چگونه با دیابت بهتر زندگی کنیم؟

چگونه با دیابت بهتر زندگی کنیم؟

دیابت بیماری قابل کنترلی است که بین چهار تا پنج میلیون نفر در ایران به
آن مبتلا هستند. این بیماری با افزایش قند خون ایجاد می‌شود. علت این
بیماری معمولا کاهش میزان ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون (انسولین) یا
اختلال در عملکرد انسولین است.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انواع بیماری دیابت عبارتند از:

– دیابت نوع اول: در این نوع دیابت بیمار نیاز به تزریق انسولین دارد و
بیشتر در کودکان و افراد زیر ۳۰ سال ایجاد می‌شود که به آن دیابت وابسته به
انسولین می‌گویند.

– دیابت نوع دوم: بیمار معمولا نیازی به تزریق انسولین ندارد، اما ممکن است
در برخی موارد نیاز به تزریق انسولین پیدا کند. این نوع دیابت معمولا در
افراد بالای ۴۰ سال، چاق و کم تحرک بیشتر است و به آن دیابت غیر وابسته به
انسولین می‌گویند. در کنترل این بیماری از رژیم غذایی و داروهای خوراکی
پایین‌آورنده قند خون استفاده می‌شود.

نشانه‌های دیابت

از نشانه‌های بیماری دیابت می‌توان به پر ادراری و تکرر آن، احساس پرنوشی و
تشنگی، احساس ضعف و پرخوری و کاهش وزن بدون دلیل اشاره کرد.

عوارض دیررس دیابت

عوارض دراز مدت در صورت عدم کنترل بیماری دیابت، می‌تواند منجر به اختلالات
قلبی – عروقی، بینایی،‌ نارسایی و از کار افتادگی کلیه‌ها و بروز زخم‌های
پوستی به ویژه در پاها و آسیب‌های عصبی شود و در نهایت موجب صدمات جبران
ناپذیری از جمله کوری، قطع پا و سکته قلبی و مغزی شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای داشتن زندگی بهتر با دیابت

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، برخی از
توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای داشتن زندگی بهتر با دیابت عبارتند از:

– برای داشتن یک برنامه صحیح دارویی و رژیم درمانی به پزشک و کارشناس تغذیه مراجعه کنید.

– از مواد غذایی حاوی الیاف گیاهی (فیبر غذایی) مانند نان و غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌های با شیرینی کمتر استفاده کنید.

– بجای مصرف مواد قندی ساده مانند قند، شکر، مربا، عسل و … از خشکبار و میوه‌های خشک استفاده کنید.

– میزان مصرف روغن‌های جامد و چربی را در رژیم غذایی خود محدود کنید و در برنامه غذایی خود تا حد امکان از روغن زیتون استفاده کنید.

– از گوشت‌های بدون چربی و مرغ بدون پوست استفاده کنید.

– مصرف ماهی دو بار در هفته توصیه می‌شود.

– از روش‌های پخت آب‌پز، بخارپز، تنوری کردن و کباب کردن به جای سرخ کردن استفاده کنید.

– از شیر و فراورده‌های لبنی کم چرب استفاده کنید.

– برای کنترل وزن در حد مطلوب، انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب و رعایت
رژیم غذایی صحیح زیر نظر پزشک و کارشناس تغذیه، توصیه می‌شود.

– انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با شرایط و وضعیت سلامت فرد، نرمش‌های
ملایم روزانه، حداقل ۱۵ دقیقه پیاده‌روی بعد از غذا توصیه می‌شود.

– هرگز با شکم خالی و گرسنه، ورزش یا پیاده‌روی نکنید.

– برای اطمینان از سلامت چشم و کلیه‌های خود، به طور منظم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

– شست‌وشوی روزانه پاها با آب ولرم و صابون مناسب و خشک کردن با حوله نرم توصیه می‌شود.



افزایش خطر ابتلا به دیابت و چاقی با بیسفنول


8411.jpg

محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافتند مواد شیمیایی در تغییرات هورمونی
تاثیر بسزایی دارد به طوری که قرار گرفتن در معرض ترکیب شیمیایی بیسفنول
(BPA) و فتالات با بزرگترین بیماری‌های قرن مثل دیابت و چاقی مرتبط هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، این مواد شیمیایی
موجب اختلال در غدد درون‌ریز شده و ما در بسیاری از مواد همچون آفت‌کش‌ها،
قوطی غذاهای کنسرو شده، مواد آرایشی و حتی قبض دریافتی صندوقدار فروشگاه
از آنها استفاده می‌کنیم.

هورمون‌ها مهم‌ترین تنظیم‌کننده‌های بدن هستند و اختلال در میزان ترشح آنها
تاثیر بسزایی در مواردی مثل عملکرد زیستی، خواب، خوردن و تولیدمثل دارد.

اما در این تحقیق شواهد جدیدی از قرار گرفتن در معرض این مواد و خطر دیابت و چاقی عنوان شده است.

این شواهد شامل تحقیق اپیدمیولوژیک است که نشان می‌دهد افراد در معرض EDCs
ممکن است به دیابت نوع دو و چاقی مبتلا شوند. همچنین EDCs با مشکلات
ناباروری، هورمون‌های آزادکننده سلول‌های سرطانی و مشکلات عصبی مرتبط
هستند.

قرار گرفتن نوزادان متولد نشده در معرض EDCs در رحم مادر خطرات بسیاری برای
کودک به همراه خواهد داشت. در تحقیقات مشخص شد نوزادان متولد شده در آینده
در معرض چاقی، مشکلات لوزالمعده، مشکل در سلول‌های کبدی و افزایش سلول‌های
چربی قرار دارند.

با وجود تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده است هنوز نیازمند تحقیق
بیشتری از تاثیر قرار گرفتن در معرض EDCs و سلامت بشر هستیم.



    ویدیو : چگونه با دیابت بهتر زندگی کنیم؟
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b