تعمیر پمپ بنزین خودرو

زوزه پمپ بنزین سمند-پژو405و پژویارس و دلایل آن

یکی از مواردی که مالکان خودروهای سمند-پژو405وپژوپارس رانگران نموده وجود
یک صدای زوزه ناهنجاردرزیر باک بنزین است.بطوریکه بعضی رانندگان جهت خلاصی
از این صدا به رادیوپخش خودرو خود پناه می برند. این صدا از پمپ بنزین زیر
باک است.

با توجه به تجربه سه بار تعویض پمپ بنزین در خودروی شخصی ام اصلا نگران
خرابی پمپ به دلیل این مشکل نباشید فقط چند مورد ذکر می گردد که لازم است
رعایت گردد.

در اخرین تجربه تعویض این قطعه به دلیل ترس از احتمال توقف خودرو به دلیل
زوزه پمپ;این قطعه را در مرداد 85به دلیل صدای ان تعویض کردم. البته اگر
خودرو گارانتی نبود می باید 90000تومان پرداخت می کردم.

متاسفانه دو روز بعد پس از طی 100کیلومتر مجددا زوزه پمپ شروع شد.چون باک
بنزین و صافی بنزین وشناور ان را به دلیل فراخوان ایران خودرو با توجه به
اتش سوزیهای های اخیر خودروهای 405و سمند تعویض کرده بودم و از طرفی به
دلیل اینکه فقط از بنزین سوپر استفاده می کردم مطمئن شدم که زوزه به وجود
امده به دلیل قطعات فوق الذکر نبوده است.

لذا علیرغم وجود زوزه در پمپ مسافت 10000کیلومتر را با خودرو در یک زمان
دوهفته ائی طی کردم وخوشبختانه کوچکترین تاثیری بر روی عملکرد خودرو
نداشت.و پس از گذشت سه ماه از تعویض پمپ تاکنون مشکلی نداشته است. و حتی با
توجه به خنکی هوا صدای ان کم شده است. که نشاندهنده اینست گرمی هوا
بیشترین تاثیر رادر به وجود امدن صدای ان دارد.

لذا با توجه به تجربیات موجود نگران خرابی پمپ به دلیل مورد ذکر شده
نباشیدو باید یه جوری فقط با صدای ان کنار بیایید.فقط از ایران خودرو باید
پرسید علیرغم فواید بیشتر پمپ درون باک چرا این پمپ را داخل باک قرار نداده
است .با توجه به اینکه در حال حاضر کلیه خودروهای امروزی از پمپ درون باک
با توجه به مزایای ان استفاده می کنند.

مطالب ذیل تکمیل کننده مطلب خواهند بود.

انواع پمپ بنزین:

1-پمپ بنزین درونی:این پمپ درون باک فرار میگیردو بنزین را از داخل باک مکش
و به طرف انژکتورها می فرستد.چون خنک کاری ان توسط بنزین انجام می شودگرم
شدن و تولید صدا ندارد. واز طرفی ایمنی بیشتری نسبت به پمپ های بیرونی
دارد. پمپ در بنزین غوطه ور است و چون اکسیژنی وجود ندارد مخلوط قابل
احتراقی تشکیل نمی شود.و خطر وجود انفجار و اتش سوزی وجود ندارد. فقط
احتمال دارد زمانی که سطح بنزین به انتهای خود برسد خطر ساز شود لذا لازم
است همیشه سطح بنزین از نصف بیشتر پر گردد.

2-پمپ بنزین بیرونی:دارای سه نمونه است. یک مدل ان مربوط به مدلهای
کاربراتوری است که پمپ حرکت خود را از میل بادامک موتورگرفته و مکش بنزین
را انجام می دهد که دارای مشکلات خاص خود است. نمونه ان وانت نیسان ساخت
سایپا است.

نوع دوم ان مدل برقی است که در خودروهائی نظیر پاژن دوکابین ساخت شرکت مرتب
و یا مزدا2000موجود در بازار بکار رفته است. که بیشتر در خودروهای مدل دهه
نود دیده می شود.این پمپ یه وسیله یک اهنربا دیافراگم ان جلو وعقب رفته و
عمل مکش پمپ بنزین را انجام میدهد.

نوع سوم پمپ بنزینی است که در بعضی خودروهای موجود در بازار مانند سمند و
یا بعضی مدل های 405 و یا پارس نصب است و تولید صدای زیادی میکند که پمپ
بنزین دمشی نامیده میشود.

این پمپ ها دقیقا شبیه پمپهای داخل باک هستندو بنزین پس از عبور از یک صافی
وارد پمپ شده و توسط این پمپ بنزین به سمت انژکتورها فرستاده می شود. چون
پمپ دمشی(نه مکشی)است نیاز است که همیشه سطح بنزین مسلط بر پمپ باشد.این
پمپ ها دارای سر وصدای زیادی هستند.این سرو صدا جزو ویژگی انهاست.

این پمپها دارای یک سوپاپ مانع برگشت سوخت هستند.که فشار سیستم را لحظاتی
پس از خاموش شدن و در جهت جلوگیری از تشکیل شدن حبابهای بخار ثابت نگه
میدارد.

چند پیشنهاد:

1-باک بنزین را همیشه پر نگه دارید تا از تشکیل بخار اب و اضافه شدن اب به
بنزین که ورود ان به سیستم سوخت رسانی باعث صدمات جدی به ان خواهدشد
جلوگیری شود.

2-فیلتر بنزین را حداقل هر 10000کیلومتر تعویض نمائید.وسعی کنید از مارکهای
معتبر استفاده شود.حداکثر قیمت ان 8000تومان است در صورتیکه قیمت یک پمپ
بنزین 90000تومان است
3-در نواحی گرمسیری روکش پمپ را باز کنید.و در ایام بارندگی مجددا برای
جلوگیری از ورود رطوبت نسبت به نصب ان اقدام نمائید.هرچند این روکش یک
محافظ برای پمپ برای جلوگیری از ضربات احتمالی نیز است.


کولر ماشین چگونه کار میکند؟

در عصر حاضر ديگر وجود كولر در اتومبيل به عنوان يك وسيله لوكس تلقي
نمي‌شود بلكه كولر اتومبيل به عنوان ضرورتي مطرح مي‌گردد كه ضامن استفاده
از اتومبيل توام با امنيت و آرامش خاطر است

احتياجي به توضيح نيست كه هنگامي كه اتومبيل شما مجهز به كولر باشد،
مي‌توانيد با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگي بپردازيد. زيرا هرگز گرماي
طاقت فرسا، گازهاي خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبيل شما راه
نخواهد يافت. سيستم كولر اتومبيل در واقع از مجموعه قطعاتي تشكيل شده است
كه پس از نصب برروي اتومبيل، براي فضاي داخل كابين توليد برودت دلخواه را
مي‌نمايند. كولر اتومبيل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابين به ما كمك
مي‌نمايد تا رانندگي راحت تري داشته و در طول مسير از آرامش كافي برخوردار
باشيم.

در اين قسمت مي‌توانيد با قطعات اصلي سيستم كولر اتومبيل آشنا شويد :

كمپرسور :

كمپرسور دستگاه حركت دهنده گاز مبرد در كولر اتومبيل مي‌باشد. كمپرسور با
گرداندن گاز در اجزاء سيستم در واقع شبيه به قلب مجموعه عمل مي‌نمايد.
همچنين كمپرسور فشار و در نتيجه دماي گاز كم فشار خارج شده از اواپراتور را
نيز افزايش مي‌دهد. كمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل كندانسور و
سپس به كپسول خشك كننده و مجدد به داخل اواپراتور سوق مي‌دهد. كمپرسورهايي
كه در سيستمهاي كولر اتومبيل به كار برده مي‌شوند، مي‌بايست داراي خواصي از
قبيل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتي در محل
مورد نظر قابل جايگذاري بوده و بار اضافي بر موتور اتومبيل تحميل ننمايند.

كندانسور :

كندانسور يكي از اجزائي است كه وظيفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
كندانسور گرماي جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سيستم را به هواي
محيط خارج از كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد.

كپسول خشك كننده :

كپسول خشك كننده بعنوان منبع ذخيره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل
مي‌نمايد. معمولا اين كپسول داراي يك سوئيچ ايمني مي‌باشد تا در مواقعي كه
فشار گاز از حد تعريف شده كمتري بيشتر شود، به طور خودكار جريان برق
كمپرسور را قطع ‌نمايد. همچنين بر روي اين كپسول شيشه‌اي جهت رؤيت گاز وجود
دارد. شيشه رؤيت به ما اين امكان را مي‌دهد تا بتوانيم گردش و ميزان گاز
موجود در سيستم را كنترل نماييم.

شير انبساط :

شير انبساط تعيين كننده ميزان صحيح گاز وارد شونده از كندانسور به داخل
اواپراتور از طريق يك فيلتر است. همچنين اين قطعه فشار مبرد را بطور
ناگهاني كاهش مي‌دهد. هنگامي ‌كه كمپرسور شروع به كار مي‌نمايد، شير انبساط
باز شده و مبرد مايع با عبور از صافي مربوط به ورودي مايع پرفشار به گاز
پر فشار تبديل مي‌گردد. زماني كه اواپراتور ميزان بيشتري مبرد را طلب
مي‌نمايد، شير انبساط اجازه مي‌دهد تا مبرد كم فشار مورد نياز به داخل كويل
اواپراتور وارد گردد. شير انبساط برقرار كننده تعادل ميان بار گرم و خنك
كنندگي بهينه اواپراتور مي‌باشد.

اواپراتور :

يكي ديگر از قطعات اصلي سيستم كولر اتومبيل اواپراتور است. اواپراتور
مجموعه‌اي از قطعات است كه وظيفه كاهش گرماي هواي كابين اتومبيل را بر عهده
دارد. يكي ديگر از وظايف مهم اين قطعه، جذب رطوبت از هواي داخل كابين
مي‌باشد. جريان سريع هواي ايجاد شده توسط فن الكتريكي با عبور از سطح كويل
اواپراتور، برودت ايجاد شده توسط كويل را از طريق كانال‌ها و دريچه‌هاي
هدايت هوا به داخل كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد. عمل ايجاد برودت توسط كويل
اواپراتور باعث تقطير رطوبت هواي داخل كابين گشته و قطرات آب ايجاد شده از
طريق لوله مخصوصي به خارج از كابين اتومبيل منتقل مي‌گردد. سيستم كولر
اتومبيل داراي دو سوئيچ كنترلي است كه يكي از آنها زماني كه فشار گاز كم يا
زياد باشد، كمپرسور را از مدار خارج نموده و ديگري از ايجاد يخ در داخل
محفظه اواپراتور جلوگيري مي‌نمايد. عدم كاركرد مناسب هريك از اين دو سوئيچ
مي‌تواند باعث از كار افتادن كل سيستم گردد


ویدیو : تعمیر پمپ بنزین خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter