۵ دقیقه حرارت ببیند.
۴ – وقتی شله زرد کاملا جا افتاد حرارت زیر ظرف را خاموش کنید و یک دم کنی روی آن بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه در جایی گرم تر از دمای محیط ( به طور مثال فر خاموشی که از چند ساعت قبل با حرارت ۱۵۰ درجه سانتیگراد گرم شده باشد ) قرار دهید تا دم بکشد  و بعد از این مدت شله زرد را در ظرف مناسب بریزید و با دارچین و خلال بادام و پسته روی آن را تزئین و سرو کنید.
نکته :
۱ – برای سهولت در نتیجه میتوانید از برنج نیم دانه استفاده کنید که در آن صورت باید مقدار برنج نیم دانه را دو برابر میزان معمولی در نظر بگیرید.
۲ – اندازه شکر و در واقع شیرین بودن طعم شله زرد به ذائقه افراد بستگی دارد ولی به طور معمول اندازه شکر تقریبا دو برابر اندازه برنج در نظر گرفته میشود و بهتر است شکر را قبل از استفاده در شله زرد ، در کمی آب حل کرده و صاف کنید تا دانه های شکر کاملا در شله زرد حل شده و ناخالصی نداشته باشد.
۳ – دقت کنید قبل از باز شدن کامل برنج ، شکر را به آن اضافه نکنید چون باعث خام ماندن مغز برنج میشود.
۴ – برای دم کردن زعفران به طور معمول یک قاشق چایخوری زعفران را در یک استکان آب جوش دم میکنند ، ولی بهتر است برای شله زرد کمی مقدار زعفران خشک را افزایش دهید.
*******************************************************
*************************************************

مواد لازم: ( برای ۵ کاسه کوچک )

  • برنج ایرانی / ۱ پیمانه
  • شکر / ۱ پیمانه
  • نبات خرد شده  / ۱ پیمانه
  • گلاب / ۱ پیمانه
  • آب  / ۷ پیمانه
  • زعفران پودر شده / یک قاشق چایخوری
  • خلال بادام  /  ۵۰ گرم
  • خلال پسته و بادام  / برای تزئین
  • پودر دارچین  / برای تزئین

طرز تهیه:

برنج را از شب خوب شسته و با مقداری آب سرد خیس کنید. روز بعد برنج خیس خورده را کمی با دست خرد کنید. به اندازه ۷ برابر برنج ، آب داخل ظرف مناسب بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا بجوشد ، آب برنج را خالی کنید و برنج را داخل آب در حال جوش بریزید. منتظر شوید تا دوباره آب جوش آید و سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید و بگذارید برنج خوب مغز پخت شده و باز شود. ( حدود ۲ ساعت کافیست ) . برنج در حال پختن را زیاد هم نزنید ، در حد یکی دو بار جابجا کردن برنج و مطمئن شدن از ته نگرفتن آن کافیست.

نبات و شکر را در ظرفی بریزید و کمی آب جوش روی آن بریزید و کنار بگذارید تا شکر و نبات داخل آب حل شود. می توانید برای تسریع حل شدن ، قابلمه را روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا شکر و نبات داخل آب حل شود. سپس این محلول را صاف کنید تا ناخالصی شکر و نخ های نبات گرفته شود. محلول را به برنج پخته شده اضافه کنید و کمی هم بزنید تا برنج و محلول شکر به خوبی مخلوط شود. اگر احساس کردید شله زرد شما سفت است ، میتو انید به اندازه یک تا دو پیمانه آب جوش اضافه کنید تا غلظت دلخواه به دست آید. بعد از اینکه شله زرد کمی غلیظ شد ، زعفران ، گلاب و ۵۰ گرم خلال بادام را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید. بعد از ریختن شکر باید همزدن را به طور مرتب انجام دهید تا ته نگیرد.  بعد از هم زدن مداوم شله زرد ، درب ظرف را بگذارید و روی حرارت خیلی ملایم بگذارید ۱۵ دقیقه حرارت ببیند. وقتی شله زرد کاملا جا افتاد حرارت زیر ظرف را خاموش کنید و یک دم کنی روی آن بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه در جایی گرم تر از دمای محیط ( به طور مثال فر خاموشی که از چند ساعت قبل با حرارت ۱۵۰ درجه سانتیگراد گرم شده باشد ) قرار دهید تا دم بکشد  و بعد از این مدت شله زرد را در ظرف مناسب بریزید و با دارچین و خلال بادام و پسته روی آن را تزئین و سرو کنید.

نکته :

  • برای سهولت در نتیجه میتوانید از برنج نیم دانه استفاده کنید که در آن صورت باید مقدار برنج نیم دانه را دو برابر میزان معمولی در نظر بگیرید.
  • اندازه شکر و در واقع شیرین بودن طعم شله زرد به ذائقه افراد بستگی دارد ولی به طور معمول اندازه شکر تقریبا دو برابر اندازه برنج در نظر گرفته میشود و بهتر است شکر را قبل از استفاده در شله زرد ، در کمی آب حل کرده و صاف کنید تا دانه های شکر کاملا در شله زرد حل شده و ناخالصی نداشته باشد.
  • دقت کنید قبل از باز شدن کامل برنج ، شکر را به آن اضافه نکنید چون باعث خام ماندن مغز برنج میشود.
  • برای دم کردن زعفران به طور معمول یک قاشق چایخوری زعفران را در یک استکان آب جوش دم میکنند ، ولی بهتر است برای شله زرد کمی مقدار زعفران خشک را افزایش دهید.

چند تزئین ساده برای شله زرد:

 

ویدیو : طرز تهیه شله زرد نذری برای 50 نفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter