تاریخچه مدرسه مدرس

تاریخچه دبیرستان شهید مدرس ( شاهد ) منطقه 12 تهران

مدرسه کامیونتی در اصل یک مدرسه شبانه روزی برای کودکان مبلغان مذهبی وابسته به کلیسای مشایخی پروتستان از ایالات متحده بود که در ایران مقیم بودند و از سال 1830 در ایران حضور داشتند .

تاریخچه

مدرسه
تبلیغ مذهبیبه صورت خودجوش و کم کم  از آغازدهه 1900 در همدان در غرب
ایران تأسیس شد و از یک مدرسه شبانه روزی به یک مدرسه عادی تغییر یافت . در
دهه 1930 به دلایل لجستیکی به خیابان قوام السلطنه ایران انتقال یافت که
در این زمان تقریباً بیش از 200 دانش آموز داشت . در دهه 1950 تنها شمار
اندکی دانش آموزان فرزندان مبلغین مذهبی بودند و شمار ایرانیان و دانش
آموزان افزوده شد . در آن زمان به آن به طور عمومی مدرسه امریکایی ها گفته می شد . زیرا به دانش آموزان انگلیسی تدریس می شد و فرانسه و فارسی به عنوان زبان دوم آموزش داده می شد .
کلاس ها از دوشنبه تا پنج شنبه ها برگزار می شد . به جز امریکایی ها بیشتر
دانش آموزان به دو یا تعداد زبان بیشتری صحبت می کردند . در دهه 1900 ودر
زمان احمد شاه قاجار به دلایل سیاست های بازرگانی استعماری گروهی
که بخش بزرگی آنان از انگلستان بودند از ایران رانده شدند . برخی از رانده
شدگان شامل کارمند سوئدی ژاندارمری و کارمندان روسی تشکیلات قزاق که ارتش
ایران را ساخته بودند می شدند . آن قزاق ها دقیقاً شبیه قزاق هایی بودند که
رضا شاه برآنان برتری یافت . حضور امریکایی ها در آن زمان بسیار در ایران
کم بود و بیشتر شامل مبلغان مذهبی می شد . مبلغان مذهبی کلیسای پروتستان
رابطه ظریفی با حکومت ایران برقرار کردند که موجب شد تنش حاصل از تأسیس این
مدرسه و فعالیت های آن مه منجر به حساسیت های اسلامی شود کاهش یابد .

کالج جدید

پس
از نزدیکی دوران رضا شاه ، تأثیر و حضور روسیه و انگلیس به علت امتناع شاه
از استفاده راه آهن توسط متفقین افزایش یافت در نتیجه او از سمت خود معزول
و در ازای فرزندش به افریقای جنوبی تبعید شد . این سه ماه پس از حمله نازی
به شوروی اتفاق افتاد . ارتش خلیج فارس امریکا در این شرایط به علت خطرناک
بودن سایر مسیر ها دستور گرفت که از ایران به عنوان مسیر مکانیکی حمله به
اتحاد شوروی استفاده نماید . در سال 1945 تعداد 000/150 مخلوطی از کامیون ،
جیپ ، هواپیما و حتی موتور های سوختی از بندر خرمشهر به قزوین به وسیله
کامبون و و به تهران با قطار حمل شد . در سال 1943 متفقی برای اندازه گیری
اهمیت تهران در جنگ جهانی در کنفرانس تهران حضور یافتند . در طول جنگ
بیمارستان مبلغین مذهبی پروتستان که بعد ها به مدرسه تبدیل شد توسط نیرو
های نظامی به عنوانبیمارستانی نظامی اشغال شد . پس از جنگ
و افزایش حضور امریکا در ایران که به معنی افزایش امریکایی ها در ایران
بود کامیونتی تنها مدرسه شهر برای آموزش کودکان بود .

ژنرال نورمن شوارتسکف که برای جنگ خلیج فارس مشهور
است در سال 1950 و 1951 با دو خواهرش سلی و روت در کامیونتی تحصیل کرده
اند . پدر او نیز که پیش از فرمانده بزرگراه در نیوجرسی بود در اوایل دوران
ترومن طرحی برای اجرای ژاندارمری ایرانیان اجرا نمود . شوارتز در زندگی نامه خودنویسش دوران پسری در ایران را مجذوب کننده توصیف می کند . آن شامل قصه های هزار ویکشب ، چادرنشینی ، شتر ها و کاخ ها بود که بیشتر آنها در دهه 1960 ناپدید شد .

برنامه چهارم رئیس جمهور ترومن فشار بسیار زیادی بر کامیونتی وارد نمود زیرا تعداد زیادی دانش آموز امریکایی را به آن آورد . آن همچنین موجب شد روابط ایران و امریکا نزدیک تر شود و نشانه های رشد اقتصادی نمایان شود . بسیاری از ایرانیان تحریک شدند که فرزندان خود را به غرب بفرستند .

در اواخر دهه 1940 مدرسه از محل آن در خیابان قوام السلطنه به محل معروف آن به نام کوچه مریضخانه انتقال یافت . مدرسه جدید ، محل قدیمی بیمارستان مبلغان مذهبی پروتستان در طول جنگ جهانی دوم بود و فرح دیبا ملکه ایران در آنجا متولد شده بود .

 مدرسه
سرانجام توسط ریچارد ایروین در سال 1952 به صورت اجاره به مبلغان مذهبی
بازگردانده شد . ساختمان بزرگ سایه دار آن شامل چند قسمت می شد که یک کلیسا
، محل پیاده روی و حوضی که با قورباغه پر شده بود شامل آن می شد .  

افزایش جراحات

در سال 1967 جمعیت ایرانیان در مدرسه به نصف رسیده بود و اکثریت غیر مسیحی بودند . اگرچه جو مدرسه خیلی آزادمنش و مداراآمیز بود مبلغان
مذهبی پروتستان فکر کردند که امتیاز مدرسه باید از سرگردانی خارج شود . در
این زمان اقای ایروین و خداداد فرمانفرمائیان طی ملاقاتی به این نتیجه
رسیدند که مدرسه باید به یک مدرسه بین المللی ارتقا یابد و به صورت یک کالج
سکولار مقدماتی ایفای نقش نماید . آنها یک کمیته حل اختلاف جهت کاوش در
راه های ممکن تشکیل دادند .

نیاز
به مدرسه بین المللی به شدت احساس می شد و یک منبع طبیعی برای تعارض و
غوغا بود . در آن زمان کلیسای کوچک داوطلبانه بود و نیاز به کلاس های انجیل
بود . مدرسه بسیار آزاد و مدارا کننده بود و مبلغان مذهبی به هر حال
ناراحت بودند . مدرسه به طور کلی تبدیل به یک مدرسه سطح بالا برای ایرانیان شده
بود . گروه مبلغان واکنش منفی خود را نسبت به ارتقا مدرسه به یک مدرسه بین
المللی نشان دادند . به سرعت در سال 1967مدرسه ایران زمین توسط آقای
ایروین و فرمانفرمائیان تأسیس شد و آقای ایروین برای مدیریت ، به آن مدرسه
رفت . این انفصال منجر به بی میلی و جریحه داری احساسات در سال های آخر شد .
خانم سحاکیان یک از برجسته های مدرسه به مدرسه ایران زمین رفت و خانم امین در کامیونتی ماند .

بعد
از عزیمت آقای ایروین گروه مبلغان آقای داگلاس هیل را به عنوان رئیس
انتخاب کردند . مشکلات طبیعی که برای آقای هیل چندان ناآشنا نبود مدرسه را
در مسیر یک مدرسه بین المللی سکولار قرار داد . ثبت نام
فرزندان نظامیان امریکایی به شدت افزایش یافت ، همان کاری که بازرگانان و
دیپلمات ها انجام دادند . سرانجام مدرسه امریکایی های تهران توسط ارتش
امریکا برای پرسنل این سازمان در تهران تأسیس شد . جمعیت امریکایی های مقیم
ایران در نقطه اوج خود در حدود 000/70 نفر بود .

معنویت مدرسه

یکی یک بار گفت مدرسه کامیونتی آزمایشگاه دموکراسی است
. در کنار امریکایی ها بسیاری دانش آموزان ایرانی ، اروپایی و از
خاورمیانه بودند که خانواده هایشان موقتاً در تهران زندگی می کردند . والدین آنها از دیپلمات ها ، تبعیدی ها ، نظامیان ، متخصصین و پرسنل شرکت نفت بودند . 
CHS اعلام کرده است که 28 ملیت و 8 مذهب با یکدیگر درس می خواندند . مسیحی ، یهودی ، مسلمان ، مسلمان ، زرتشتی و سینک در کنار هم بدون مشکل مخلوط شده بودند . 

در بالای درب ورودی با خط نستعلیق فارسی آیه 8 از سوره 32 انجیل یوحنا نوشته شده است : You shall know the truth and the truth shall make you free . اگر همانگونه که به شما گفته ام زندگی کنید شاگردان واقعی من خواهید بود ، حقیقیت را خواهید شناخت و حقیقت شما را آزاد خواهد ساخت .
بعضی از دانش آموزان که در سازمان ملل بودند که مربوط به تابعیت کشور هایی
خاص می شدند سرود معنوی سازمان ملل که به سرود صلح مشهور بود که توسط
آهنگساز فنلاندی 
jean sbelius 
 ساخته
شده بود می خواندند . امکانات مدرسه در محل جدید بهبود یافت اما یک دوره
سقوطی حاکم شد محل مدرسه در قسمت خطرناک شهر که ناراحتان و شورشیان در دهه
1970 در آن زندگی می کردند قرار داشت . کلاس 1979 آخرین کلاس و آخرین جشن
فارغ التحصیلی در جون همان سال بود .



نانو تکنولوژی

نانو تکنولوژی

نانو” پیشوندی یونانی است که معنای ۱۰ به توان منفی نه را دارد. یک نانو یک میلیاردیم است، کاربرد این واژه امروزه بیشتر در فناوری نانو است

فناوری نانو چیست؟

فناوری‌ نانو واژه‌ای است کلی که به تمام فناوری‌های پیشرفته درعرصه کار بامقیاس نانواطلاق می‌شود. معمولاً منظور از نانو مقیاس ابعادی در حدود 1nm تا 100nm می‌باشد. (1 نانومتر یک میلیاردیم متر است.(
اولین جرقه فناوری نانو (البته درآن زمان هنوز به این نام شناخته نشده بود) در سال 1959 زده شد. در این سال  فاین من ریچاردطی یک سخنرانی با عنوان فضای زیادی در سطوح پائئین وجود دارد   ایده فناوری نانو رامطرح ساخت. وی این نظریه را ارائه داد که در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم مولکول‌ها واتم‌ها را به صورت مستقیم دستکاری کنیم.
واژه فناوری نانو اولین بار توسط نورویوتاینگوچی استاد دانشگاه علوم توکیو در سال 1974 بر زبانهاجاری شد. او این واژه را برای توصیف ساخت مواد (وسایل) دقیقی که تلورانس ابعادیآنها در حد نانومتر می‌باشد، به کار برد. در سال 1986 این واژه توسط اریک درکسلرکی   در کتابی تحت عنوان:موتور افرینش : آغاز دوران فناوری نانو  بازآفرینی و تعریفمجدد شد. وی این واژه را به شکل عمیق‌تری در رساله دکترای خود مورد بررسی قرار دادهو بعدها آنرا در کتابی تحت عنوان نانوسیستمهاماشینهای مولکولی کوچکی ساخت ومحاسبات آنها راتوسعه داد

علامت اختصاری نانو در سیستم متریک n می‌باشد.

فناوری
نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای
گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در
ابعاد کمتر از یک میکرومتر،
معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانوفناوری فهم و به کارگیری
خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی
از خود نشان می‌دهند. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به
رشته‌هایی چون فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی
نیز مربوط می‌شود. نانوفناوری می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به
ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

یک نانومتر (nm) یک میلیاردیم متر است. برای سنجش طول پیوندهای کربن ، یا فاصلهٔ میان دو اتم ۱۲ تا ۱۵ نانومتر به کار می‌رود؛ همچنین طول یک جفتِ DNA
نزدیک به ۲ نانومتر است. و از سوی دیگر کوچک‌ترین باکتری سلول‌دار ۲۰۰
نانومتر است. اگر بخواهیم برای دریافتن مفهوم اندازهٔ یک نانومتر نسبت به
متر سنجشی انجام دهیم می‌توانیم اندازهٔ آن را مانند اندازهٔ یک تیله به
کرهٔ زمین بدانیم.

می‌توان موردهای زیر را شاخه‌های بنیادین دانش نانوفناوری دانست:

فناوری نانو کاربردهای گسترده‌ای در دانش‌های گوناگون دارد که از موردهای مهم آن می‌توان به کاربردهایش در پزشکی
برای ساخت داروهای بدون اثرهای جانبی اشاره کرد که تنها بر یک بافت ویژه
تأثیر می‌گذارند. از انواع کاربرد ها می‌توان در ساخت نانو جوراب ها ،
نانو لوله‌های کربنی و … اشاره کرد.

عناصر پایه در فناوری نانو:تفاوت
اصلی فناوری نانو با فناوری‌های دیگر در مقیاس مواد و ساختارهایی است که
در این فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته تنها کوچک بودن اندازه
مد نظر نیست؛ بلکه زمانی که اندازه مواد دراین مقیاس قرار می‌گیرد،
خصوصیات ذاتی آنها از جمله رنگ، استحکام، مقاومت خوردگی و … تغییر
می‌یابد. در حقیقت اگر بخواهیم تفاوت این فناوری را با فناوری‌های دیگر به
صورت قابل ارزیابی بیان نماییم، می‌توانیم وجود “عناصر پایه” را به عنوان
یک معیار ذکر کنیم. عناصر پایه در حقیقت همان عناصر نانومقیاسی هستند که
خواص آنها در حالت نانومقیاس با خواص‌شان در مقیاس بزرگتر فرق می‌کند.

اولین
و مهمترین عنصر پایه،نانوذره است. منظور ازنانوذره همانگونه که از نام آن
مشخص است، ذراتی با ابعاد نانومتری در هر سه بعد می‌باشد. نانو ذرات
می‌توانند از مواد مختلفی تشکیل شوند، مانند نانوذرات فلزی، سرامیکی، … .

دومین
عنصر پایه،نانو کپسول است. همان طوری که از اسم آن مشخص است، کپسول‌های
هستند که قطر نانومتری دارند و می‌توان مواد مورد نظر را درون آنها قرار
داد و کپسوله کرد. سال‌هاست که نانوکپسول‌ها در طبیعت تولید می‌شوند؛
مولکول‌های موسوم به فسفولیپیدها که یک سر آنها آبگریز و سر دیگر آنها
آبدوست است، وقتی در محیط آبی قرار می‌گیرند، خود به خود کپسول‌هایی را
تشکیل می‌دهند که قسمت‌های آب گریز مولکول در درون آنها واقع می‌شود و از
تماس با آب محافظت می‌شود.

عنصر پایه بعدی نانولوله کربنی است. این عنصر پایه در سال 1991 در شرکت NEC
کشف شدند و در حقیقت لوله‌هایی از گرافیت می‌باشند. اگر صفحات گرافیت را
پیچیده و به شکل لوله در بیاوریم، به نانولوله‌های کربنی می‌رسیم. این
نانولوله‌ها دارای اشکال و اندازه‌های مختلفی هستند و می‌توانند تک دیواره
یا چند دیواره باشند. این لوله‌ها خواص بسیار جالبی دارند که منجر به
ایجاد کاربردهای جالب توجهی از آنها می‌شود.

و… .

روش های ساخت عناصر پایه:به
طور کلی عناصر پایه با دو رویکرد «بالا به پایین» و «پایین به بالا» قابل
ساخت می‌باشند. در رویکرد بالا به پایین برای تولید محصول، یک ماده
توده‌ای را شکل‌دهی و اصلاح می‌کنند. در حقیقت در این روش، یک ماده بزرگ
را برمی‌داریم و با کاهش ابعاد و شکل‌دهی آن، به یک محصول با ابعاد نانو
می‌رسیم. به عبارت دیگر، اگر اندازه یک ماده توده‌ای را به طور متناوب
کاهش دهیم تا به یک ماده با ابعاد نانومتری برسیم، از رویکرد بالا به
پایین استفاده کرده‌ایم. این کار اغلب و نه همیشه شامل حذف بعضی از مواد
به شکل ضایعات است، مثل ماشین‌کاری یک بخش فلزی از یک موتور یا
نانوساختاری‌کردن فلزات به طریق تغییر شکل دهی
  (که شامل ضایعات نیست).

رویکرد
پایین به بالا درست عکس رویکرد بالا به پایین می‌باشد.در این رویکرد،
محصول از طریق کنار هم قراردادن مواد ساده‌تر به وجود می‌آید، مانند ساخت
یک موتور از قطعات آن. در حقیقت کاری که در اینجا انجام می‌شود، کنار هم
قرار دادن اتم‌ها و مولکول‌ها (که ابعاد کوچکتر از مقیاس نانو دارند) برای
ساخت یک محصول نانومتری است. تصور کنید که قادریم اتم‌ها و مولکول‌ها را
به طور واقعی ببینیم و آنها را به طور دلخواه کنار هم قرار دهیم تا شکل
مورد نظر حاصل شود. معمولاً روش‌های پایین به بالا ضایعاتی ندارند؛ هر چند
الزاماً این مسأله صادق نیست.

کاربردهای فناوری نانو

در
حقیقت کاربرد فناوری نانو از کاربردعناصر پایه نشأت می‌گیرد. هر کدام از
این عناصر پایه، ویژگی‌های خاصی دارند که استفاده از آنها در زمینه‌های
مختلف، موجب ایجاد خواص جالبی می‌گردد. مثلاً از جمله کاربردهای نانوذرات
می‌توان به دارورسانی هدفمند و ساده، باندازهای بی‌نیاز از تجدید، شناسایی
زود هنگام و بی‌ضرر سلول‌های سرطانی، و تجزیه آلاینده‌های محیط زیست اشاره
کرد. همچنین نانولوله‌های کربنی دارای کاربردهای متنوعی می‌باشند که موارد
زیر را می‌توان ذکر کرد:

   • تصویر برداری زیستی دقیق
   • حسگرهای شیمیایی و زیستی قابل اطمینان و دارای عمر طولانی
   • شناسایی و جداسازی کاملاً اختصاصی DNA
   • ژن‌درمانی که از طریق انتقال ژن به درون سلول توسط نانولوله‌ها صورت می‌پذیرد.
   • از بین بردن باکتری‌



ویدیو : تاریخچه مدرسه مدرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter