مدیریت و برنامه ریزی بازرگانی

برنامه و روش ۳گام در كارشناسی ارشد مديريت

فلسفه ۳ گام برای آزمون کارشناسی ارشد مدیریت، این است که به
هر یک از اعضای خود برنامه ریزی متناسب با شرایط شخصی و فردی شان ارائه
داده، منابع مطالعاتی را متناسب با زمان در اختیار و سطح توانمندی شان به
آنها معرفی نموده و تمامی اطلاعاتی که این افراد برای موفقیت در آزمون
کارشناسی ارشد مدیریت نیاز دارند در اختیارشان قرار دهد.

در ۳ گام به شما کمک می کنیم تا از نقاط قوتتان به بهترین شکل
استفاده نمایید و نقاط ضعفتان را تا حدی ارتقا ببخشید و بتوانید آنها را
پوشش دهید.

در ۳ گام تلاش می کنیم تا هر آنچه را  که مورد نیاز یک داوطلب آزمون کارشناسی ارشد مدیریت است؛ در اختیار او قرار دهیم، اعم از:

 برنامه ریزی درسی مناسب، معرفی و حتی ارسال بهترین منابع
آزمون کارشناسی ارشد مدیریت به سراسر کشور بدون وابستگی به موسسه ای خاص(که
بر اساس تجربیات داوطلبان موفق و رتبه های برتر آزمون کارشناسی ارشد
مدیریت در سالهای قبل است)، اطلاعات در مورد کارنامه قبولی داوطلبان در
آزمون کارشناسی ارشد مدیریت سالهای گذشته در دانشگاه های سراسر کشور، ضرایب
دروس، ظرفیت پذیرش دانشگاههای آزاد و سراسری، جدول بودجه بندی سئوالات
کنکور در سالهای قبل، راهنمایی در زمینه انتخاب رشته و گرایش و ….

هدف ۳ گام این است که دروس آزمون کارشناسی ارشد مدیریت را در
تک تک گرایش ها، اولویت بندی کنیم و با در اختیار قرار دادن جدول توزیع
موضوعی که نشان دهنده مباحث مهم و پر تست در هر یک از دروس است، به تمامی
داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت کمک کنیم تا با هر سطح علمی و
شرایط فردی بتوانند در رشته و گرایش مورد نظرشان پذیرفته شوند.

بر اساس سطح علمی داوطلبان، زمان آزادی که برای مطالعه در
اختیار دارند، میزان علاقه ای که به دروس مختلف دارند، رشته یا دانشگاهی که
برای ادامه تخصیل انتخاب نموده اند و …. ،هر داوطلب( بجز داوطلبان
مدیریت مالی) برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت می بایست درس
تئوری مدیریت و زبان را به شدت مورد توجه قرار داده و برای خواندن و تسلط
بر مباحث آنها زمان اختصاص دهد. با توجه به ضریب بالای این دو درس در تمامی
گرایش های کارشناسی ارشد مدیریت (بجز مدیریت مالی که البته این داوطلبان
نیز با پاسخ دادن به چند تست زبان می توانند نسبت به رقبا مزیت رقابتی کسب
نمایند) و البته حجم زیاد این دروس و فرار بودن آنها، می بایست در
خواندنشان مداومت داشت و برنامه ریزی بلندمدت برای آن در نظر گرفت. توصیه
می شود داوطلبانی که روزانه حدود ۵-۷ ساعت برای مطالعه زمان در اختیار
دارند این دو درس را  در برنامه درسی هر روزشان بگنجانند.

البته درس زبان برای بسیاری از داوطلبان درس لذت بخشی نیست و
ترجیح می دهند که این درس را در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت حذف کنند. اما
به دو دلیل ما توصیه اکید می نماییم که داوطلبان این درس را کنار نگذارند:

اول اینکه با توجه به ضریب بالای این درس(ضریب۳) درصد صفر
برای این درس در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت  به شدت تراز شما را کاهش می
دهد و این اثر بسیار منفی بر رتبه شما خواهد داشت.

دوم اینکه زبان جز دروسی است که پس از قبولی در آزمون
کارشناسی ارشد باز هم به کار شما می آید و تا ابد (حتی در محیط کار) از شما
انتظار می رود که به عنوان یک مدیر، سطح زبان متوسط رو به بالا داشته
باشید.

بنابراین هم اکنون زمان یادگیری زبان در حدی که بتوانید درصدی حداقلی در این درس کسب نمایید، فرا رسیده است.

ü      نکته: برای مطالعه دروسی که جنبه حفظی دارند بهتر است
تعداد ست های زمانی بیشتر اما با زمان کوتاهتر در نظر بگیرید، برای مثال
اگر می خواهید در هفته ۴ ساعت زبان بخوانید بهتر است بجای ۲ ست دو ساعته، ۴
ست یک ساعته برای مطالعه داشته باشید و برای مطالعه دروسی که جنبه حل
کردنی دارند، بالعکس.

درس اقتصاد خرد و کلان از جمله دروسی است که به دلیل سادگی
بسیاری از داوطلبانی که رتبه خوبی در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت کسب می
کنند، در این درس درصد بالایی دارند. مشکلی که ممکن است با این درس داشته
باشید فرار بودن آن است که شما می توانید با یک برنامه زمان بندی مرور و
تست بر این مشکل غلبه نمایید.

دروس ریاضی و آمار از دیگر دروسی است که داوطلبان کارشناسی
ارشد مدیریت معمولا از آن صرفنظر می کنند و معمولا در آزمون های سراسری
کارشناسی ارشد مدیریت میانگین کل پایینی دارند. به همین جهت داوطلبان تغییر
رشته ای که پایه خوبی در درس ریاضی و آمار دارند ( برای مثال داوطلبانی که
کارشناسی آنها مهندسی و یا علوم پایه بوده) از آن به عنوان برگ برنده
استفاده نموده و با درصدی حدود ۴۰ به شدت می توانند رتبه خود را بهبود
ببخشند. به همین علت این درس اصطلاحا “تراز دار” خوانده می شود. مشاورین سه
گام به شما کمک می کنند دو یا سه مبحث مهم و پر تست را انتخاب کرده و با
مطالعه و تست زنی در آنها به تسلط کامل برسید و این درس را صفر نزنید و
بتوانید ترازتان را بهبود ببخشید.

شایان ذکر است که سوالات درس آمار(۱۵ تست از کل ۴۰ تست ریاضی و
امار) به نسبت از سوالات درس رباضی ساده تر بوده و در برخی سوالات کافیست
فرمول آنها را به خاطر داشته باشید و جایگذاری نمایید. به هر حال شما با
کمی زمان گذاشتن برای این درس و مطالعه ۳-۴ مبحث می توانید حدود۲۰% کسب
نمایید که با توجه به میانگین پایین این درس میان داوطلبان کارشناسی ارشد
مدیریت، درصد قابل قبولی است.

درس مدیریت تولید اگر چه تعداد مباحث زیادی که برای مطالعه
دارد اما می تواند به داوطلبان کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و فناوری
اطلاعات در بهبود رتبه شان بسیار کمک نماید. در این درس مباحث کارسنجی و
زمان سنجی، کنترل موجودی، MRP ، کنترل کیفیت و کنترل پروژه را با دقت
مطالعه کنید زیرا از این ۵ مبحث حدود ۴۰-۵۰% سئوالات مطرح میشود.

درس پژوهش عملیاتی جز دروسی است که برای اکثر داوطلبان  سنگین
بوده و داوطلبان با وجود زمان زیادی که در ابتدای راه برای مطالعه ان صرف
می کنند، پس از مدتی که نمی توانند نتیجه مطلوب در حل تست ها بگیرند، آن را
کنار گذاشته و ناامید می شوند. در این درس رمز موفقیت تست زنی است به گونه
ای که اگر شما به  مفهوم همه مباحث مسلط باشید اما به خوبی تست نزده
باشید، به جرات می توان گفت که نخواهید توانست درصدی بیش از ۳۰ را کسب
نمایید. با انتخاب مباحث مهم این درس و تست زدن به طور همزمان، و با توجه
به تکراری بودن تعداد زیادی از سوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد
مدیریت در هر سال، می توان در این درس نیز درصد مطلوبی کسب نمود.

 در مورد درس مدیریت مالی که در گرایش مدیریت مالی ضریب ۴ و
در مدیریت بازرگانی ضریب ۲ دارد، باید گفت که سه مبحث بودجه بندی سرمایه
ای، بازده و ریسک سرمایه گذاری و ارزش شرکت حدود نیمی از سوالات را پوشش می
دهند. بنابراین هنگام مطالعه باید تمرکز زیادی بر این مباحث داشت. لازم به
ذکر است که درس مدیریت مالی هم مانند ریاضی و مدیریت تولید، باید هنگام
مطالعه همراه با تست خوانده شود تا بواسطه مطالعه، دانش     مورد نیاز و
بواسطه تست زنی مهارت مورد نیاز برای موفقیت در این درس را بدست بیاورید و
به سرعت عمل بالایی در پاسخ به تست ها برسید.

درس مدیریت بازاريابي از جمله دروسی است که با توجه به تکراری
و استاندارد بودن سوالات هر ساله آزمون کارشناسی ارشد مدیریت، مطالعه صحیح
و مداوم در ان به راحتی می توان به درصد بالا ۸۰ رسید و منابعی که در سه
گام برای مطالعه معرفی شده اند و گنجاندن آنها به نحو صحیح در برنامه درسی
می تواند به تنهایی موجب موفقیت داوطلبان در این درس شود.

ماليه عمومي و بودجه از دروس تخصصی کارشناسی ارشد مدیریت
دولتی است که درس مالیه شباهت بسیار زیادی به مباحث اقتصاد کلان داشته و با
مطالعه حدود ۵ ساعت در هفته می توان این درس را در حدود ۲ ماه به راحتی
مطالعه نمود و جمع بندی کرد.

حسابداري دولتي از دروس تخصصی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است
که بر خلاف تصور عامه و وحشتی که از مطالعه آن وجود دارد می توان با
مطالعه مباحث حفظی مانند مبانی حسابداری در حسابداری دولتی، مقایسه
حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی، مراحل هزینه در دستگاههای دولتی،
اصوال بنیادین حسابداری دولتی و مبانی گزارشگری مالی در حسابداری دولتی، به
حدود ۱۰ تست از ۲۰ تست پاسخ داد و درصدی حدود ۵۰ را کسب نمود. قابل ذکر
است که بیش از نیمی از تست های این درس در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت هر
سال، تکراری است.

مديريت ريسك و سرمايه گذاري از دروس نسبتا مشکل گرایش مدیریت
مالی است که می بایست با دقت مطالعه  و   زده شود. با توجه به جدید تر بودن
این درس نسبت به سایر دروس ( از سال ۸۸ وارد آزمون کارشناسی ارشد مدیریت
شد) تعداد تست های تکراری در این درس کمتر بوده و در آزمون کارشناسی ارشد
مدیریت۹۲ نیز تعداد تست های تکراری کم بوده و تئوری پرتفوی و مفاهیم ریسک و
بازده، مجموعا ۱۲ تست را به خود اختصاص داده بود.

حسابداري مالي و صنعتي از دروس نسبتا مشکل و البته گسترده
گرایش مدیریت مالی است که تنها با مطالعه صرف مطالب درسي، بدست نمي آيد
بلكه زیاد تست زدن و تمرین کردن از منابع مختلف، تاثير زيادي در كسب آمادگي
لازم براي اين درس دارد. اگر تغییر رشته ای هستید و یا در این درس پایه
قوی ندارید، با توجه به اینکه این درس بر مبنای استانداردهای حسابداری
ایران است، می بایست ابتدا به مطالعه مطالب و استانداردهای موجود در
کتابهای اصول حسابداری ۱ و ۲ بپردازید و پس از آشنایی نسبی با مفاهیم این
درس به سراغ سایر منابع بروید. در این درس نیز مانند مدیریت ریسک و سرمایه
گداری تعداد تست های تکراری در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۲ بسیار کم بود و
مباحث مطالبات، شرکت های بازرگانی و کلیات حسابداری صنعتی تست بیشتری
داشتند.

برای درس مباني كارآفريني که درس تخصصی گرایش مدیریت
کارآفرینی است و ضریب ۳ نیز دارد، می بایست استراتژی شبیه به درس تئوری
مدیریت در پیش گرفت.

ü      نکته: افرادی بوده اند که توانسته اند با کنار گذاشتن
یک یا دو درس در کنکور ، رتبه های بسیار خوبی به دست بیاورند اما این افراد
استثنا هستند و توانسته اند این ضعف را با درصدهای بسیار بالا ( مثلا ۸۵%
تئوری
مدیریت، زبان ۸۵% و بازاریابی ۸۷% ) پوشش دهند که این درصد ها به سادگی به
دست نمی آید و ریسک بالایی دارد. بنابراین به شما توصیه می کنیم که در
دروسی که ضعیف هستید درصدی حداقلی کسب نمایید و بقیه زمانتان را به دروسی
که در آنها قوی هستید اختصاص دهید تا بتوانید به این وسیله ریسک عملکردتان
را کاهش دهید و به کنار گذاشتن کامل برخی دروس فکر نکنید.

برنامه ریزی به روش سه گام  برای آزمون کارشناسی ارشد مدیریت

همه ما بسیاری از افراد را می شناسیم كه زمان زیادی برای درس
خواندن گذاشته اند اما نتوانسته اند دانشگاهي كه مد نظرشون هست پذیرفته
بشوند. علت این هست که درس خواندن زياد، شرط لازم براي قبولي هست، ولي شرط
كافي نيست. همانطور که می دانید تمامی گرایش های مدیریت  حدود ۶ تا ۸ باکس
درسی برای مطلعه دارند که برای هر کدام از آنها منابع بسیار و متنوعی در
دسترس  است و هر کدام از این باکس های درسی نیز درون خود سرفصل های بسیار
متنوعی را جای داده است؛ برای مثال درس تئوری مدیریت که در تمامی گرایش ها
بجز مدیریت مالی درس بسیار مهمی است، شامل سه مقوله مبانی سازمان، مدیریت
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی می شود که هر یک نیز مباحث بسیار
متنوعی دارند. اگر زمان نامحدود بود، نگرانی وجود نداشت اما برای کنکور
زمانی محدود در اختیار است و باید طوری برنامه ریزی و  عمل کرد که بتوان از
این زمان حداکثر  بهره را برد.

از سوی دیگر بسیاری از داوطلبان مجموعه مدیریت به نوعی مشغول
هستند و زمان کاملا آزادی برای مطالعه ندارند، بسیاری از داوطلبان در حال
تحصیل هستند، بسیاری شاغلند و بسیاری دیگر نیز وظایفی را بر عهده دارند  که
بخشی از زمان آنها را  اشغال نموده است و تعداد کمی از داوطلبان این
موقعیت را دارند که در زمان آمادگی برای کنکور ، تنها به درس خواندن
بپردازند.

زمانیکه این دو وضعیت را کنار هم قرار می دهیم، به یک
پارادوکس می رسیم که در ابتدای راه ممکن است موجب دلسردی بسیاری از
داوطلبان شود اما در این زمینه نیز تیم سه گام همراه شما خواهد بود و با در
اختیار قرار دادن اطلاعاتی مانند معرفی منابعی جامع که بتوانید از زمانتان
بهترین استفاده را کنید و البته  کیفیت مطالعه را نیز داشته باشید و
همچنین ارائه مهمترین و پر تست ترین مباحث به شما، به مطالعه شما جهت
خواهند داد تا بتوانید با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری پیش بروید و به
رسیدن به هدفمان که همان قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتان است، اعتماد
داشته باشید.



انتخاب رشته کارشناسی ارشد: انتخاب در انتخاب

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، بعضی انتخابها به هیچ عنوان یک انتخاب
نیستند، بلکه مجموعه ای از انتخابها را در یک انتخاب خلاصه می کنید. در
واقع انتخاب شما، انتخاب هایی است در یک انتخاب. شاید چنین موضوعی را در
ابتدا بازی من با واژگان قلمداد کنیم ولیکن به هیچ عنوان چنین نیست. وقتی
که در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، شما بین دانشگاه، گرایش، هزینه، امکان
ادامه تحصیل، دوری از محل سکونت، بازار کار و … چندین پارامتر را حذف می
کنید و یکی را اهمیت داده و دیگری را بی اهمیت فرض می کنید، عملاً یک
انتخاب را انجام می دهید و دیگر انتخابی در انتخاب دیگر شامل انتخاب رشته
شما نمی شود. اما وقتی که شما، تمام پارامترها را مد نظر قرار داده باشید
در واقع یک انتخاب متشکل از چندین انتخاب را مهم قلمداد می کنید.

بگذارید مسئله را ساده تر کنم. اصل بدون تغییر در جهان یک چیز است، عدم
ثبات و تغییرات. تنها چیزی که ثابت می ماند، تغییر است. اگر با این رویکرد
که فقط ادامه تحصیل در مقطع دکترا بدهید برای آزمون کارشناسی ارشد انتخاب
رشته کنید، باید به بعدها نیز بیندیشید. ممکن است ورق زندگی شما برگردد و
مجبور شوید بلافاصله وارد بازار کار شوید و یا در حین تحصیل به فکر درآمد
باشید. زندگی، بعضی چیزها را به آدم تحمیل می کند. نمی توان با یک دید ثابت
به کل آن نگاه کرد. امروز حالمان خوب است ولی فردا مشخص نیست. امروز همه
چیز بر وفق مراد است و فردا از زمین و آسمان، از در و دیوار برایمان می
بارد. در نظر گرفتن چنین تغییراتی آینده شما را می سازد و آینده همراه با
تغییراتش از راه می رسد و زندگی شما را دستخوش تغییر می کند. اصولاً باید
انتخابی کنید که همه پارامترهای مهم را در خود داشته باشد. یعنی انتخاب در
انتخاب.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد، باید به نحوی صورت بگیرد که تنها یک لایه
نداشته باشد. یعنی همان لایه ای که دیگران می بینند و یا تحسین می کنند و
یا تحقیر. انتخاب رشته باید دارای چندین لایه باشد. در زیر به این لایه ها
اشاره می کنم: 

لایه سطحی: آنچه انتخاب کرده ام

لایه احساسی: حس من درباره انتخاب و برداشت دیگران از آن

لایه منطقی: اساس انتخاب من

لایه تقویتی: اساس منطق من

لایه درونی: اساس تفکر، احساس و واکنشهای من

لایه اول در انتخاب رشته کارشناسی ارشد- لایه سطحی

 همان که همگان می بیننند و به نظر می رسد می توانند بفهمند که چرا
اینگونه انتخاب رشته کرده اید. اصولاً این لایه دربرگیرنده اصلی ترین
پارامتریست که در ذهن شما بوده است و یا همان لایه ایست که رتبه شما اجازه
داده است تا آن را انتخاب کنید. از آنجا که لایه سطحی آسانترین شیوه انتخاب
رشته کارشناسی ارشد را میسر می سازد، بنابراین بیشتر داوطلبان در همان تک
لایه در می مانند.

لایه دوم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد- لایه احساسی

این لایه، احساس شما درباره انتخاب رشته تان را بیان می کند. این لایه
نیز کمابیش برای دیگران می تواند هویدا شود، بی آنکه بخواهید درباره آن
زیاد توضیح دهید. اگر شما دانشگاه پیام نور را بنا به شرایطی برای مقطع
کارشناسی ارشد انتخاب کنید، حال آنکه حق خود را دانشگاه سراسری می دانستید،
احساس شما چندان خوشایند نیست و این کمابیش مشخص است و اگر انتخاب شما
دقیقاً به هدف خورده باشد که خوشحالی شما قابل پوشاندن نیست. بنابراین لایه
احساسی، آن لایه از انتخاب را دربرمی گیرد که دیگران از انتخاب شما برداشت
می کنند. پس لایه اول، چیزیست که دیگران می بینند و لایه دوم برداشتی است
که دیگران دارند.

لایه سوم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد- لایه منطقی

لایه منطقی، منطقی است که شما یک انتخاب را براساس آن حمایت می کنید و
عملاً در برابر انتقادات و یا واکنش دیگران بر اساس این لایه دفاع می کنید.
ممکن است شما به جای دانشگاه شریف، دانشگاه تهران یا مدرس یا امیرکبیر را
در انتخاب رشته خود انتخاب کنید. براساس منطقی که این کار را کرده اید -که
می تواند به خاطر اعتبار، محیط آن دانشگاه، استادی خاص و یا هر چیز دیگری
باشد- این منطق شماست که چنین انتخابی را می سازد. منطقی که رتبه و شرایط
شما نیز در آن دخالت دارد. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد این لایه نیز وجود
دارد ولیکن تا گفته نشود، مشخص نمی باشد و تفاوت آن با لایه اول، عدم مشخص
بودن منطق شماست. می توان این منطق را پیش بینی کرد.

لایه چهارم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد- لایه تقویتی

لایه اول و دوم جزء لاینفک انتخاب رشته کارشناسی ارشد هستند، ولیکن لایه
سوم می تواند وجود داشته باشد و یا می تواند وجود نداشته باشد. از آنجا که
انسانها یا از خود منطقی دارند و یا اینکه آن را از دیگران به عاریت می
گیرند، احتمال وجود داشتن آن در انتخاب رشته کارشناسی ارشد زیاد است. ممکن
است این لایه به غلط پایه گذاری شود و ممکن است از منطق صحیحی پیروی کند.
منطق شانس نیست. لایه چهارم، احتمال خطای لایه سوم را اگر به صفر نرساند
ولی می تواند آن را به حداقل برساند. بنابراین از لایه چهارم است که می
توان زیربنای یک انتخاب رشته مطمئن و منطقی را برای آزمون کارشناسی ارشد
پایه ریزی کرد. در این لایه شما تمامی جوانب را در نظر می گیرید و با
مجموعه ای از پارامترهای مختلف انتخاب رشته خود را انجام می دهید. از این
رو آن را لایه تقویتی نامیده ام که در واقع قوام بخش و تغذیه کننده آینده
شما براساس انتخاب رشته کارشناسی ارشدتان می باشد. در این لایه، شما همه
تغییرات آتی زندگی خود را پیش بینی می کنید و دست به یک انتخاب تمام عیار
در انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود می زنید. با مثال این لایه را تشریح می
کنم. در نظر داشته باشید که در دانشگاهی فقط به خاطر عشق به علم و ادامه
تحصیل مشغول گذراندن دوره کارشناسی ارشد هستید. ترم دوم عاشق می شوید،
دوستان گرامی عشق خرج دارد. اگر درآمدی ندارید و شغلی، قدری آزرده خاطر
خواهید شد. البته بعضی از دوستان به شغل شریف پدر پولدار مشغولند!!! پس
چنین تغییری را در نظر داشته باشید. ممکن است خدای ناکرده روند زندگی به
نحوی پیش برود که شما مجبور شوید به خانواده خود از نظر مالی کمک کنید.
بنابراین در این لایه تغییرات را در نظر می گیرید و براساس تغییرات انتخاب
رشته می کنید. در واقع این باید لایه اول باشد، سپس بر اساس این لایه، لایه
منطق چیده شود و در نهایت لایه دوم و اول نیازی به چیده شدن ندارد، زیرا
لایه هایی هستند که در معرض دید و برداشت همگان است. شما فقط می توانید دو
لایه اول را زیباتر کنید، مانند نمای ساختمان.

لایه پنجم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد- لایه درونی

اگر فکر می کردید که لایه چهارم، لایه پایانیست، سخت در اشتباه بوده
اید. انسان هر کاری که می کند براساس غلیان درونی خود انجام می دهد و شاید
به همین دلیل است که نیازهای غریزی انسان، او را دگرگون می سازد. چیدن لایه
درونی اما بسیار سخت است. لایه درونی نشأت گرفته از تمامی احساسات و
افکاریست که از ابتدای کودکی تا به حال با آن درگیر بوده اید. اما چرا این
لایه را لایه پایانی و عملاً پایه انتخاب رشته کارشناسی ارشد قلمداد می
کنم؟ بگذارید راحتتر صحبت کنم و البته شفاف تر. دوستی داشتم که با وضعیت بد
خانوادگی از نظر مالی، علیرغم اینکه رشته مهندسی معدن را در لیسانس
گذرانده بود ولی ناگهان تغییر رشته داد و به سمت رشته های هنر جذب شد و در
نهایت سینما را برگزید. منطق زیبایی داشت و می گفت شب و روزم با سینما می
گذرد و عشق به آن. بیهوده هم نمی گفت، چون تمام زندگیش هنرپیشه ها و
کارگردانها بودند. آنقدر دانش سینما داشت که واقعاً فکر می کردیم روزی
کارگردان بزرگی خواهد شد. رفت و در کارشناسی ارشد، سینما خواند. بعدها که
او را دیدم، نادم و پشیمان بود و از نظر مالی به شدت در تنگنا. سر صحبت باز
شد و یک تکه بزرگ از پازل انتخاب رشته که هیچگاه به آن نمی اندیشیدم بر
ملا و خود به خود جانمایی شد. در نهایت فهمیدم و البته خودش اعتراف کرد که
به خاطر اینکه روابط بین زن و مرد را در سینما آزادتر یافته بود، به سینما
علاقه مند شده بود. البته ناگفته نماند این یک نفر اینگونه فکر می کرد و به
راستی که به غلط فکر می کرد و این فکر غلط بنیانگذار یک انتخاب غلط شد.
بنابراین روانکاوی درونی هر فرد که کاریست بسیار دشوار، اساس انتخابهای او
را رقم می زند. لایه درونی لایه پیچیده ایست و باید کتابی در باب آن و
اهمیتش در زمینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد نگاشت. ببینید میل درونی شما،
که شما را وادار به مهربانی، عصبانیت، طغیان، بخشش و سایر واکنشها می کند
چیست و آیا این میل درونی براساس اطلاعات صحیحی بنا شده است و یا صرفاً
زاییده یک سری توهمات عجیب و غریب و تجربیات شگرف شما از کودکی تا به امروز
است. البته لایه درونی را می توانید فاکتور بگیرید، اگر حوصله چالش بیش از
حد ندارید ولی به آن حداقل فکر کنید.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد در ۳گام

انتخاب رشته کارشناسی ارشد هوشمندانه ۳ گام، ۴ لایه اول
را در انتخابهای شما لحاظ و براساس این ۴ لایه به شما آنالیز دقیق می دهد
ولیکن لایه پنجم با خود شماست و هیچ نرم افزار هوشمندانه ای نمی تواند آن
لایه را رمزگشایی و در آنالیز خود اعمال کند.



    ویدیو : مدیریت و برنامه ریزی بازرگانی
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b