بنادر کشتیرانی

معرفی سازمان

اعمال
حاکمیت دولت در سواحل و بنادر به منظور فراهم ساختن تسهیلات لازم در جهت
گسترش امور تجارت دریایى و ارتباطات ساحلى و همچنین وصول حقوق و عوارض
متداول، درمجموع قسمتى از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی را تشکیل می دهد
که سابقه تنظیم تاریخى آن به ١٢ ذیحجه سال ١٢٢٩ برابر با ٢٥ نوامبر ١٨١٤
میلادى باز می گردد.
 

در
آن سالها در بندر بوشهر اداره‏ اى به‏ عنوان “شعبه گمرکات جنوب” تاسیس
گردید. این اداره وظیفه داشت ضمن مراقبت از سواحل ایران از ورود و صدور
کالاهاى قاچاق از راههاى دریایى جنوب نیز جلوگیرى نماید و در حقیقت وظایف
امور بندرى و دریایى را نیز شعبه گمرکات جنوب برعهده داشت.

 در
تاریخ ششم بهمن ماه ١٣٠٦ شمسی تاسیسات وتجهیزات اداره بندرانزلی در شمال
کشور از دولت روسیه تحویل واداره امور آن به مامورین ایرانى سپرده شد و نیز
راه آهن سرتاسری ایران، بندر ترکمن را از کنار دریای خزر به بندر امام
خمینی(ره) در کرانه خلیج فارس متصل ساخت.

از
سال ١٣٠٧ پس از افتتاح راه شوسه تهران-خرمشهر، بندر خرمشهر در جنوب کشور
اهمیت فراوان پیدا کرد و امر تجارت دریایى آن رونق یافت و به‏منظور اداره
امور بنادر کشور (اداره کل بنادر) در روز ١٥ بهمن ماه ١٣١٤ در تهران تأسیس
گردید و کلیه امور بنادر ایران در آن متمرکز شد. در این زمان ضمن ایجاد
بندر جدیدى در نوشهر نسبت به توسعه و تکمیل باراندازهاى بندر خرمشهر و
همچنین ایجاد تأسیسات بندرى لازم در سایر بنادر شمال و جنوب کشور نیز اقدام
گردید.

درتاریخ
٢٤ دیماه ١٣١٧هیات وزیران آئین نامه بندری ایران را که از طرف وزارت راه
تهیه و پیشنهاد گردیده بود تصویب ومقرر گردید در بنادری که وزارت راه
نماینده ندارد اداره کل گمرک به نمایندگی از طرف وزارت مذکور مجری آئین
نامه مورد بحث باشد.

درچهارم
شهریور ماه ١٣٢٥ طبق تصویب هیات وزیران مقرر گردید که درآمد حاصل از بهره
برداری بنادر جهت توسعه تاسیسات بندری در حساب مخصوصی منظور گردد. در سال
١٣٢٨ بنگاه کل بنادر و کشتیرانی بجای اداره کل بنادر در وزارت راه تشکیل
گردید. در تاریخ هفتم خرداد ماه ١٣٣١ آئین نامه ثبت و بهره برداری شناورها
مشتمل بر ١٨ ماده به تصویب هیات وزیران رسید و براساس آن مقرر گردید که
استفاده از شناورها در آبهای داخلی و ساحلی ایران موکول به ثبت آنها و اخذ
گواهینامه مربوطه در یکی از بنادر ایران باشد. در سال ١٣٣٨ براساس توافق دو
وزارت راه و گمرکات وانحصارات بنگاه کل بنادر و کشتیرانی از وزارت راه به
وزارت گمرکات و انحصارات منتقل گردید.
  

درچهارم
خرداد ماه ١٣٣٩ بنگاه کل بنادر و کشتیرانی به سازمان بنادر و کشتیرانی
تبدیل و بر مسئولیت و اختیارات آن افزوده گردید. براساس آن، اعمال حاکمیت
در آبهای ساحلی و تولیت کلیه امور بندری و دریایی کشور واجرای مقررات بندری
و کشتیرانی ساحلی و مراقبت در توسعه کشتیرانی و بازرگانی و وصول حقوق و
عوارض بندری و ثبت شناورهای تابع کشور بعهده آن گذاشته شد. در همین سال
اداره کل بندر خرمشهر که مستقلا انجام وظیفه می نمود تابع سازمان بنادر و
کشتیرانی گردید.

این
سازمان دردهم خرداد ماه ١٣٤٠ به وزارت بازرگانی منتقل و در تاریخ بیستم
اسفند ماه ١٣٤١ پس از تشکیل وزارت اقتصادی تابع این وزارتخانه شد.

در٢٩
شهریورماه ١٣٤٣ قانون دریایی ایران که در ١٩٤ ماده تنظیم گردیده بود به
مورد اجرا گذارده شد و از دوازدهم تیرماه ١٣٤٥ سازمان بنادر و کشتیرانی
فعلی بر طبق قانون با کلیه کارکنان و بودجه و اموال از وزارت اقتصاد منتزع و
تابع وزارت دارایی گردید. براساس قانون اختیارات مالی و استخدامی و تشکیل
بنادر و گمرکات، ازتاریخ ١٩ تیرماه ١٣٤٨ سازمان بنادر و کشتیرانی از شمول
مقررات قانون محاسبات عمومی و قانون استخدام کشوری و آئین نامه معاملات
دولتی خارج شد و برای حفاظت انبارها، کالاها، ساختمانها و همچنین انجام
اجرائیات و امور انتظامی و حفاظتی در اسکله ها و باراندازها، سازمانی بنام
بنادر و گمرکات در وزارت دارایی گردید.

به
استناد ماده دوم قانون اختیارات آئین نامه دیگری که به تصویب کمیسیونهای
دارایی و استخدامی مجلسین رسید، از تاریخ ١٣ بهمن ماه ١٣٤٨ سازمان شخصیت
حقوقی پیدا نمود ووظایف و اختیارات، ارکان و تشکیلات آن اعلام گردید.

آئین
نامه های معاملات مالی در تاریخ ٢٤ خرداد ماه ١٣٤٩ و آئین نامه استخدامی
سازمان بنادر و کشتیرانی در تاریخ ٦ مرداد ١٣٤٩ مورد تصویب شورای عالی
سازمان قرارگرفت و این سازمان در سال ١٣٥٣ مجددا از وزارت دارایی منتزع و
به وزارت راه وترابری انتقال یافت. به موجب مصوبه مورخ ١٠/٢/١٣٨٧ مجلس
محترم  شورای اسلامی وتاییدشورای محترم نگهبان که طی نامه
شماره ٧٩/١٢٢٢٣ مورخ ٢٩/٠٢/١٣٨٧ به مجلس شورای اسلامی واصل گردید. نام
سازمان بنادر و کشتیرانی به سازمان بنادر و دریانوردی تغییر یافت و کلیه
قوانین و مقررات حاکم بر سازمان بنادر و کشتیرانی عیناً در سازمان بنادر و
دریانوردی حاکم و جاری خواهد بود.

 

 



تعمیرات شناورهای خدماتی توسط متخصصان داخلی در بندر شهید رجایی

تعمیرات شناورهای خدماتی توسط متخصصان داخلی در بندر شهید رجایی

معاون
فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از انجام تعمیرات چهار
شناور خدماتی با بهره گیری از توان و دانش فنی متخصصان داخلی در تعمیرگاه
دریایی بندر شهید رجایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی، محمدرضا
پور رجبی” ضمن اعلام این خبر افزود: تعمیرات اساسی زیرآبی، سیستم واتر جت و
ماشین آلات شناور ناجی ١١ از جمله این پروژه هاست.

وی گفت: این تعمیرات از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی با تلاش ١٥ نفر از متخصصان بنادر کشور طی ٢٠ روز اجرایی می شود.

معاون
فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: شناور ناجی ١١ پس
از انجام تعمیرات در بنادر غرب هرمزگان فعالیت می کند.

پور رجبی همچنین از پایان تعمیرات اساسی شناور لایروب ذوالفقار
در بندر شهید رجبی خبر داد و اظهار داشت: تعمیرات سند پمپ اصلی این شناور
با توجه به پیچیدگی بالا برای نخستین بار در بنادر کشور انجام شده است.

این
مقام مسئول با اشاره به اینکه ١٧ نیروی متخصص ساخت قطعات جدید را در مدت
یک ماه به پایان رساندند، اضافه کرد: این شناور در حوضچه بندر شهید رجایی
فعالیت خواهد کرد.

وی
تعمیرات زیرآبی یدک کش رشید ٢ را در مراحل پایانی اعلام کرد و ادامه داد:
سند پلاست، رنگ آمیزی، تعویض ورق، تست سیستم سکان، شافت و پروانه و مخازن
از جمله مراحل این تعمیرات است.

معاون
فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: ٣٥ نفر
در انجام این طرح مشارکت کردند و این شناور برای عملیات پهلودهی کشتی ها در
بندر شهید رجایی طی نیمه نخست مهرماه آماده می شود.

وی ادامه داد: قایق راهنمابر قیام نیز مراحل پایانی تعمیرات زیرآبی را سپری می کند تا برای انجام خدمات دریایی در بندر شهید باهنر مستقر شود.

به گفته پور رجبی، برای اجرای این طرح ها ٢٦ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی هزینه شده است.



ویدیو : بنادر کشتیرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter