دیه زن در سال 95

thumbnail

دیه سال 95

 

دیه سال 94,نرخ دیه سال 94,دیه کامل سال 94,دیه 94,میزان دیه 94,دیه زن و مرد در سال 94,دیه در ماه های حرام سال 94,دیه انسان کامل و بالغ در سال 94,مبلغ دیه 94.

وزیر دادگستری،نرخ دیه در سال 1395را اعلام کرد.

.


.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دادگستری، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری درباره نرخ دیه در سال ۱۳۹۴، گفت: با اعلام موافقت رییس قوه قضاییه، دیه کامل یک مرد مسلمان در ماه‌های غیر حرام ۱۶۵ میلیون تومان تعیین شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته و در ماه‌های حرام نیز یک سوم این مبلغ، به میزان کل نرخ دیه افزوده می‌شود.

.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به نرخ دیه تعیین شده، کاهش تلفات در سال گذشته و نیز اقدامات مراقبتی پیش‌بینی شده در سال جاری، در نرخ بیمه‌ها تغییری ایجاد نگردد و هموطنان عزیز نسبت به تجدید بیمه‌نامه‌های خود اقدام کنند.

.

دیه در روز های عادی : ۱۶۵ میلیون – دیه در ماه حرام : ۲۲۰ میلیون

.

پورمحمدی افزود: از هموطنان عزیزی که بنا به هر دلیلی تا کنون از خدمات بیمه شخص ثالث استفاده نمی‌کرده‌اند، می‌خواهیم تا با مراجعه به شرکت‌های بیمه‌گر، هر چه سریعتر نسبت به دریافت بیمه‌نامه خود اقدام کرده و این شرکت‌ها را در ارایه خدمات مناسب به آسیب‌دیدگان احتمالی یاری نمایند.

*********************************************************************************************************

نحوه محاسبه دیه زنان

طبق ماده 300 قانون مجازات اسلامی، دیه قتل زن مسلمان خواه عمدی یا غیر عمدی نصف دیه مرد مسلمان است . در غیر از قتل حسب ماده 301 قانون ذکر شده، دیه زن و مرد یکسان است تا وقتی که مقدار دیه به ثلث دیه کامل برسد، در آن صورت دیه زن نصف دیه مرد است .
– در مورد ماده 301 قانون مجازات اسلامی این سوال مطرح است که آیا اگر دیه هر عضو به مازاد ثلث برسد دیه نصف میشود یا اینکه اگر مجموع دیه جراحات زن نیز مازاد بر ثلث شد نصف می گردد، مثلا اگر در یک تصادف رانندگی چهار فقره شکستگی استخوان دست و پا و جمجمه و لگن پیدا کند،دیه شکستگی هر عضو 10 شتر است که این مبلغ کمتر از ثلث دیه است ولی مجموع دیات معینه مازاد بر ثلث دیه کامل میشود ؟
قانونگذار این مورد ساکت است به ناچار بر طبق ماده 214 قانون آیین دادرسی باید به منابع فقهی و یا فتوای معتبر مراجعه کرد. مرحوم گلپایگانی در این خصوص می فرمایند : دیه زن تا به ثلث نرسیده با دیه مرد برابر است و از ثلث دیه مرد تجاوز کند بر میگردد به نصف و هر عضو جداگانه ملاحظه نمیشود . اما برخی دیگر از فقها می فرمایند جراحات وارد شده بر زن را باید جداگانه محاسبه کرد.
هرچند که دیه مجموع آنها بیشتر از ثلث باشد. در صورتی که صدمات وارده بر بدن به قدری نزدیک باشند که یک صدمه محسوب شوند دیه آن یکجا محسوب شود دیه آن یکجا احتساب میشود.

و اگر صدمات جداگانه است هر چند با یک ضربه یا در آن واحد (همزمان) انجام شده باشد مثلا با یک ضربه دست و پای او را باهم شکسته باشد، هر یک جداگانه محاسبه میشود…

حضرت ایت ا… خامنه ای در این زمینه میفرمایند :
میزان وحدت و تعدد جراحات وارده بر اعضاست مثلا اگر ایراد جرح متعدد چشم را کور، گوش را کر و دست را شل کند و مجموع دیات زاید بر ثلث دیه مرد مسلمان باشد تنصیف نمیشود. تنصیف راجع به خصوص دیات مقدره است.(4)

حسب تبصره 1 ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 4/11/1385، در موارد اختلاف نظر بین فقها ملاک عمل نظر ولی فقیه و یا مشهور فقها خواهد بود . بنابراین محاکم مطابق نظر ولی فقیه باید عمل نموده و دیه جراحات هر عضو را جداگانه باید محاسبه کرد و چنانچه ازثلث بیشتر شود اگرسبب واحد باشد نصف میشود .

بدیهی است چنانچه صدمات وارده در زمانهای متفاوت وارد شده باشد دیه هر صدمه جداگانه محاسبه میشود.و در این خصوص فرقی بین زن ومرد نخواهد بود.

حال آیا در محاسبه جراحات وارد شده بر یک عضو، ارش مقدر محاسبات لحاظ میشود یا خیر؟
در این مسئله هم بین فقها اختلاف نظر است و هم محاکم در این خصوص آرای متفاوتی صادر می نمودند. در نهایت طبق رای وحدت رویه شماره 683-13/10/84 هیات عمومی دیوان عالی کشور مقرر شد چنانچه صدمات وارده ناشی از سبب واحد باشد در محاسبه دیات ان ارش هم که دیه غیر مقدر است مورد نظر قرار می گیرد .
شایان ذکر است که مطابق قانون جدید (با وضع تبصره ی 2 ماده ی 4 قانون قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه ی )ومن بعد شرکتهای بیمه مکلفند دیه ی زیاندیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و مذهب تا سقف مندرج در بیمه نامه پرداخت نمایند. این حرکت قانونگذار فصل نوینی در باب تساوی دیه افراد باز نموده و نشانگر تمایل قانونگذار به قرار گرفتن در جریان حرکت اجتماع و تحول قوانین بر مبنای مقتضیات زمان بشمار میرود.

.************************************************************************************************

دیه برای سال 95 مشخص شد

با اعلام قوه قضائیه نرخ دیه سال ۹۵ معادل ۱۹۰ میلیون تومان تعیین شده است.
 به گزارش مشرق، نرخ دیه سال آینده امروز از سوی سخنگوی قوه قضائیه 190 میلیون تومان اعلام شد این درحالیست که دیه سال قبل 165 میلیون تومان بود.

در سال جاری با وجود افزایش نرخ دیه صنعت بیمه حق بیمه شخص ثالث را تغییر نداد و مانند سال قبل از مردم حق بیمه دریافت کرد. بنابراین امسال مردم پولی بابت الحاقیه نداند.

محمدابراهیم امین رئیس کل بیمه مرکزی در همین ارتباط گفته بود: پیرو اعلام افزایش مبلغ دیه به‌میزان 10 درصد در سال 94 توسط رئیس قوه قضاییه بیمه مرکزی هماهنگی‌هایی را با دولت، آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد و سندیکای بیمه‌گران انجام داد. ازآنجایی که سیاست‌های دولت درسال 93 منجر به کاهش تورم به کمتر از 16 درصد شد و همچنین سیر نزولی افزایش قیمت‌ها اثرات خود را نشان داد، صنعت بیمه در همراهی مردم و دولت تصمیم گرفت علی‌رغم افزایش میزان دیه حق بیمه‌ها را به‌میزان سال قبل اعلام کند.

در ادامه نرخ دیه از سال 1380 تا  1394 را مشاهده می کنید؛

سال 1380 (نرخ دیه): 10 میلیون تومان (ماه عادی)/ 13.300 میلیون تومان (ماه حرام)

سال 1381 (نرخ دیه): 15 میلیون تومان (ماه عادی)/ 20 میلیون تومان (ماه حرام)

سال 1382 (نرخ دیه): 18 میلیون تومان (ماه عادی)/ 24 میلیون تومان (ماه حرام)

سال 1383 (نرخ دیه): 22 میلیون تومان (ماه عادی)/ حدود 29 میلیون و300 هزار تومان (ماه حرام)

سال 1384 (نرخ دیه): 24 میلیون تومان (ماه عادی)/ 32 میلیون تومان (ماه حرام)

سال 1385 (نرخ دیه): 26 میلیون تومان (ماه عادی)/34 میلیون و 600 هزار تومان (ماه حرام)

سال 1386 (نرخ دیه): 35 میلیون تومان (ماه عادی)/ 46 و 600 هزار تومان (ماه حرام)

سال 1387 (نرخ دیه): 40 میلیون تومان (ماه عادی)/ 53 هزار و 300 هزار تومان (ماه حرام)

سال 1388 (نرخ دیه): 40 میلیون تومان (ماه عادی)/ 53 میلیون و 300 هزار تومان (ماه حرام)

سال 1389 (نرخ دیه): 45 میلیون تومان (ماه عادی)/ 60 میلیون تومان (ماه حرام)

سال 1390 (نرخ دیه): 67 میلیون تومان (ماه عادی)/ 90 میلیون تومان (ماه حرام)

سال 1391 (نرخ دیه): 94 میلیون تومان (ماه عادی)/ 125 میلیون و 300 هزار تومان (ماه حرام)

سال 1392 (نرخ دیه): 113 میلیون تومان (ماه عادی)/ 150 میلیون و 600 هزار تومان (ماه حرام)

سال 1393 (نرخ دیه): 150 میلیون تومان (ماه عادی)/ 200 میلیون تومان (ماه حرام)

در سال 94 هم آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور قیمت دیه کامل از ابتدای سال 94 را 165 میلیون تومان اعلام کرد.

ویدیو : دیه زن در سال 95

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter