نشان های معروف کامیون

معرفی برخی از برندهای کامیون سازی معروف دنیا

معرفی برخی از برندهای کامیون سازی معروف دنیا

 

پیتربیلت
یکی از این نامهاست که در حال حاضر در تملک گروه پاکار PACCAR سومین گروه
بزرگ کامیون سازی دنیا قرار دارد.در آمریکای شمالی اساساً کامیون در ۸ کلاس
تولید میشود. پیتربیلت کلاسهای ۵ تا ۸ را در سبد نحصولات خود دارد. در
اوایل قرن ۲۰ میلادی سازنده تخته و الوار آقای T.A. Peterman برای حمل
محصولاتش با مشکل مواجه شده بود. مشکل او ارسال به موقع الوارها از جنگل به
کارخانه چوب بود. به همین دلیل او به فکر توسعه کامیونهای جدید افتاد. از
همین رو او به بازسازی کامیونهای مازاد ارتش رو آورد و در ادامه به خرید
کمپانی Fageol Motors در ۱۹۳۸ رو آورد و اندکی بعد اولین کامیون پیتربیلت
روانه بازار شد.Fageol در سال ۱۹۱۶ توسط برادران Fageol به نامهای Frank و
William تاسیس شده بود که در سال ۱۹۳۲ به ورشکستگی رسید و به مصادره بانک
درآمد. زمانی که شخص هنری فورد برای تولید روزانه صد کامیون در روز تولید
میکرد پیترمن برای ۱۰۰ دستگاه در سال برنامه ریزی کرد. شخص پیترمن در ۱۹۴۵
دارفانی را وداع گفت. همسر او آیدا Ida کمپانی را به گروه پاکار در سال
۱۹۵۸ فروخت.

Freightliner LLC

فریت
لاینر در سال ۱۹۴۲ میلادی تاسیس شد. این کارخانه تنها به کار کامیون سازی
مشغول است و در حال حاضر در تملک گروه بزرگ دایملر قرار دارد.در واقع
کامیون مرسدس بنز در آمریکای شمالی. در سال ۱۹۳۰ سومین شرکت باربری آمریکا
تصمیم به تولید کامیون برای خودشان گرفت آنهم خارج از تاسیسات Fageol یعنی
شرکت Consolidated Freightways و تا قبل از جنگ جهانی تولید کامیون با فراز
و نشیب صورت میگرفت تا اینکه در ۱۹۴۲ آنها رسماً اولین کامیون را به خارج
مجموعه خودشان فروختند.در یک دوره زمانی آنها تحت موافقتنامه ای
کامیونهایشان را با نام White Freightliner به فروش میرساندند.در سال ۱۹۸۱
این کارخانه به گروه دایملربنز فروخته میشود. فریت لاینر در حال حاضر سطح
وسیعی از کامیونها و کشنده ها را با چهره هایی خشن و آمریکایی و پشتیبانی
فنی مرسدس بنز ارائه میکند که یکی از زیباترین این مدلها فریت لاینر کلاسیک
میباشد.

DAF
داف
یک کامیون ساز هلندی است که در حال حاضر در تملک گروه paccar قرار دارد.
در سال ۱۹۲۸ شخص Hubert “Hub” van Doorne کمپانی Commanditaire
Vennootschap Hub van Doorne’s Machinefabriek را تاسیس کرد.پشتیبان مالی
او شخصی به نام Huenges بود که مدیریت یک کارخانه آبجو سازی را برعهده
داشت. وندام چندین بار ماشین او را تعمیر کرده بود و در نتیجه پیشنهاد مالی
او وندام در یک کارگاه کوچک مشغول به کار شد.در ۱۹۳۲ او و برادرش Wim van
Doorne نام کارخانه را به Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek تغییر دادند
که نام داف حرف اول این کلمات است و معنای دقیق آن کارخانه تریلرسازی وندام
هست.در ۱۹۳۶ Huenges کمپانی را کاملاً به انها واگذار کرده بود.بعد از جنگ
جهانی دوم کمبود کامیون فرصتی بود برای کارخانه داف و آنها کامیون A30 را
در ۱۹۴۹ معرفی کردند.یک از ایده های وندام استفاده از تسمه پروانه به جای
دنده بود که در ۱۹۵۵ آن را عملی کرد.در ۱۹۸۷ کارخانه داف با کارخانه لیلاند
انگلبسی ادغام شد.محصولات آنها در سراسر جهان با نام داف عرضه میشد به جزء
منطقه برتانیا که با نام­ Leyland DAF عرضه میشد. بخش ساخت اتوبوس داف در
۱۹۹۰ به نام United Bus عرضه میشد که در سال ۱۹۸۹ توسط داف و BOVA تاسیس
شده بود.در ۱۹۹۸ داف به تملک پاکار درآمد.

Iveco

ایویکو
در واقع بخش خودروهای تجاری گروه خودروسازی فیات ایتالیا است. نام ایویکو
تشکیل شده از ۵ حرف اول کلمات Industrial Vehicle Corporation که گروه
صنعتی وسایل نقلیه معنای آن است. ایویکو در سال ۱۹۷۵ میلادی توسط گروه
مدیریت قیات و یک مهندس میکانیک به نام Bruno Beccaria با ادغام پنج
کارخانه Fiat Veicoli Industriali واقع در تورین ایتالیا، OM واقع در
Brescia، کارخانه Unic واقع در Trappes، کارخانه Lancia Veicoli Speciali
واقع در Bolzano و کارخانه Magirus آلمانی تاسیس شد.در سال ۱۹۹۰ ایویکو
بخشی از سهام کامیون ساز اسپانیایی Pegaso را بدست آورد و این موضوع سبب
موفقیت ایویکو در بازارهای بارسلونا،وایادولید و مادرید شد. سه مدل daily
ساخت ۱۹۷۸، مدل turbo ساخت ۱۹۸۱ و مدل turbo star ساخت ۱۹۸۴ بخشی از تاریخ
موفقیت ایویکو در اروپا محسوب میشوند. در ۱۹۹۱ ایویکو و رنو در زمینه تولید
اتوبوس تصمیم به همکاری گرفتند و در نیتجه شرکت Irisbus متولد شد. در ۱۹۹۸
ایوکو مدل EuroCargo را معرفی کرد. ایویکو در حال حاضر از طریق گروه
زامیاد تعدادی از محصولات کلاس تجاری اش را عرضه میکند.

Renault

رنو
سازنده اتومبیل فرانسوی است و در زمینه تولید کامیون از قدمت و اعتبار
بالایی در اروپا برخوردار است. رنو در سال ۱۸۹۹ توسط برادران رنو Louis،
Marcel، Fernand و هم چنین دو تن از دوستان آنها به نامهای Thomas Evert و
Julian Wyer تاسیس شد. فعالیت رنو در بخش کامیون سازی از سال ۱۹۵۷با تاسیس
کمپانی Saviem با ادغام شرکت های وابسته به رنو در بخش کامیون و اتوبوس هم
چون Somua و Latil آغاز شد و ساویم نام محصولات تجاری رنو شناخته شد.اما در
سال ۱۹۷۸ با ادغام سازندگانی هم چون Saviem و Berliet با کمپانی رنو نام
رنو روی محصولات خودنمایی کرد.بخش اتویوس سازی این شرکت هم اکنون تحت نام
Irisbus فعالیت میکند. برلیه یک سازنده کامیون، خودروی سواری و بسیاری
وسایل نقلیه دیگر است که در سال ۱۸۹۴ توسط Marius Berliet در فرانسه تاسیس
شد.۱۹۳۴ کمپانی میشلن مالکیت آن را بدست آورد و در نهایت سال ۱۹۷۴ به رنو
فروخته شد. در سال ۲۰۰۱ کامیون سازی رنو به عضویت گروه volvo AB درآمد
البته کامیونهای رنو هم چنان با نشان و نام رنو عرضه میگردند. رنو در حال
حاضر از طریق شرکت آریا دیزل و سایپا دیزل تعدادی از محصولات سنگین را عرضه
میکند. از کامیونهای قدیمی رنو نمونه برلیه هنوز گهگاهی در مسیرهای فرعی
دیده میشوند.

International

این
شرکت در حال حاضر Navistar International نام دارد و کامیونهایش را با نام
تجاری International روانه بازار میکند. تولیدات دیگر این سازنده نشان
تجاری MaxxForce برای موتورهای دیزل، IC برای اتوبوس و…

این شرکت در حال حاضر در ایالات متحده، کانادا، مکزیک، برزیل و ۶۰ کشور جهان نمایندگی دارد.
تاریخ
تاسیس این شرکت بر میگردد به سال ۱۸۴۷ میلادی زمانی که Cyrus Hall
McCormick توانست طرح دروکننده کشاورزی خود را توسعه دهد. طرح این درو
کننده raper از پدرش به او رسیده بود. نام شرکت او McCormick Harvesting
Machine Company نام داشت که به معنای شرکت ماشینهای دروکننده مک کرمیک
است. در سال ۱۹۰۲ این شرکت به همراه سازنده دیگری به نام Deering Harvester
Company در یکدیگر ادغام شدند و نام اینترنشنال هاروستر به وجود آمد.
International Harvester که به اختصار IH نامیده میشد. در سالهای دهه ۸۰
میلادی بخشهایی از کارخانه از جمله قسمت تولیدات کشاورزی مثل تراکتور
فروخته شد و در نهایت ۱۹۸۶ کارخانه رسماً به Navistar International تغییر
نام داد. در حال حاضر کامیونهای تولیدی با نشان International فروخته
میشوند.

از
مدلهای قدیمی این شرکت نمونه paystar 5000 دماغ دار در ایران موجود است.(
کشنده های سفید دماغ دار) این نمونه در سال ۱۹۷۲ جهت فعالیت های سنگین وزن،
ساختمانی و… معرفی شد.

از کامیونهای جدید این میتوان از کشنده های LoneStar، ProStar، TranStar و… نام برد که البته طرح های خاص خودشان را دارند.

scania

کامیون
سازی اسکانیابراساس سال تاسیس وابیس خودش را متولد ۱۸۹۱میلادی میداند اما
اصلا در ۱۹۰۰ میلادی تاسیس شده است.بهرحال این کمپانی در کشور سوئد متولد
شده و در حال حاضر به تولید کامیون و اتوبوس میپردازد.(براساس نوشته
دانشنامه ویکی پدیا تاسیسات اولیه در شهر Malmöواقع در سوئد جنوبی بوده است
اسکانیا مشتق شده است از کلمه لاتینSkåne که یک منطقه provinceدر سوئد
است) نماد این شرکت یک شیر یا اژدهاست که شعله ای از دهان آن خارج شده و یک
تاج سلطنتی هم بر سر دارد.اولین کامیون را در۱۹۰۲ به بازار فرستاده است.

در ۱۹۱۱میلادی کمپانی VABIS با اسکانیا ادغام شد و از آن پس محصولاتشان اسکانیا وابیس نام گرفت.

بعد
از جنگ جهانی اسکانیا به وارد کردن ماشینهای فولکس واگن مبادرت ورزید تحت
نظرSvenska Volkswagen AB”.در۱۹۳۶ اولین موتور دیزل را به کاربرد و در
۱۹۵۸موتورهای دیزل را به توربو شارژ مجهز کرد.در ۱۹۶۹ کمپانی SAABهم با
اسکانیا ادغام شد و کمپانی scania saab ABنام گرفت و سرانجام در ۱۹۹۵به
scania ABتغییر نام داد.در این زمان کمپانی ساب از سوی جنرال موتور و
کمپانی انگلیسی BAE خریداری شد(طبق متن ویکی پدیا اسکانیا در این دوران تحت
تملک یا مدیریت فولکس واگن بوده است) در ۱۹۹۹ولوو تلاش کرد که بخشی از
سهام اسکانیا را بخرد اما اتحادیه اروپا برای جلوگیری از انحصاری شدن تولید
کامیون در شمال اروپا مانع این کار شد..در گذشته اکثر مالکیت اسکانیا
متعلق به خانواده یا فامیل Wallenbergبوده است اما الان بزرگترین
سهامدارانش فولکس واگن و مان هستند.اما داستان ناتمام ماندن خرید اسکانیا
از سوی گروه ولوو.درآگوست ۱۹۹۹ ولوو اعلام کرد قصد خریداری اکثریت سهام
اسکانیا را دارد و قصد داشت ۴۹٫۰۳%سهم بخرد.با این کار قصد داشت گروه
دایملر کرایسلر را پشت سر بگذارد و بزرگترین تولید کننده کامیون در جهان
شود.اما سرانجام بامخالفت دولت سوئد و اتحادیه اروپا ولوو ناکام ماند.در
حال حاضر اسکانیا به ۷۰کشور صادرات دارد. محصولات اسکانیا هم اکنون در رنج
هاوکاربری های مختلف تولید میشود برای حمل جاده ای سنگین کلاس Rرا در
اتاقهای کوتاه و بلند و با موتورها و تجهیزات مختلف روانه بازار میکند .

قویترین
موتورش۶۲۰HPقدرت دارد و میتواند استانداردهای یورو ۴و۵را پوشش
باشد.اسکانیا از معدود سازندگانی است که تنها در زمینه محصولات تجاری
فعالیت میکند و وارد دیگر بخشها نمیشود و این خود تلاشی است برای تمرکز
بیشتر در جهت ارائه محصولاتی بهتردر ایران از گذشته های دور اسکانیا وارد
میشد اما به همان دلایلی که در پست اول گفتم ماشینهای اروپایی با خرید
چشمگیری مواجه نمیشدند.(البته دلیل عدم حضور اسکانیا در بازار تشنه فعلی
ایران را نمیدانم)اما مهمترین مدلهائی که وارد شدند ۱۱۲H/113Hدر دو مدل بی
دماغ و دماغ دار.با موتورهای ۳۰۰و۳۱۰ اسبی.مدل۱۱۳Hتوسط شرکت نفت برای حمل
مواد نفتی با رنگ آمیزی سبز وارد ایران شد. در حال حاضر گروه عقاب افشان
(تولید اتوبوس)و گروه ماموت (بخش کامیون) در ایران حضور دارند.

MACK

کمپانی
برادران ماک که به نظر من معتبرترین کامیون دنیا است در ۱۹۰۰میلادی توسط
John Mack تاسیس شد .او ۴برادر دیگر داشت به نامهای Augustus F.
Mack/William C. Mack/Joseph Mack /Charles Mackکه به همین دلیل این کمپانی
به نام برادران ماک (مک)مشهور شده است.نماد ماک یک مجسمه سگ است به نام
بولداگBULLDOG که معنای آن سگ نر است.این لقب در جریان جنگ جهانی اول توسط
سربازان ارتش بریتانیا به این کامیونهای سخت کوش داده شد و در ۱۹۲۲ رسما
مورد استفاده قرار گرفت.دفتر مرکزی ماک در Allentown, Pennsylvaniaقرار
دارد.در ۱۹۰۹ماک مدلهای کوچک۱ و۱٫۵تنی را معرفی کرد.۱۹۳۸اولین محصول با
موتور دیزل را معرفی کرد.ماک در ایران محصولاتش را از طریق کمپانی ایران
کاوه(سایپا دیزل) به فروش میرساند.مدل دیزل جنگی خودمان در سری Lجای
میگیرد.که در سالهای ۱۹۴۱تا۱۹۴۵تولید شده است.از دیگر مدلهای مهم بازار
ایران سریRوFبودند که طبق مدارک خود کامیونها در سال ۱۹۷۵تولید شده اند اما
سریRدر۱۹۶۰معرفی شده است و Fدر۱۹۵۹٫بعد از انقلاب بولداگهای ماک برای
همیشه ایران را ترک گفتند.

البته
گهگاهی برخی مدلها وارد میشوند مثل مدلCHکه در ۱۹۸۸معرفی شده است.البته
مدلهای ایرانی تولید دهه ۱۹۹۰بوده اند.ماک در زمره کامیونهائی بود که نکات
جالبی در آنها پیدا میشود.یکی از این موضوعات گیربکس های ۲۰دنده بودند که­
مکانیزم کمک آنهاOVERیک دسته دنده تمام و کمال بود و ۴ضریب داشت و راننده
شاید در طول یک سفر هزران بار با این دسته ها کار میکرد.امروزه کمکها دارای
یک شاسی کوچک روی دسته اصلی هستند و حداکثر دو ضریب بیشتر ندارند.ماک هم
از آن تولید کننده های تک محصولی است و این چنین است که به اعتبار جهانی
دست یافته است.(من شخصا اعتقاد دارم کامیون ساز باید تک محصول باشد و تمام
انرژی اش را صرف مشتری و ارائه یک محصول تمام عیار کند) ماک هم اکنون
از۲۰۰۱میلادی جزء گروهVOLVO ABاست اما محصولاتش ریشه های خود را حفظ کرده
اند.یکی از زیباترین مدلهای ماک سری VISIONاست.بهرحال امیدوارم روزی نه
چندان دور باز شاهد ورود این بولداگها در ایران باشیم و همه فکر نکنند دنیا
فقط FHاست وبس.هم اکنون مدلهایRوFوهمین طور نمونه های قدیمی Lبا اینکه
سالهاست مورد استفاده قرار گرفته اند و از رده خارج هستند اما دوستداران
کامیون در ایران همچنان به موتورها استارت میزنند و جاده ها چشم انتظار
دیدارشان…

BUSSING

بوزینگ در ۱۹۰۳میلادی در آلمان توسط Heinrich Büssing تاسیس شد.

نماد
محصولات این شرکت یک شیر نر بود که با اقتدار تمام افق را نظاره میکند
.نخستین محصول بوزینگ یک کامیون ۲تنی دوسیلندر با سوخت بنزین
بود.در۱۹۳۰اولین محصول دیزلی اش را ارائه داد.سرانجام در ۱۹۷۱با مان ادغام
شد و نماد آن هم اکنون روی محصولات مان خودنمائی میکند.

MAN AG

از
لحاظ قدمت کمپانی مان سابقه زیادی دارد که به ۱۷۵۸ میلادی بازمیگردد. اما
بخش کامیون سازی آن همگام با دیگر شرکتها به وجود آمد.مان در حال حاضر یک
گروه بزرگ شامل تولید اتوبوس کامیون/قطعات و دستگاههای اتومبیل و بسیاری
بخش های دیگراست که به خودرو ارتباط ندارند.

در
۱۸۴۰کمپانی Sander’sche Maschinen-Fabrik, تاسیس میشود.در ۱۸۵۷هم به
Maschinenfabrik Augsburg AG.تغییر نام میدهد.از آن طرف در ۱۸۴۱کمپانی به
نام

Eisengießerei
und Maschinenfabrik Klett & توسط Johann Friedrich Klett تاسیس میشود
این دو کمپانی در تاریخ ۱۸۹۸ با هم ادغام میشوند و نهایتا در تاریخ ۱۹۰۸به

MaschinenfabrikAugsburg-Nürnberg
AG M.A.N تغییر نام میدهند. مان در زمان جنگ های جهانی خسارتهای زیادی
دیده است.در ۱۹۷۱ کامیون سازی بوزینگ تحت تملک مان در آمد .علامت تجاری
بوزینگ که یک شیر نر است هم اکنون روی محصولات مان خودنمائی میکند.مان یکی
از پیشروترین کمپانیها در نوآوری بوده و هست . در ۱۸۴۵یک دستگاه چاپ با
سرعت بالا طراحی کرد.در ۱۹۰۴کار بر روی موتور دیزل را آغاز کرد و در
۱۹۲۳و۲۴کامیونهائی با مدیریت پاشش سوخت عرضه کرد و اولین کمپانی بود که به
موتورهای دیزل توجه جدی نشان داد.

از
دیگر نوآوریهایش میتوان قطارهای آویزان(منوریل های امروزی)را نام برد که
در سالهای ۱۸۹۸تا۱۹۰۲تولید کرد وبسیاری تولیدات ارزشمند دیگر.در حال حاضر
کامیونهای مان در رنجهای سبک .متوسط و سنگین که به ترتیبTGL/TGM/TGAنام
دارند عرضه میشوند.

volvo

کامیون
سازی ولوو که هم اکنون شامل یک گروه بزرگ با نامVOLVO ABفعالیت می کند در
سال ۱۹۲۷ میلادی توسط دو مهندس میکانیک به نامهای Assar Gabrielsson
وGustaf Larson در کشور سوئد تاسیس شد.دفتر مرکزی ولوو هم اکنون در گوتنیرگ
سوئد قرار دارد.

در ۱۹۲۸اولین محصولش را با نام سری ۱ در اندازه های کامیونت فعلی کمی کوچکتر ارائه داد.

اولین
محصول با موتور دیزل را در ۱۹۶۳با معرفی سری L43وارد بازار کرد. ورود ولوو
به ایران در ۱۹۳۴شکل گرفت.طیق مدارک کمپانی برای اولین بار ۳ کامیون ساخته
شده به ایران تحویل داده شد.

اولین
شریک ولوو شرکت رنا(هم اکنون خدمات پس از فروش محصولات سایپا دیزل را بر
عهده دارد)بود و کارش را با مونتاژسری Nآغاز کرد.بعدها ولوو مقداری از سهام
گروه زامیاد را خرید و تولید محصول را از این طریق پیگیری کرد.در۱۹۸۴تولید
سری معروفFرا با ایران کاوه آغاز کرد و هم اکنون هم مدلهای متنوعی
مانندFM/FH/NHرا در ایران عرضه میکند.ولوو در سری Fدارای ضعف های بسیاری
بود و اگر ساده تر بگویم تنها یک موتور پرقدرت ارائه کرده بود و کامیون هیچ
امتیاز دیگری نداشت اما با ارائه سریFHنشان داد که روش طراحی را بر روی
خواسته های مشتریان متمرکز کرده است و این موضوعی است که با ورود به
کابینFHمشاهده میکنیدمحصولی که به نظر من از لحاظ ارگونومیک در صدر اول
بازار ایران جای دارد.

گروه
ولوو هم اکنون کامیون سازی ماک و رنو را تحت سیطره خود دارد و بخشهای
بسیاری شامل گروه مالی،لجستیک،هوایی و… را هم دارد.ولوو هم اکنون تمرکز
خود را برای ارائه مدلهائی کم مصرف طبق استانداردهای یورو۴و۵صرف میکند.جدید
ترین مدلهای ولوو سری جدید و بهبود یافته ولووfh12 و fh16 است.در ایران هم
اکنون مدل قدیمی fh12 با موتورهای حداکثر۴۶۰اسبی واستانداردیورو۳تولید
میشوند.هم چنین نمونه ۶۱۰اسبی fh16و سری ADRبا موتورهای ۴۲۰اسبی تولید
میشوند.(سری ADRمجهز به سامانه ضد جرقه ولوو هستند و برای حمل مواد نفتی و
خطرناک مورد استفاده قرار میگیرند) ومدل ارزشمندNH12که با اینکه قابلیت های
زیادی دارد و با فرهنگ ایرانی شباهت های زیادی دارد اما هیچ تبلیغی نداردو
به هر فروشگاه ولوو که مراجعه کنید فقط FHمعرفی میشود.کامیون سازی ولوو
یکی از معدود سازندگانی است که به مشتریان ایرانی نهایت احترام را گذاشته و
به همین دلیل در وبسایت رسمی ولوو بخش فارسی مخصوص کاربران ایرانی را راه
اندازی کرده که انصافا اطلاعات بسیار مناسبی به فارسی ارائه میدهد اما هنوز
هم به نظر من کامل نیست…



جملات پشت کامیونی!

 

آب رادیاتور ماشین بخور محتاج نامردان نباش!

 

_____________________

 

آدم دیوانه را بنگی بس است خانه پرشیشه را سنگی بس است!

 

_____________________

 

اتوبوس من غصه نخور،منم یه روز بزرگ میشم!(ژیان)

 

_____________________

 

اگر از عشقت نکنم گریه و زاری

به جهنم که مرا دوست نداری!

 

_____________________

 

اگه الله کند یاری

چه اف باشد چه سوسماری!

 

_____________________

 

اگر خواهی بمیری بی بهانه

بخور ماست و خیار و هندوانه!

 

_____________________

 

ای بلبل اگر نالی من با تو هم آوازم

تو عشق گل داری،من عشق گل اندامی!

 

_____________________

 

ای روزگار

با ما شدی ناسازگار!

 

_____________________

 

بپر بالا که گیر نمیاد!

 

_____________________

 

باغبان در را مبند من مرد گلچین نیستم

من خودم گل دارم و محتاج یک گل نیستم!

 

_____________________

 

بحث۳۰یا۳۰ ممنوع!

 

_____________________

 

بخور و بخواب کارمه

الله نگهدارمه!

 

_____________________

 

به مادرت رحم کن کوچولو!

 

_____________________

 

تا جام اجل نکرده ام نوش

هرگز نکنم تو را فراموش!

 

_____________________

 

تا سگ نشوی کوچه و بازار نگردی

تا کوچه و بازار نگردی نشوی گرگ بیابان!

 

_____________________

 

تاکسی نارنجی

از من نرنجی!

 

_____________________

 

تجربه نام مستعاری است که بر خطاهای خود میگذاریم!

 

_____________________

 

جهان باشد دبستان و همه مردم دبستانی

چرا باید شود طفلی ز روز امتحان غافل؟!!

 

_____________________

 

داداش مرگ من یواش

امان از دست گلگیر ساز و نقاش!

 

_____________________

 

درخت مکر زن صد ریشه دارد

فلک از دست زن اندیشه دارد!

 

_____________________


در طواف شمع می گفت این سخن پروانه ای

سر پیچ سبقت نگیر جانا مگر دیوانه ای!

 

_____________________

 

دلبرا دل به تو دادم که به من دل بدهی

دل ندادم که به من ساندوچ و دلمه دهی!

 

_____________________

 

دنبالم نیا آواره میشی!

 

_____________________

 

دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ

ای هیچ تر از هیچ تو بر هیچ مپیچ!

 

_____________________

 

دودوتا هفتا کی به کیه!

 

_____________________

 

رود می رود اما ریگذارش می ماند!

 

_____________________

 

زندگی بدون عشق مثل ساندویچ بدون نوشابه هست!

 

_____________________


زندگی بدون عشق مانند شلوار بدون کش هست!

 

_____________________

 

«zoor nazan farsi neveshtam»

 

_____________________

ژیان عشقت مرا بیچاره بنمود

ز شهر و خانه ام آواره بنمود!

 

_____________________

 

سر پایینی نوکرتم

سر بالایی شرمندتم(ژیان)

 

_____________________


شب و روز رانندگی در جاده ها کار من است

از خطر باکی ندارم جون خدا یار من است!

 

_____________________

 

شو همره بلبل بلب هر مهوش!

(اینو برعکس هم که بخونی همین میشه)

 

_____________________

 

عشق میکروبی است که از راه چشم وارد می شود و قلب را عاشق می کند!

 

_____________________

 

قربان وجودی که وجودم ز وجودش بوجود آمده است!

 

_____________________

 

کوه از بالا نشینی رتبه ای پیدا نکرد

جاده از افتادگی از کوه بالا میرود!

 

_____________________

 

گاز دادن نشد مردی

عشق آن است که بر گردی!

 

_____________________

 

گدایان بهر روزی طفل خود را کور می خواهند

طبیبان جملگی خلق را رنجور می خواهند!

تمام مرده شویان راضیند بر مردن مردم

بنازم مطربان را که خلق را مسرور می خواهند!

 

_____________________


گلگیرم ولی گل نمیگیرم!

 

_____________________

 

نوکرتم ننه!

 

_____________________


یه بار پریدی موتوری دو بارپریدی موتوری آخر می افتی موتوری!

 

_____________________

 

گرگی که مرا شیر دهد میش من است

بیگانه اگر وفا کند خویش من است




    ویدیو : نشان های معروف کامیون
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b