کنکور هنر

نکاتي که براي شرکت در کنکور هنر بايد دانست

نکاتي
که براي شرکت در کنکور هنر بايد دانست:

رشته‌هاي
هنر و زبان تنها رشته‌هايي هستند که دانش‌آموزان همه‌ي گروه‌ها با هر مدرک سال
چهارم يا پيش‌دانشگاهي اعم از رياضي، تجربي و انساني مي‌توانند در کنکور آن‌ها
شرکت کنند. همه ساله تعداد زيادي از دانش‌آموزان رياضي و تجربي به خاطر علاقه‌ي
خود به اين رشته در اين کنکور شرکت مي‌کنند. خواه در کنار رشته‌ي اصلي خود و خواه
به صورت تغيير رشته به اين رشته.

 

برخلاف
تصور عده‌ي زيادي از افراد، کساني که شرکت در کنکور هنر را انتخاب مي‌کنند، کار
دشواري را پيش رو خواهند داشت که علاقه به هنر، اين راه هر چند دشوار را برايشان تسهيل
خواهد کرد.

 

در
کنکور هنر دروس عمومي مانند رشته‌هاي تجربي و رياضي است و دروس اختصاصي شامل ۷ درس
مي‌باشد.

۱- درک
عمومي هنر ۲- درک عمومي رياضي و فيزيک ۳- ترسيم فني ۴- خلاقيت تصويري و تجسمي ۵-
خلاقيت نمايشي ۶- خلاقيت موسيقي ۷- خواص مواد

 

دروس عمومي

هنــــر

مواد امتحاني

ضرايب

کتاب‌هاي منابع طرح سؤال

زبان
و ادبيات فارسي

۴

پايه
پيش‌دانشگاهي و سال‌هاي دوم و سوم دبيرستان

زبان
عربي

۲

سال‌هاي
دوم و سوم دبيرستان

فرهنگ
و معارف اسلامي

۳

پايه‌ي
پيش‌دانشگاهي و سال‌هاي دوم و سوم دبيرستان

زبان
خارجه

۲

پايه‌ي
پيش‌دانشگاهي و سال سوم دبيرستان

دروس اختصاصي
براي رشته‌هاي مختلف ضرايب متفاوتي دارند که در دو جدول زير ابتدا رشته‌هاي کنکور
هنر، زيرگروه‌ها و سپس ضرايب هر درس براي هر زيرگروه را در جدول بعدي آورده‌ايم.

 

زيرگروه‌هاي آزمايشي

مجموعه رشته‌هايي که دروس امتحاني آن‌ها داراي ضرايب
يکسان مي‌باشند

زيرگروه ۱

ارتباط
تصويري، چاپ، صنايع دستي، طراحي پارچه، طراحي لباس، عکاسي، کارداني آموزش‌
هنرهاي تجسمي، کارداني علمي‌‌کاربردي عکاسي خبري، کارداني علمي‌کاربردي فرش
دستباف، کارداني علمي‌کاربردي گرافيک، کارداني هنرهاي تجسمي، کارداني هنرهاي
سنتي، کارشناسي فرش، کتابت و نگارگري، مجسمه‌سازي، نقاشي، هنرهاي تجسمي، هنرهاي
صناعي.

زيرگروه ۲

باستان‌شناسي، طراحي
صنعتي، علوم اجتماعي (گرايش امنيت ملي)، علوم سياسي (گرايش‌هاي امنيت ملي و
مطالعات امنيتي)، کارداني صنايع دستي، کارداني علمي‌کاربردي طراحي صنعتي، مديريت
فرهنگي‌ هنري، مرمت و احياي بناهاي تاريخي، هنر اسلامي.

زيرگروه ۳

کارداني باستان‌شناسي،
کارداني حفاظت و مرمت آثار تاريخي، کارداني حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي، کارداني
راهنماي موز‌ه‌ها و بناهاي تاريخي، کارداني موزه‌داري، مردم‌شناسي، مرمت آثار
تاريخي، موزه‌داري.

زيرگروه ۴

تلويزيون و هنرهاي
ديجيتالي، توليد سيما، سينما، کارداني هنرهاي نمايشي، کارگرداني تلويزيون،
نمايش.

زيرگروه ۵

موسيقي نظامي، نوازندگي
موسيقي ايران، نوازندگي موسيقي جهاني.

 

دروس اختصاصي

هنــــر

مواد امتحاني

ضرايب دروس به تفکيک زيرگروه‌هاي آزمايشي

زيرگروه
۱

زيرگروه
۲

زيرگروه
۳

زيرگروه
۴

زيرگروه
۵

۱-
درک عمومي هنر

۴

۳

۳

۳

۳

۲-
درک عمومي رياضي- فيزيک

۱

۳

۱

۱

۱

۳-
ترسيم فني

۱

۲

۲

۱

۱

۴-
خلاقيت تصويري و تجسمي

۴

۴

۲

۲

۱

۵-
خلاقيت نمايشي

۱

۱

۱

۴

۱

۶-
خلاقيت موسيقي

۱

۱

۱

۱

۴

۷-
خواص مواد

۱

۱

۱

۱

۱

 

 

و اما
منابعي که از سوي سازمان سنجش براي اين درس‌ها معرفي شده است، کتاب‌هاي زير است:

کارگاه
هنر ۱ (کد ۵۹۴)، کارگاه هنر ۲ (کد ۱/۵۹۴)، سير هنر در تاريخ ۱ (کد ۳/۵۹۴)، سير هنر
در تاريخ ۲ (کد ۸/۵۹۴)، انسان، فضا، طراحي (کد ۷/۵۹۴)، آشنايي با ميراث هنري و
فرهنگي ايران (کد ۶/۵۹۴)، مباني هنرهاي تجسمي (کد ۲۱/۳۵۸)، طراحي ۱ (کد ۹۲/۳۵۹)،
طراحي ۲ (کد ۹/۴۸۹)، آشنايي با بناهاي تاريخي (کد ۶/۴۹۲)، خط در گرافيک (کد
۶/۴۹۱)، ترسيم فني و نقشه‌کشي (کد ۷۸/۳۵۹)، کارگاه نقاشي (کد ۳/۴۹۶)، عکاسي ۱ (کد
۱۵/۳۵۸)، طراحي اندام و لباس (کد ۸/۴۹۴)، کارگاه طراحي نقوش سنتي (کد ۷۷/۳۵۹)، حجم‌سازي
۱ (کد ۳/۴۵۰)، آشنايي با صنايع دستي ايران ۱ (کد ۳۰/۳۵۹) و مباني ساختار موسيقي
ايراني (کد ۳۳۱)

تجربه‌ي
سال‌هاي گذشته به ما نشان داده است که علاوه بر کتاب‌هاي فوق، کتاب‌هاي زير هم
برخي از منابع مطرح شده در کنکور هنر و از کتاب‌هاي درسي رشته‌هاي گرافيک، معماري
و … هنرستاني‌ها هستند.

تاريخ
هنر ايران، تاريخ هنر جهان، آشنايي با مکاتب نقاشي، پايه و اصول صفحه‌آرايي، عکاسي
۲، خوشنويسي، علم مناظر و مرايا، هنر و ادب فارسي، نمايش، آشنايي با موسيقي و …
که ليست کامل منابع را در انتهاي اين مطلب براي شما آورده‌ايم.

در
کنار منابع ذکر شده‌ي بالا که همگي از کتاب‌هاي هنرستان و هنر مي‌باشند، داوطلب
هنر بايد مطالعات منابع آزاد زيادي هم داشته باشد. اين بدين معني است که گام اول
تسلط کامل‌ بر تمامي کتاب‌هاي هنرستان و هنر معرفي شده‌ي بالاست و گام بعدي مطالعه‌ي
منابع مطالعاتي آزاد. نکته‌ي مهم و پر اهميت اين‌جاست که گرچه تعدادي از سؤالات
کنکور هنر از منابع مطالعاتي آزاد مطرح مي‌شوند اما با تسلط بر کتاب‌هاي درسي و
بدون مطالعه‌ي منابع مطالعاتي آزاد هم مي‌توان به حجم زيادي از اين سؤالات منابع
مطالعاتي آزاد پاسخ داد. پس بسيار مهم است که تمامي کتاب‌هاي درسي را به خوبي
مطالعه کنيد و تسلط لازم و کافي را بر آن‌ها کسب کنيد.

نکته‌ي
بسيار مهم ديگر اين است که براي متقاضيان هر رشته‌اي، برخي دروس اختصاصي ضريب
پاييني دارند يا درس خواص مواد براي همه‌ي رشته‌ها ضريب ۱ دارد. سؤالي که براي تک‌تک
داوطلبان هنر مطرح مي‌شود اين است:

«آيا
لازم است دروسي که ضريب ۱ براي رشته‌ي مورد علاقه‌ي ما دارد را مطالعه کنيم؟»

پاسخ
اين است:

قطعاً
لازم است، شما همه‌ي دروس را مطالعه کنيد و به همه‌ي دروس پاسخ دهيد، حتي اگر در
اين دروس درصد پاييني را کسب مي‌کنيد، مطمئن باشيد اين درصد پايين شما بسيار
بالاتر از پاسخ ندادن شما و کسب درصد صفر در اين دروس در کنکور خواهد بود. پس
بسيار مهم است که هيچ درسي را رها نکنيد و همه‌ي درس‌ها را مطالعه کنيد.

و اما
مسئله‌ي مهم ديگر که داوطلبان رشته‌ي رياضي و تجربي هنگام تغيير رشته به هنر با آن
مواجه مي‌شوند حجم بسيار زياد منابع مطالعاتي کنکور هنر است. به راستي چگونه مي‌توان
فقط براي يک درس مثل درک عمومي هنر بيش از ۱۰ کتاب را مطالعه کرد و تمامي مطالب
اين کتاب‌ها را به خاطر سپرد. اعتقاد من اين است که قطعاً بدون يک برنامه‌ريزي
دقيق از اين کار بر نخواهيم آمد. برنامه‌ي راهبردي کانون اين امکان را براي شما
فراهم آورده که هر کتاب را حداقل سه بار در طول سال تحصيلي مطالعه کنيد.

 



امتحان
نيمه‌متمرکز

پذيرفته
شدن در برخي از رشته‌هاي گروه هنر مثل طراحي صنعتي، ارتباط تصويري، نمايش، کتابت و
نگارگري، آهنگسازي و … مستلزم پذيرفته شدن در دو مرحله کنکور است. مرحله‌ي اول،
مرحله‌اي است که تمامي داوطلبان گروه هنر در اين مرحله شرکت مي‌کنند و بين همه‌ي
آن‌ها مشترک است که اين مرحله شامل امتحان تستي دروس عمومي (ادبيات و زبان فارسي،
دين و زندگي، عربي و زبان انگليسي) که بين داوطلبان رشته‌هاي رياضي، تجربي و هنر
مشترک است و امتحان تستي دروس اختصاصي (درک عمومي هنر، درک عمومي رياضي و فيزيک،
ترسيم فني، خلاقيت تصويري و تجسمي، خلاقيت نمايشي، خلاقيت موسيقي و خواص مواد) مي‌باشد.

و اما
مرحله‌ي دوم که براي برخي از رشته‌ها برگزار مي‌شود:

دانش‌آموزاني
که مايل به ادامه‌ي تحصيل در رشته‌هاي نيمه‌متمرکز (يا رشته‌هاي داراي امتحان
عملي) هستند، بايد ابتدا در مرحله‌ي اول پذيرفته شوند و حد نصاب شرکت در امتحان
عملي را براي رشته‌ي مورد نظرشان کسب کنند. در نيمه‌ي مردادماه هر سال معمولاً
رتبه‌هايي که دانش‌آموزان در مرحله‌ي اول کنکور سراسري کسب کرده‌اند اعلام مي‌شود
و دانش‌آموزان بر حسب رتبه‌ي اکتسابي خود انتخاب رشته مي‌کنند. در اواسط شهريورماه
نتايج براي کساني که رشته‌هاي متمرکز را انتخاب کرده‌اند اعلام مي‌شود، اما دانش‌آموزاني
که در کنار رشته‌هاي متمرکز، رشته‌هاي نيمه‌متمرکز را هم انتخاب کرده‌اند اگر در
رشته‌هاي متمرکز هم قبول شده‌اند، بايد در اين رشته‌ها ثبت‌نام کنند و در عين حال
منتظر جواب امتحان نيمه‌متمرکز خود باشند به عبارت ديگر بايد منتظر باشند تا
ببينند که آيا حد نصاب شرکت در امتحان عملي يا امتحان نيمه‌متمرکز را کسب کرده‌اند
يا خير؟ که اين نتايج معمولاً در اواخر مهرماه منتشر مي‌شود. امتحان عملي معمولاً
در آبان‌ماه و آذرماه به صورت تخصصي براي هر رشته برگزار مي‌شود. در گزينش نهايي
هر يک از رشته‌هاي نيمه‌متمرکز علاوه بر نمرات آزمون، نتايج مرحله‌ي دوم نيز ملاک
قرار داده مي‌شود و اسامي پذيرفته‌شدگان نهايي در اواخر دي‌ماه اعلام مي‌شود. داوطلبان
پذيرفته شده در مرحله‌ي دوم مي‌توانند از بهمن‌ماه مشغول به تحصيل در دانشگاه
شوند.

 

ضرايب امتحان عملي براي رشته‌هاي
مختلف:

 

نام رشته

ضرايب

ارتباط تصويري، نقاشي،
هنرهاي تجسمي و طراحي پارچه و طراحي لباس

۴

مجسمه‌سازي

خلاصه نکات درک عمومی هنر (کنکور ۸۷) ویژه ی کنکور هنر


   آثار در مکتب تبریز مغول،
تحت تأثیر چین، توجه به اژدها، پرندگان و عمق نمایی در پس زمینه و پرداختن به
حیوانات افسانه ای است.

ü      در مکتب تبریز نقاشی ها، با توجه به
اهمیت اجزاء تصویر و تنوع حالت کلی صحنه ها بر حسب موضوع می باشد.


ü      مکتب جلایری (
تبریز – بغداد) قبل از مکتب هرات و صفوی به وجود آمد.


ü      کتاب شاهنامه اسکندر سلطان به مکتب
شیراز مغول و کتاب ابراهیم سلطان به مکتب شیراز تیموری تعلق دارد.


ü      در مکتب زند و قاجار خط کمرنگ شد و جای
خود را به استفاده از تک پیکره های درباری با لباس های فاخر ، زربفت و پر از نقش و
نگار را گرفت که عنصر بافت در آن ها به وضوح قابل رویت است.


ü      نگارگری در
ایران به عهد ساسانی بر می گردد و ادامه سنت مانوی است.در این عهد برای منعکس
کردن نور
و ایجاد فضای معنوی و روحانی از رنگ های طلایی و نقره
ای
استفاده می کردند.


ü      موزاییک های نقاشی
شده در عهد ساسانی تحت تأثیر یونان و توسط هنرمندان یونانی در کاخ بیشابور فارس
قرار دارد


ü      در عهد اشکانی شیوه ی ترکیب طاق های
گهواره ای و مسطح
به شیوه معماری پارتی در ساخت طاق به کار گرفته می شد.


ü      در عهد ایلخانیان و تیموریان دگرگونی
کامل در نساجی دیده می شود .ابریشم دوزی و زری دوزی با تأثیر از نقوش چینی
از عهد ایلخانیان آغاز و در عهد تیموریان ادامه پیدا کرد.


ü      تهیه ی پارچه های چندتایی و گلابتون دوزی در عهد
صفوی
رواج فراوان یافت.


ü      چاپ قلمکار در
ایران در عهد صفوی برابر با قرن یازدهم هجری و قرن ۱۷ میلادی به وجود آمد.


ü      سبک باروک در
کامل ترین شکل و موقعیت، پیوند معماری، نقاشی و پیکرتراشی را نشان می دهد که از
نمونه های بارز آن کلیسای” سن کارلو آله کواترو فونتانه” اثر فرانچسکو
بورومینی را میتوان نام برد که در این کلیسا تلفیق زیبایی از هنر معماری نقاشی
دیواری و آثار پیکره سازی را شاهد هستیم.


ü      در دوره گوتیک استفاده از کشیدگی سطوح،
جزرهای بلند، مناره های بلند و نوک تیز و بهره گیری از شیشه بندهای منقوش رنگی در
سطح وسیع از نمای بیرونی ساختمان های گوتیک، باعث کاهش دیوار های داخلی در
بنا گردید. به همین منظور نقاشی دیواری در بناهای گوتیک دیده نمی شود و از بوم های
تخته ای چند لته برای نقاشی و استقرار آن ها در فضای کلیساهای گوتیک استفاده می
شود.


ü      نقاشی به شیوه آیینی ، اسطوره ای و واقع نگاری
در آثار مصر باستان رواج داشت. در نمایش صحنه ها و اشیاء بیش تر به توصیف
مراسم آیینی، صحنه های جنگ و شکار و یا نمایش قدرت موجودات اساطیری مصر اشاره
داشته است.


ü      اصول شش گانه نقاشی چینی که بر اساس
تعالیم لائوتسه شکل گرفت، توسط “هسیه هو” پایه ریزی شد.


ü      در دوره تانگ شمایل نگاری مذهبی با
استفاده از نقش انسان رواج یافت.


ü      در دوره سونگ، نقاشی پرسپکتیوی و عمق
نمایانه با استفاده از سه پلان پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه رواج یافت. از
آثار شاخص آن تابلوی بیدهای لخت و کوهستان های دوردست اثر مایو آن را می توان نام
برد.


ü      زیلو گرافی به
روش های مختلف کنده کاری روی چوب یا لینولئوم گفته می شود که اوج  این شیوه ی کنده کاری و چاپ، در سبک
اکسپرسیونیسم به آغاز قرن ۲۰ بر می گردد. این شیوه را در آثار هنرمندانی چون امیل
نولده، روتلوف و کرشنر می توان مشاهده کرد.


ü      یکی از پیکره سازان برجسته رنسانس، مایکل
آنجلو بوناروتی
( میکل آنژ) است که با تراشیدن بخش های زائد و اضافی سنگ، فرم
و پیکره ی مورد نظر را از دل سنگ بیرون می آورد.


    ویدیو : کنکور هنر
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b