کره بادام زمینی و کره حیوانی چه تفاوتی دارند

کره بادام زمینی و کره حیوانی چه تفاوتی دارند

به طور کلی، هر ۱۰۰ گرم کره بادام زمینی، ۵۸۰ تا ۵۸۸ کیلوکالری انرژی و ۲۵ تا ۲۶ درصد پروتئین دارد و در مقایسه با کره معمولی، ۵۰ درصد چربی‌ و ۶ درصد فیبر دارد. در هر ۱۰۰ گرم کره بادام‌زمینی، ۲/۹ گرم قند وجود دارد که عمدتا از نوع ساکاروز است.

مقداری سدیم و پتاسیم نیز در آن یافت می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم، ۴۶۰ میلی‌گرم سدیم و ۶۵۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد.

کل میزان اسیدچرب اشباع موجود در کره بادام زمینی، حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد است و بیشتر اسیدهای چرب آن از نوع غیر اشباع‌اند.

اگر بخواهیم بین کره حیوانی و کره بادام زمینی یکی را انتخاب کنیم، کره بادام زمینی ارجحیت دارد، ولی اگر همین کره را هم زیاد مصرف کنیم ، کالری زیادی به بدن می رساند و باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد. مصرف کره بادام زمینی معمولا به‌عنوان میان‌وعده، انتخاب خوبی نیست، زیرا بهترین میان‌وعده‌ها، میوه‌ها هستند. اگر کره بادام‌زمینی در وعده صبحانه مصرف شود، می‌تواند وعده غذایی کامل و خوبی را تشکیل دهد، مخصوصا برای دانش آموزان.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، وجود ترکیبات آلرژی زا در بادام زمینی است که باید جدی گرفته شود و در صورت داشتن حساسیت (آلرژی)، از برنامه غذایی حذف شود.



خواص بادام زمینی

بادام زمینی، از نظر غنای پروتئینی، زیر گروه حبوباتی مثل، نخود، عدس و لوبیا می باشد و از این نظر می توان گفت جزو آجیل ها نیست.

بادام زمینی، منبع خوب انرژی است. ۱۰۰ گرم بادام زمینی حاوی ۵۰ گرم چربی، ۱۶ گرم کربوهیدرات است.

بادام زمینی دارای پروتئین با
کیفیت عالی می باشد. در بین آجیل ها، بادام زمینی دارای بیشترین مقدار
پروتئین می باشد. ۱۰۰ گرم بادام زمینی حاوی ۲۵ گرم پروتئین می باشد. پس اگر
کودک شما فقط بادام زمینی یا کره بادام زمینی می خورد، از کمبود پروتئین
در کودک نگران خود نباشید.

بیشتر چربی های موجود در بادام زمینی، از نوع غیر اشباع و خوب می باشند.

در ۲۸ گرم بادام زمینی، حدود ۲ گرم فیبر وجود دارد. این مقدار ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند.

بادام زمینی، دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B3 می باشد، ۱۱۲ میلی گرم در ۱۰۰ گرم. ویتامین B3 باعث افزایش کلسترول خوب ( HDL) می شود، فرایند پیری را به تعویق می اندازد و همچنین از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

برای افزایش این ویتامین توصیه شده که مردان ۱۶ میلی گرم در روز و زنان ۱۴ میلی گرم در روز بادام زمینی مصرف کنند. 

ویتامین E نیز در بادام زمینی وجود دارد. ۲۸ گرم بادام زمینی در حدود ۱۰درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می کند.

بادام زمینی دارای آنتی اکسیدان نیز می باشد. پس سلول را از خرابی و نابودی محافظت می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند.

جالب است بدانید که آنتی اکسیدان موجود در بادام زمینی به همان اندازه میوه ها می باشد و از سیب، چغندر و هویج، آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

منیزیم موجود در بادام زمینی، گرفتگی عضلانی را دور می کند.

بادام زمینی دارای فولات نیز می باشد. فولات از کم خونی، رنگ پریدگی و ضعف جلوگیری می کند.

بادام زمینی حاوی پتاسیم می باشد. پتاسیم موجب تنظیم فشار خون و تنظیم ضربان قلب می شود و از گرفتگی عضلانی و ادم جلوگیری می کند.

فسفر در بادام زمینی وجود دارد که جلوی ضعف و خستگی را می گیرد.

بدون کلسترول می باشد.

مواد مغذی موجود در بادام زمینی: مقدار در ۲۸ گرم

کالری ۱۶۶

پروتئین ۷/۶گرم

کربوهیدرات ۱/۶ گرم

فیبر ۳/۲ گرم

چربی ۱۴ گرم

ویتامین E ۲/۲ میلی گرم

ویتامین B3 ۸/۳ میلی گرم

فولات ۱/۴۱ میکروگرم

مس ۱۹/۰ میلی گرم

منیزیم ۵۰ میلی گرم

فسفر ۱۰۱ میلی گرم

پتاسیم ۱۸۷ میلی گرم

بادام زمینی

فواید بادام زمینی

۱- بادام زمینی موجب گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل جریان خون می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می کند.

۲- یک رژیم دارای بادام زمینی، به خاطر افزایش منیزیم، فولات، فیبر، مس و ویتامین E ، خطر بیماری قلبی را
کم می کند. مصرف ۲۸ گرم بادام زمینی در روز، موجب کاهش بیماری قلبی می
گردد. برای جلوگیری از بیماری قلبی، حداقل ۱ مشت بادام زمینی و دیگر آجیل
ها یا ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را ۴ بار در هفته میل کنید.

۳- اگر ۲۸ گرم بادام زمینی، آجیل و یا کره بادام زمینی در هفته میل کنید، ۲۵درصد خطر پیشرفت سنگ کیسه صفرا را کم کرده اید.

۴- به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که بهمیزان کم ار آن بخورند. بیشتر از ۱ مشت بادام زمینی موجب افزایش وزن می گردد.

۵- بادام زمینی را ۲ بار یا بیشتر در هفته مصرف کنید. ثابت شده است زنانی که از این امر پیروی می کنند، تا ۸۵ درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده اند و به همین ترتیب مردان تا ۲۷ درصد این سرطان را کاهش داده اند.

۶- میوه نارس آن، ترشح شیر را زیاد می کند.

۷- روغن بادام زمینی، ملین و رفع کننده یبوست می باشد.

۸- بادام زمینی از نظر خواص، شبیه روغن زیتون می باشد.

مضرات بادام زمینی:

بسیاری از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود.

اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.

کم خوردن، بهتر از هرگز نخوردن است. بهتر است فرهنگ غذاخوردن خود و خانواده مان را تغییر دهیم.



    ویدیو : کره بادام زمینی و کره حیوانی چه تفاوتی دارند
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b