حشره کک را چگونه از بین ببریم + بیماری های قابل انتقال از کک ها

thumbnail

حشره کک ، حشره موذی و بسیار خطرناکی هست که به واسطه ویژگی های حرکتی و دوره زندگی، به دام انداختن آن بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن است. حتی استفاده از سموم در مبارزه با آن ها راه به جایی نمی برد. اگر کک ها، وارد محیط های مسکونی شوند، بیرون راندن آن ها بسیار مشکل است. این چگونه سعی در شناساندن کک ها به شما و ارائه چند راه برای مبارزه با آن ها دارد.

بهتر است بدانید که کک هایی که انسان ها را می گزند در اکثر نقاط جهان یافت می‌ شوند. این حشرات از جمله پارازیت‌ هایی هستند که مردم به اشتباه تصور می‌ کنند که آن ها از حیوان به انسان منتقل می شوند، در صورتی که این طور نیست و کک حیوان مانند سگ و گربه بر روی پوست انسان زنده نخواهد ماند. این حشرات می توانند به راحتی به روی لباس و یا حتی حیوان شما بچسبند. به طور معمول آن ها در حیاط‌ ها، جنگل‌ ها و پارک‌ ها، پرورشگاه‌ های سگ و گربه و یا در مکان‌ های دیگری که حیوانات در آن جا زندگی می‌ کنند، یافت می‌ شوند. دلیل این موضوع این است که به این گونه کک‌ ها می‌ توانند میزبان‌ های خود را به راحتی پیدا کنند و تولید مثل بپردازند.

 

نحوه زندگی کک ها

چرخه زندگی کک ها شامل 4 مرحله تخم، لارو، شفیره و بالغ است. کک های بالغ 1 تا 4 میلیمتر طول و بدنی بیضی شکل دارند و در طرفین فشرده و بدون بال هستند. همچنین پاهای آن ها رشد مناسبی داشته و برای پریدن سازگاری دارند. تخم کک ها حدود 0.5 میلیمتر طول دارد و تخم مرغی شکل و سفید می باشد.

کک روی میزبان خود تخم گذاری می کند، که این تخم ها از بدن میزبان روی فرش، زمین، خاک یا هر جای دیگری میافتند و در شرایطی که دمای هوا اندکی بالا و هوا نسبتاً مرطوب باشد می توانند دوام بیاورند و چرخه زندگی خود را کامل کنند. در عرض 10 روز پس از قرار گرفتن تخم در محیط مناسب، لارو کرم مانندی که فاقد ضمائم حرکتی است خارج می شود.

این لاروها از زیر سطح خاک حرکت می کنند و یا اگر داخل اتاق باشد به داخل فرش ها و یا شکاف های کف نفوذ می کنند، لاروها از مدفوع کک های بالغ تغذیه می کنند و در عرض 5-12 روز پیله ای ابریشم مانند (silk like cocoon) در اطراف خود تولید و در آن شفیره گذاری می کنند. خروج حشره بالغ از پیله بسته به شرایط ممکن است از 5 تا 140 روز طول بکشد، پس از خارج شدن حشره بالغ از پیله، خود را به میزبانش می رساند و ادامه عمرش را که حدود 100 روز می باشد روی میزبان سپری می کند.

چرخه زندگی کک معمولاً در عرض 3-4 هفته کامل می شود. کک ها 48 ساعت پس از اولین خونخواری، جفت گیری کرده و به تولید تخم می پردازند. کک ها نسبت به سرما حساسند و در زمستان قادر به تحمل سرمای هوای بیرون از منزل نیستند و در ساختمان هایی که هوای گرم و مرطوب و غذای کافی وجود دارد به سر می برند.

به طور معمول انسان به وسیله کک گربه (کتنو سفالیدس فلیس)، بیشتر از کک سگ (کتنوسفالیدس کنیس) گزیده می شود.

کک انسان (پولکس ایرتیانس) علی رغم نامش خطر چندانی برای انسان ندارد. کک ها معمولا از روی زمین به قسمت هایی از بدن انسان مانند مچ و ساق پا که دسترسی به آن آسان است می جهند. هر چند به تمام قسمت های بدن انسان ممکن است حمله شود. گزش کک سبب تحریک و گاهی ناراحتی زیاد می شود. آلودگی های زیاد به کک ممکن است سبب واکنش های شدید و درماتیت شود.

 

بهترین روش مبارزه با ساس

 

حشره کک را چگونه از بین ببریم؟
حشرات کک بسیار آزار دهنده و دردسرساز هستند که خیلی از افراد تمایل به از بین بردن آن ها را دارند و سوال خیلی از افراد این است که حشره کک از چی بدش میاد و یا این که چگونه از شر حشره کک خلاص شویم؟ و یا چگونه حشره کک را از بین ببریم؟ در این باره باید بگوییم که روش‌ های زیادی برای از بین بردن این حشرات وجود دارند که عبارتند از:

با خیس کردن بدن این موجود را بگیرید. متأسفانه این حشرات قهرمان پرش هستند و در صورت خشک بودن بدن گرفتن آن ها سخت می شود. بهتر است به حمام بروید و زیر دوش، لباس‌ های خود را در بیاورید و در نهایت آن ها را نابود کنید.
محل گزش این حشرات را با آب و صابون بشویید. کمی لوسیون بمالید تا از شدت خارش کم شود. هم چنین می‌ توانید جهت درمان محل خارش از پماد کالامین نیز استفاده کنید.
سم‌پاشی: در آلودگی‌ های شدید جهت از بین بردن این حشرات می‌ بایست از سم‌ پاشی با حشره کش مخصوص کک مانند (پروپکسور، پیروتروئیدها، بندیوکارب) انجام شود. فضا های خانه را مخصوصاً در محل کنج‌ ها سم‌ پاشی کنید.
برای از بین بردن تخم‌ ها، کک‌ ها مرتب فرش‌ ها را با جارو برقی تمیز کنید، چرا که محل مورد علاقه آن ها بین پرز های فرش است.
شب ها از پتو های پرزدار استفاده نکنید.
لباس‌ ها را در آب داغ انداخته و در فضای باز خشک ‌کنید.
گاهی اوقات این حشرات از طریق حیوانات خانگی مانند گربه و سگ به خانه شما منتقل می شوند. در این مواقع، استفاده از اسپری‌ های ضد کک ضروری است.

 

بیماری های قابل انتقال از کک ها:

 

طاعون

یک بیماری باکتریایی است که ابتدا در میان حیوانات وحشی مثل رات ها و دیگر جوندگان بروز می کند. عامل طاعون باکتری یرسینا پستیس است، که به وسیله کک ها انتقال می یابد.

 

تیفوس ککی

نام دیگر آن تیفوس مورن است، عامل آن ریکتسیا تیفی است و به طور تک گیر در جمعیت رات ها و موش ها اتفاق می افتد. این بیماری به طور کلی توسط کک های جوندگان و گربه انتقال پیدا می کند.

 

بیماری تولارمی

به وسیله باسیل فرانسیسلا تولارنسیس ایجاد می شود.

ویدیو : حشره کک را چگونه از بین ببریم + بیماری های قابل انتقال از کک ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter