آشنایی با تداخل های دارویی گریپ فروت و سایر مضررات آن

thumbnail

اگر بخواهیم از مضررات مصرف گریپ فروت صحبت بکنیم در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که گریپ فروت یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه ها می باشد که در عین حال  فواید زیادی نیز برای سلامتی بدن انسان دارد. گریپ فروت سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و برای بسیاری از بیماری ها یک درمان طبیعی و ارزان محسوب می شود.برای اطلاع از خواص میوه گریپ فروت می توانید به لینک داده شده مراجعه کنید. اما به هر حال مصرف بیش از اندازه و یا نابه هنگام این میوه پرخاصیت می تواند مضراتی نیز به همراه داشته باشد.در ادامه به بررسی انواع تداخل دارویی با گریپ فروت می پردازیم و اشاره خواهیم که در چه مواقعی گریپ فروت می تواند برای انسان ضرر داشته باشد.

طی پژوهش های علمی انجام شده محققین صحت این موضوع را به اثبات رسانده اند که گریپ فروت می تواند مهار دارو در بدن را به دست بگیرد و موجب افزایش میزان غلظت دارو در خون می شود و در نهایت منجر به مسمومیت دارویی و یا همان اوردوز می شود.

تداخل دارویی با گریپ فروت

الف) کدام داروها با گریپ فروت تداخل دارویی دارند؟

اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی از داروهایی که با گریپ فروت تداخل داوریی دارند را نام ببریم. می توانیم بطور خلاصه به لیست زیر اشاره کنیم.

  • بعضی از داروهای ضدفشارخون  مانند: بلوک کننده های کلسیم مثل فلودیپین، نیکاردیپین، نیفدیپین و وراپامیل
  • تعدادی از بتابلاکرها « مثل کارودیلول که در نارسایی احتقانی قلب کاربرد دارد
  • بخشی از داروهای ضدقندخون : مثل رپاگلینید
  • داروهای ضدآریتمی « مثل آمیودارون، کینیدین، دیزوپیرامید
  • آنتی‌‌‌‏هیستامین‌‌‌‏ها،داروهای ضدویروس، سرکوب کننده‌‌‌‏های سیستم ایمنی، خواب‌‌‌‏آورها، داروهای مورد استفاده در درمان اختلالات نعوظ « مثل سیلدنافیل، تادالافیل، واردنافیل »، برخی داروهای ضدمیگرن و داروهای اِستاتینی که در درمان افزایش کلسترول خون نقش دارند.

اما اگر بخواهیم به شکل جزیی تر به این موضع نگاه کنیم و با تفکیک تخصصی تری بحث تداخل داررویی با گریپ فروت را بیشتر باز بکنیم بهتر است با دسته بندی دقیق تری موضوع را ادامه بدهیم.

1.تداخل آمیودارون ( کوردارون ) با گریپ فروت

مصرف همزمان آمیودارون با گریپ فروتبه هیچ وجه تصویه نمی شود زیراکه گرپ فروت غلظت دارویی آمیودارون را به شدت افزایش می دهد و موجب مسمومیت دارویی می شود.

2.تداخل داروی آرتمتر با گریپ فروت

تداخل دارویی گریپ فروت با داروی آرتمتر را می توان شدید دانست و مصرف همزمان این دو می تواند انسان را دچار عوارض جانبی و ناخواسته بکند.

3.تداخل دارویی آتورواستاتین (لیپیتور) با گریپ فروت

دسته کلی استاتین ها مانند لوواستاتین و سیمواستاتین و لیپوفیکس که نوعی داروی کاهش کلسترول خون است در مصرف همزمان با آب میوه گریپ فروت و یا خود می تواند بیمار را دچار مسمومیت دارویی بکند.

البته باید اشاره کرد که از دسته استاتین ها، پرواستاتین ( پرولاکتین )، فلوواستاتین ( لسکول ) و روستوواستاتین  (Crestor)   هیچ تداخل دارویی با گریپ فروت ندارند.

4.تداخل داروی بوسپیرون با گریپ فروت

گریپ فروت در جذب داروی بوسپیرون دخالت کرده و مهار ان را در بدن در دست میگیرد.و مسمومیت دارویی ایجاد می کند.

5.تداخل داروی کاربامازپین  با گریپ فروت

مصرف همزمان گریپ فروت با کاربامازپین مقدار جذب این دارو را افزایش می دهد.

و همچنین داروهایی مانند کارودیلول  (Carvedilol) ، سلیپرولول، سیزاپراید، ومیپرامین ( آنافرانیل )، سیکلوسپورین، دکسترومتورفان نیز در تعارض دارویی با گریپ فروت هستند.

تاثیر گریپ فروت بر دوز دارو
تاثیر گریپ فروت بر دوز دارو

راهکار مقابله با تداخل دارویی

با توجه به مطالب عنوان شده توصیه می شود اگر داوری خاصی مصرف می کنید قبل از اینکه میوه گریپ فروت را به هر شکلی وارد رژیم غذایی خود کنید به بروشور دارون بسته داروی خود مراجعه کنید و از عدم تداخل دارویی مصرفی با این میوه اطمینان حاصل کنید و یا اینکه با پزشک متخصص خود در این زمینه مشورت کنید.

ب) عوارض گریپ فروت در دوران بارداری

گریپ فروت برای زنان باردار فواید بسیاری دارد ولی مصرف بیش از اندازه ان مانند هر چیز دیگری می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. لذا به خانم های باردار توصیه می شود قبل از اینکه این میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانند حتما با پزشک خود مشورت کنند. زیرا که فروکتوز درون گریپ فروت می تواند برای جنین و خود مادر ضرر داشته باشد. و همچنین اینکه این می تواند برخی از ساختار دارو های شیمیایی را بهم بریزد.

عوارض گریپ فروت در دوران بارداری
عوارض گریپ فروت در دوران بارداری

ج) مضرات گریپ فروت برای قلب

اگر فردی در مصرف روزانه گریپ فروت افراط کند و بطور همزمان از رژیم غذایی نادرستی استفاده کند و همچنین غذاهای پروتئین دار و سایر مواد غذایی را در برنامه غذایی خود نگنجاند ممکن است دچار بیماریهای قلبی و عروقی شود.

آیا گریپ فروت حساسیت زاست

گریپ فروت به تنهایی خود هیچ عامل حساسیت زایی ندارد ولی ممکن است به بهانه تسریع روند کاشت از مواد شیمیایی استفاده شده باشد  و یا فروشندگان این محصول برای جلب بیشتر مشتری از رنگ های مصنوعی برای جذاب تر کردن محصول خود استفاده کنند. که این مواد بکار رفته ممکن است برای شخص مصرف کننده ایجاد حساسیت کند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که اسید سیتریک موجود در گریپ فروت می تواند منجبر به ایجاد سوزش و تحریک دهان و مری شود.

مضرات گریپ فروت برای قلب
مضرات گریپ فروت برای قلب

د) گریپ فروت برای افرادی که عمل پیوند اعضا انجام داده اند

افرادی که عمل پیوند اعضا انجام داده اند باید در مصرف این میوه احتیاط کنند و حتما قبل از مصرف این میوه می بایست با دکتر خود مشورت کنند. لذا در بعضی موارد دیده شده است که این میوه باعث ایجاد اختلالات شدید دارویی با داروهای پیوند اعضا شده و حتی ممکن است به پس زدن عضو جدید پیوندی شود.

پیوند اعضا و گریپ فروت
پیوند اعضا و گریپ فروت

 

 

 

 

 

ویدیو : آشنایی با تداخل های دارویی گریپ فروت و سایر مضررات آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter