متن ادبی در خصوص تقدیر از زحمات

متن هاي زيبا براي تبريك روز معلم

دوستان
عزیز میتونید این متون رو چاپ کنید و همراه یک دسته گل

به معلم ،
دبیر ، یا استاد خود تقدیم کنید

لطفا
تقاضای نمره نکنید !!!

 

معلمین
عزیزم ، با سلامی گرم و آرزوی توفیق الهی ، نمی دانم با چه زبانی از زحمات بی

دریغ و تلاشهای
شبانه روزی شما عزیزان تشکر و قدردانی کنم . فقط می توانم شما را

دعا کنم و
از خداوند متعال طلب سلامتی و شادابی و طول عمر با عزت و عظمت برای شما

و خانواده
محترمتان داشته باشم و برای آنهایی که از دنیا رفته اند طلب رحمت و مغفرت

نمایم .
معلمی شغل نیست بلکه عشق است.

\” روز
معلم بر همه شما عزیزان مبارک باد \”. 

…………………………………………………………..

اوراق زرین
تاریخ تربیت سیمای درخشان مربیان نام آوری چون ابراهیم ، موسی ، عیسی

و محمد (ص)
، علی (ع) و فاطمه (س) و زینب (س) را بر خود نقش ابدی زده است آنان که

با پیکار
مقدس خویش حماسه های شکوهمند و جاوید در سازندگی انسان متعهد به

وجود
آوردند و با تزکیه و تعلم کاخ بلند پایه ی علم و فضیلت را بنا نهاده و پرچم توحید
را

برافراشتند
و امروز شما عزیز گرامی ادامه ی این نهضت عظیم را بر عهده گرفته ای ضمن

بزرگداشت
خاطره استاد مطهری و گرامیداشت روز معلم

برایتان در
این راه آرزوی موفقیت می نمایم.

……………………………………………………………

معلم عزیز
، استاد بزرگوار، تو را به چه مانند کنم . دل دریاییت لبریز از آرامش است همچون

کوه استوار
از حوادث روزگار ایستاده ای و همچون ابر، باران پر شکوه معرفت بر چمن های

دشت دانش
آموختگی فرو می ریزی . خورشید نگاهت گرمابخش وجود ما وحرارت کلبه ی

سرد یأس و
ناامیدی و ارمغان شور و شعف است . غنچه ی تبسمی که از گلستان لبهای

تو می
روید، طراوت لحظه های ابهام و زیبا یی بخش خانه ی وجود ماست . کلام روح بخش

و دلنشین
تو موسیقی دلنوازی است که بر گوش جان می نشیند و اهنگ زندگی را به

شور در می
آورد. روانی به لطافت گلبرگهای ارغوان داری که از احساس و شور و شعف لبریز

است .
دستهای روشنت سپیدی خود را از گل بوسه های گچ گرفته و شمع وجودت از

نیروی
ایمان و انسانیت شعله ور است . سرخی شفق ، تابش آفتاب ، نغمه ی بلبلان ،

صفای بستان
، آبی دریاها ، همه و همه را می توان در تو خلاصه نمود . معنای کلام امید

بخش تو
همچون نسیم صبحگاهان نشاط بخش روح خسته ماست . علم آموزی و صبر

ایمان را
از پیامبران به ارث برده ای و به حقیقت وارث زیبایی ها بر گستره ی گیتی

هستی .
قدوم سبز تو سبزینه ی کوچه باغ های زندگی و صفا بخش خاطر پر دغدغه ی

ماست . طپش
قلب تو آهنگ خوش هستی و جوشش نشاط در غزل شیوای زندگی

است . تو
روشنایی بخش تاریکی جان هستی و ظلمت اندیشه را نور می بخشی . ‹‹ و ما

یستوی
الاعمی والبصیر . و لا الظلمات ولا النور ›› وهرگز کافر تاریک جان کور اندیش با
مومن

اندیشمند
خوش بینش یکسان نیست وهیچ ظلمت با نور یکسان نخواهد بود . چگونه

سپاس گویم
مهربانی ولطف تو را که سرشار از عشق ویقین است . چگونه سپاس گویم

تأثیر علم
آموزی تو را که چراغ روشن هدایت را بر کلبه ی محقر وجودم فروزان ساخته

است . آری
در مقابل این همه عظمت و شکوه تو مرا نه توان سپاس است ونه کلام وصف .

تنها
پروانه ی جانم بر گرد شمع وجودت ، عاشقانه چنین می سراید : معلم کیمیای جسم

و جان است
… مــعلم رهنمای گمرهان است…. شـده حک بر فراز قله ی عشق …. معلم

وارث
پیغــــمبران است

……………………………………………………………

ای معلم تو
را سپاس : ای آغاز بی پایان ، ای وجود بی کران ، تو را سپاس .ای والا مقام ،

ای فراتر
از کلام، تورا سپاس. ای که همچون باران بر کویر خشک اندیشه ام باریدی

سپاست می
گویم، تو را به اندازه تمام مهربانی هایت سپاس می گویم . ای نجات بخش

آدمیان از
ظلمت جهل و نادانی،ای لبخندت امید زندگی و غضبت مانع گمراهی تو را سپاس

می گویم .
این تویی که با دستان پر عطوفتت گلهای علم و ایمان را در گلستان وجود می

پرورانی و
شهد شیرین دانش را به کام تشنگان می ریزی. پس تو را ای معلم به وسعت

نامت سپاس
می گویم . همان نامی که چهار حرف بیشتر ندارد ، اما کشیدن هر حرف و

صدایش
زمانی به وسعت تاریخ نیاز دارد.

……………………………………………………………

روز معلم،
روز تشکر و قدردانیه. روز سپاس ازمعلمای عزیزمونه که برای ما خیلی زحمت

می‏کشند؛
اون‏هایی که تمام وقت خودشون رو برای با سواد کردن ما بچه‏ها، صرف می‏کنن

و با تلاش
زیاد، به ما خواندن و نوشتن یاد می‏دن. آرزوی همه معلم‏ها، اینه که ما درس

بخونیم، به
شهر علم و دانش وارد بشیم و از صحرای خشک و بی‏آب و علف نادونی

بگذریم…!
این‏طوری وقتی بزرگ می‏شیم، آدم موفقی می‏شیم و پیروز و سربلند، زندگی

می‏کنیم و
به انسان‏های دیگر هم کمک و خدمت می‏کنیم. ما می‏تونیم با درس خوندنمون،

آرزوی
معلم‏های زحمت‏کش رو برآورده کنیم معلم عزیزم روزت مبارک تا اخرین روز عمر

فداکاریت
را فراموش نمیکنم دوستت دارم

……………………………………………………………

قدر استاد
نکو دانستن حیف استاد به من یاد نداد معلم هدفت عشق است و

ایثار
هزاران خفته از درس تو بیدار معلمی شغل نیست . عشق است . ذوق است .ایثار و

فداکاریست
. اگر به عنوان شغل به آن می نگری رهایش ساز و اگر عشق توست ، بر تو

مبارک باد
. معلم شهید رجایی اگر کسی بتواند معلم خوبی باشد ، خیانت کرده است اگر

به کار خوب
دیگری بپردازد . چرا که معلمی مقام پیغمبری و تعلیم مقام خدایی است .

معلم شهید
، دکتر شریعتی دیروز میگفتم : مشقهایم را خط بزن … مرا مزن روی تخته خط

بکش … گوشم
را مکش مهر را در دلم جاری بکن … جریمه مکن هر چه تکلیف میخواهی

بگیر …
امتحان سخت مگیر اما کنون : مرا بزن … گوشم را بکش .. جریمه بکن .. امتحان

سخت بگیر
مرا یک لحظه به دوران خوب مدزرسه باز گردان

……………………………………………………………

می توان در
سایه آموختن گنج عشق جاودان اندوختن اول از استاد، یاد آموختیم پس،

سویدای سواد
آموختیم از پدر گر قالب تن یافتیم از معلم جان روشن یافتیم ای معلم چون

کنم توصیف
تو چون خدا مشکل توان تعریف تو ای تو کشتی نجات روح ما ای به طوفان

جهالت نوح
ما یک پدر بخشنده آب و گل است یک پدر روشنگر جان و دل است لیک اگر

پرسی
کدامین برترین آنکه دین آموزد و علم یقین استاد حسین شهریار

…………………….….………………………………….

روزی از
روزها یکی یکی روزها رو می شمردم . مامانم گفته به من ، روزی میاد که دستتو

تو دستای
گرمش میذارم . مامانم گفت که آنروز میاد ، می سپارمت به او.تو عزیز دل من ،

تو نور
دیده ی من . گفته بودند ، مهربانی است او ، همه را یکی یکی می نگرد . وقتی می

رسه روز
وصال ، روز من ستاره بارون میشه . برق شادی تو چشاش موج می زنه ، شکوفه

روی لباش
می شکفه . یکی یکی روزها رو می شمرم  . نکنه کم بیارم . روزی از روزا ،

مادرم برد
مرا ، تا که بسپارت به او.، او که منتظره ، تا که بینا کند . تا توانا کند
من  و

همچون مرا
. وقتی دیدم او را . برق شادی تو چشاش موج می زد . رولباش شکوفه ها

جمع بودند
. یکی یکی روزها رو که می شمردم . به امروز که رسیدم پای آن لوح بزرگ ،

روی آن خط
سفید ، با گچ سبز قشنگ ، با دلی پراز امید نوشتم  : علی عدالت دوست

……………………………………………………………

سلام برتو
ای گوهر گرانقدر و ای دُر گرانبهای قله های ایثار و استقامت ، تو با نسیم علم

ودانشت
طراو ت خاصی به این بدن های خواب و نا آگاه ما بخشیدی ، تو باعث شدی تا ما

از تاریکی
و ذلت جهل بسوی روشنایی وسربلندی علم و از غبار کده بی معرفتی و نا

آگاهی بسوی
دهکده علم معرفت راه یابیم . به راستی اگر تو نبودی چه کسی دستگیر ما

دراین
طوفان سهم گین زندگانی شده وما را بسوی کشتی پر بار علم و معرفت راهنمایی

میکرد .
مگر نه این است که تو چراغ راه ما دراین دهکده امتحان و بلکه ظلمت کده غفلت و

از خدا بی
خبری شدی ، تو که بعنوان یک معلم دلسوز هیچگاه دست پر مهر و محبت ومملو

از امیدت
را از سر ما برنداشتی و شب وروز به راه درست و صراط مستقیم بودی ، همان

راهی که
تمام پیامبران الهی وامامان معصوم (ع) تا اخرین نفس شان سعی داشتند مردم

را از
منجلاب غفلت وانحراف بسو ی رستگاری ابدی سوق دهند و راهی که فلاح و

رستگاری ما
در آن نهفته است . پس این تو بودی ای معلم آزاده که آزادی و آزادگی را به ما

اموختی و
به ما یاد دادی که چگونه با سلاح برنده ایمان خودرا از زنجیر های اسارت و

بردگی این دنیای
دنی رهانید . سلام ابدی ما نثار گام های استوارتو باد ای معلم عزیز ، تو

باعث شدی
تا ما آفریدگار حقیقی خودما را بشناسیم و به دستورا ت او عمل کنیم و با

کارهایی
خدا پسندانه خودما بجای نارضایتی او سایه لطف ومهربانی اش را بر سر ما

احساس کنیم
. بهشت جاویدان جایگاه ابدیت باد ای معلم عزیز . بار دیگر روزت مبارک باد .

 

 

اندیشه
ام از تو سبز و آباد شده
از جهل وغم این فکرتم آزاد شده
در مکتب پاک و شاد استاد ببین
غم رفته زجانم ودلم شاد شده

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

در مکتب تو
همیشه شاگردم من
دور از رخ تو همیشه پر دردم من
در فصل بهار و روز استاد ببین
بی نور معلم این چنین زردم من

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

آموزش عشقم
از همین مکتب توست
اندوخته ی سوادم از این لب توست
گفتم که مریضم و بیا بستر من
چون عامل دردم این غم و این تب توست

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

با این گچ
عشق تخته ی جانم زن
خطّی ز کلام خود به ایمانم زن
صد درس در این کلاست آموخته ام
یک درس ز عشق جان ویرانم زن

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

sms روز معلم،روز معلم،شعر برای روز معلم،پیامک
روز معلم

بی
انصافیست که تو را به شمع تشبیه کنم زیرا شمع را میسازند تا بسوزد

اما تو
میسوزی تا بسازی ، با سپاس و عرض تبریک فراوان . . .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ای معلم تو
را سپاس : ای آغاز بی پایان ، ای وجود بی کران ، تو را سپاس .ای والا مقام ، ای
فراتر از کلام، تورا سپاس. ای که همچون باران بر کویر خشک اندیشه ام باریدی

روزت مبارک

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

 

* * * * * * * * * * *

آموزگارم ،
تو باغبانی

می پرورانی
بذروجودم ، با مهربانی

با درسهایت
دیو جهالت از من گریزد

اندرزهایت
، بهر وجودم ، شد پاسبانی

من غرقه
بودم در بحر غفلت

دستم
گرفتی  ای ناجی من،

من همچو
قایق ، تو بادبانی

بر خوان ِ
دانش من میهمانم

تو ای معلم
، خود میزبانی

کار تو
باشد، ارشاد انسان

همکار
ِ  خوب ِ  پیغمبرانی

 

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

ای معلم تو
را سپاس : ای آغاز بی پایان ، ای وجود بی کران ، تو را سپاس .ای والا مقام ، ای
فراتر از کلام، تورا سپاس. ای که همچون باران بر کویر خشک اندیشه ام باریدی

روزت مبارک

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

معلم هدفت
عشق است و ایثار

هزاران
خفته از عشق تو بیدار

روزت مبارک

  

* * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

دبیر عزیزم
. یاد تو همیشه در ذهنم .عشق تو در قلبم و عطر مهربانت همیشه در وجودم

جاری است ،
روزت مبارک . . .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

اس ام اس
روز معلم پیام تبریک روز معلم

تا خدا
بوده و هست ، معلم بوده و هست و هر روز ، روز معلم هست . معلمی هنر است ،

عشقی است
آسمانی  . . .

روزت مبارک

 

* * * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز
معلم پیامک تبریک روز معلم

با یاد
معلم شهید ، استاد مرتضی مطهری روز معلم را گرامی می داریم .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

۱۰۰۰ گل
سرخ تقدیم به معلم عزیزم  که به من درس صبر و وفاداری آموخت .

و مرا در
سرزمین دانش بارور ساخت . روزت مبارک . . .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ای معلم :
ای روشنی بخش دلها . براستی که تو بعد از خداوند (علم الانسان ما لم یعلم )

هستی.چگونه
می توان تو را ستود و تو را سرود که تو خود سرود قافله ی تمدن هستی .

.

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

سپاسگزر
همچون معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت نه اندیشه ها را . . .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

نمی دانم
کدامین جمله را برای توصیف محبت هایتان بنویسم . نمی دانم چگونه شما را

توصیف کنم
، معلمی از جنس بلور ، آسمانی و مهربان ، چقدر زیبا واژه ها را آسمانی

می کنید .
شاگرد کوچک شما….

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز
معلم پیامک تبریک روز معلم

روز معلم
یادآور شکوه و عظمت زنان و مردان پاکباخته ای است که در طول تاریخ در عرصه ی تعلیم
و تربیت زیباترین جلوه های عشق و ایثار را به نمایش گذاشته اند .

 

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز
معلم پیامک تبریک روز معلم

* * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

معلمی شغل
نیست . عشق است . ذوق است .ایثار و فداکاریست . اگر به عنوان شغل به آن می نگری
رهایش ساز و اگر عشق توست ، بر تو مبارک باد .

استاد شهید
، مرتضی مطهری

 

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز
معلم پیامک تبریک روز معلم

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

اگر کسی
بتواند معلم خوبی باشد ، خیانت کرده است اگر به کار خوب دیگری بپردازد . چرا که معلمی مقام پیغمبری و تعلیم
مقام خدایی است .

معلم شهید
، دکتر شریعتی

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز
معلم پیامک تبریک روز معلم

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

یاد و
خاطره قافله سالار معلمان شهید ؛ فیلسوف فرزانه آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم
گرامی و جاودانه باد

 

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز
معلم پیامک تبریک روز معلم

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

دیروز
میگفتم :

مشقهایم را
خط بزن … مرا مزن

روی تخته
خط بکش … گوشم را مکش

مهر را در
دلم جاری بکن … جریمه مکن

هر چه
تکلیف میخواهی بگیر … امتحان سخت مگیر

اما کنون ..

مرا بزن …
گوشم را بکش .. جریمه بکن .. امتحان سخت بگیر
مرا یک لحظه به دوران خوب مدرسه باز
گردان

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

وزیر اموزش
و پرورش اعلام کرد:
معلمینی که چون شمع می سوزند
تا پایان سال ۸۸ گازسوز خواهند شد

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

مخصوص دبیر
شیمی !

مهر شما ،
گرافیت وجود مرا الماس کرد . من از با شما بودنم چیزی فراتر از استوکیومتری

زندگی و
مولاریته شادیها آموختم . امیدوارم کلویید زندگی تان شفاف و معادلات زندگیتان

موازنه شده
و محلول زندگیتان از عشق و محبت فراسیر شده باشد . با بیشترین درصد

خلوص
دوستتان دارم و با بالاترین غلظت مولال ، روزتان مبارک !

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

سلامی
برگرفته از آیه شریفه ی (سلام من قول رحیم) نثارتان باد این مناسبت را غنیمت

شمرده
روزتان را تبریک عرض مینمایم . . .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

معلم را
بخش کردم اولش محبت آخرش محبت .

خدا تو را
می خواست و انتخاب حق خدا بود . دانای عشق روزت مبارک . . .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ای معلم :
ای روشنی بخش دلها . براستی که تو بعد از خداوند (علم الانسان ما لم یعلم )

هستی.چگونه
می توان تو را ستود و تو را سرود که تو خود سرود قافله ی تمدن هستی .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

معلم با تو
من یاد گرفتم که چگونه زنده باشم و چگونه زندگی کنم . . .

روزت مبارک . . . 

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

سلامت گفتم
پیامم دادی ، پیامت چراغ راه زندگیم شد و مرا به سرزمین نور و آگاهی

هدایت کردی
ای آینیه تمام نمای عشق و محبت و ایثار هرروزت مبارک باد . . .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

فروغ صبح
دانایی انیس روز نادانی چگونه پاس دارم تورا اینک که می دانم خدا هم نیز چون

من تورا
بسیار دوست می دارد من هم چون خدایم تو را دارم

با سپاس بی
حد … روزت مبارک

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

معلم
باغبان باغ عشق است معلم قافله سالار عشق است

همه کار
معلم کار عشق است . . .

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

یادمه روز
معلم در روی تخته سیاه کلاس نوشته بود:
معلم مانند شمعی است که می سوزد و دود
میکنه

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

معلم اضیظم

عذ اینکه
به من خاندن و نوشطن عاموخطی حذار بار اضط ممنونم !

روزت مبارک

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

تو ستاره
پردازی ستاره هارا نقش میبندی جلا میدهی
و در آسمان زندگی رها میکنی
و من ستاره ی کم سوی دست نشانده ی تو
ام ای معلم
مرا روشن ترین ستاره ی عالم کن 

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

وقتی  معلم پرسید عشق چند بخشه؟
گفتم: یه بخشه ،
اما حالا که برزگ شدم فهمیدم عشق سه
بخشه ۱
-عطش دیدن تو۲- شوق با تو بودن ۳-اندوه
بی تو بودن

معلم عزیزم
روزت مبارک

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

روزهای اول
تحصیل درمکتب عشق مدام با خودم مرور میکردم
عشق یعنی حاصل جمع دل عاشق ومعشوق.
عشق یعنی ضرب در ضربان یار.
کاش ازعشقم درپرانتزنگهداری میکردم
افسوس که دیر شده ودرعاشقی مشروط شدم

روزت مبارک

* * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

شعر برای
روز معلم

آنکه نقاش
است و نقشی ساخته

با
قلـــــــم طرح نویی انداخته

در مسیر
واژه های دوستــــــــی

سطر سطــری
زآشنایی داشته

آنکه چون
اسطوره های پارســی

عین ولامی
را به میم  افراشته

هم ردیف
انبیاء و عارفـــــــــــان

پوششی بر
جـــــهل جاهل بافته

آنکه آهنگ
و کلامی دل ربــا

از یرای
درس خـــــــــود آراسته

چشمه های
معرفت جوشــــد ز او
دانشی از حد فزون انبـــــــاشته

 

لحظه هایش
پر شده از خـاطرات

خاطراتی که
زدل جان باخـــته

 

هرچه از
عطرش ببویم کم بود

او گلستان
ها ز گل ها کاشته

 

آنکه معمار
است و الگوی همه

لاله ای بر
قلب خود بگذاشته

 

با سلاح
علم در راه مـــــــــــــراد

چون
جلوداران به کفران تاخته

 

آن معلّم
آن مرّبی آن که او

از فنونش
عالمی پرداختــــــــه

 

او عزیز
است و مقامش پاس دار

چونکه
یزدان نام او بنگاشته

 

عارف آن
باشد که چون قطعه زمین
هرکسی او را لگد انداخته

 

یعنی از
زهد و کلام و علم او

ذره ای از
دانشش برداشته

 

 

 

شعر خانم
امامی به مناسبت روز معلم

اسم من گم
شده است.

توی دفترچه
ی پر حجم زمان

دیرگاهی
است

فراموش شدم.

اسم من گم
شده است

لا به لای
ورق کهنه ی آن لایحه ها

زیر آن بند
غریب

پشت انبوهی
از آن شرط و شروط

لای آن
تبصره ها

اسم من گم
شده است

در تریبون
معلق شده سخت سکوت

حق من گم
شده است.

زنگ انشاء

کسی انگار
نمی خواست معلم بشود

شان من گم
شده است

شان من
نیست بنالم

شان من
نیست بگویم

زتهی ، ز
نبود

یا از این
زخم کبود

لیک

رنگ رخساره
گواهی دهد از سر درون

از همه رنج
فزون.

اسم من گم
شده است

نردبانی
شده ام

صاف به
دیوار ترقی

تا که این
نسل   و ان نسل

پای بر پله
ی من

سوی فردا
بروند

و غریبانه
فراموش شوم

اسم من گم
شده است

 

اس ام اس
تبریک روز معلم ، اس ام اس روز معلم

پیامک روز
معلم ، پیامک تبریک زو معلم ،

 

 

یاد و
خاطره قافله سالار معلمان شهید

فیلسوف
فرزانه آیت الله مرتضی مطهری (ره) و روز معلم گرامی و جاودانه باد

.

.

.

عارفان
علـم عاشـق می شوند / بهـترین مردم معلـم می شـوند

عشق با
دانش متمم می شود / هر که عاشق شد معلم می شود

روز معلم
مبارک باد

 

.

.

.

معلم را
بخش کردم اولش محبت آخرش محبت .

خدا تو را
می خواست و انتخاب حق خدا بود .

دانای عشق
روزت مبارک

.

.

.

سپاسگزار
معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت ، نه اندیشه ها را . . .

.

.

.

از پدر گر
قالب تن یافتیم / از معلم جان روشن یافتیم

استاد و
معلم عزیز ، هر روزت مبارک

.

.

.

سلامت گفتم
پیامم دادی ، پیامت چراغ راه زندگیم شد

و مرا به
سرزمین نور و آگاهی هدایت کردی .

ای آینیه
تمام نمای عشق و محبت و ایثار ، هر روزت مبارک باد . . .

.

.

.

معلمی شغل
نیست؛ معلمی عشق است.

اگر به
عنوان شغل انتخابش کرده ای ، رهایش کن

و اگر عشق
توست مبارکت باد. (شهید رجایی )

.

.

.

معلم هدفت
عشق است و ایثار

هزاران
خفته از عشق تو بیدار

روزت مبارک

.

.

.

جنبندگان
زمین، ماهی‌های دریاها، و هرکوچک و بزرگی در زمین خدا و آسمان او

برای معلم
خوبی‌ها، استغفار می‌نمایند. امام صادق(علیه السلام)

.

.

.

معلم را بر
پدر شرف باشد به قدر آن که روح را بر جسم شرف است.

زیرا معلم
سبب کمال و تربیت روحانی است و پدر سبب تربیت جسمانی .

.

.

.

معلمى،
مهری است که از روز ازل با گل آدمی سرشته شد

تا مردم از
ظلمات جهل به نور دانایی رهنمون شوند.

.

.

.

آبی‌ترین،
دریایی‌ترین و آسمانی‌ترین تقدسِ زندگی‌مان !

دستان‌تان
را بوسه می‌زنیم. روزتان مبارک

.

.

.

معلم عزیزم
دوستت دارم!

به او
بگویید دوستش دارم به او که قلبش به وسعت دریایست

که قایق
کوچک دا من در آن غرق شده.

به او که
مرا از این زمین خاکی به سرزمین نور و شعر و ترانه برد.

وچشم هایم
را به دنیایی پر از زیبایی باز کرد.

 

.

.

.

معلم معلم

شمع شدی
شعله شدی سوختی

تا هنرت را
به من آموختی

” معلم عزیزم روزت مبارک “

.

.

.

خدای اطلسی
ها با تو باشد / پناه بی کسی ها با توباشد

تمام لحظه
های خوب یک عمر / به جزء دلواپسی ها با تو باشد

معلم عزیزم
روزت مبارک

.

.

.

صدها شاخه
گل مریم تقدیم شما باشد که برای من در جهان بهترین هستید.

روز معلم
مبارک

.

.

.

نقش معلم
در دلهاست و دیگری جای او را نمی گیرد،

آن که دلها
به عشق او زنده است، در دل عاشقان نمی میرد.

عزیزم روز
۱۲ اردیبهشت روز معلم مبارک

.

.

.

مهر ایزدی
بر فراز دستانم بدرقه ی استادی که راه و رسم

درست زیستن
را به من آموخت. امروز بهانه ایست

تا بوسه ای
نثار دستانت شود و تبریکم را تقدیمت کند .

هفته ی
مقدس معلم مبارک.

.

.

.

معلم خوبم
روزنه های روشنی که توی ذهنم باز کردی

هنوز دنبال
نور میگردد…روزت مبارک

.

.

.

در سپیده
دم ازل ان زمان که سازندگی کائنات اغاز می گردید

و کتاب
تکوین گشوده میشد نخستین کلمه ایی که با قلم تقدیر

بر دیباچه
قاموس هستی نقش بست واژه ی زیبای استاد بود

و سر فصل
این کتاب کهن به تعلیم و تربیت اختصاص یافت

همیشه و در
همه چیز استاد من هستید

روزتان
مبارک

 



نقد کتاب

به نام آن كه هستي ، نام ازاو يافت»                

 

 

نقد و بررسي كتاب زبان فارسي سوم تجربي و رياضي ( انتشارات گل واژه )

البته ما خوانده و شنيده ايم و تجربه كسب كرده كه دست يابي به
موفقيت و رسيدن به مقصود ، انتخاب راهكارهاي دقيق و داشتن همت  عالي است و
همانطور كه مي دانيم كيفيت و ارزش مطالعه ي هر فراگير ( دانش آموز و… )
زماني مشخص خواهد شد كه آموخته هاي او با آزموني مناسب كه از اعتبار كافي
برخوردار باشد مورد سنجش و ارزيابي قرار مي گيرد ، علاوه بر اين آشنايي
دانش آموزان با سوالات گوناگون و استاندارد از هر مبحث  درسي ، يكي از
نيازها و عوامل موثر در نيل به موفقيت است بنابر اين مي توان گفت كتاب « گل
واژه » پاسخگويي به اين نياز اساسي است.

با توجه به نظر خواهي همكاران ادبي از كتاب آموزشي گل واژه و
همچنين دانش آموزان ، با استقبال خوبي روبرو گرديد كه جاي تشكر و قدر داني 
است از دست اندر كاران اين مجموعه آموزشي .

با مطالعه دقيق و استفاده از اين كتاب در كلاس مي توان به معايب و محاسن اين كتاب اشاره نمود

محاسن كتاب گل واژه

۱- گنجينه ي كاملي از تست هاي مختلف كنكوري و…

۲- ارائه سوالات به صورت درس به درس

۳- آوردن سوالات مشابه و حتي تكراري مربوط به درسي

۴- پاسخ هاي تشريحي كه خود در حد يك خود آموز پيشرفته است.

۵- رسم نمودن نكات مهم در اول هر درس

۶- دسته بندي قسمت هاي مختلف درس و قرار دادن در جدول

۷- تأكيد بر سوالات مهم.

۸- ارائه سوالات امتحاني مربوط به هر درس در پايان و پاسخ تشريحي به آن.

۹-براي درس هاي  املا روشي كه به كار مي گيرد ، ابتكاري است
به اين ترتيب كه تمرين هايي كه باري خواندن و نوشتن املا آمده ، براساس واج
هاي شش گانه (ء=/a/ ،ت= / T/ ، س=/ s / ،ه=/ h / ،غ =/ /q ، ز=/z/)  مرتب
شده اند؛ روش كار به اين گونه است ابتدا واژه ها را بر اساس واج ها ياد مي
گيرند و در مرحله ي دوم ( نوشتن ) واج ها ي جا افتاده را در محل خود مي
نويسند و بر اثر تكرار و تمرين و نوشتن ، واژه هاي  مشكل ياد گرفته مي شود.

 معايب جزيي گل واژه

۱- پاسخ به خود آزمايي ها ي درسي : كه باعث مي شود دانش آموز بدون هيچگونه تفكر و تأملي به پاسخ دست پيدا كند.

۲-مثال هاي مشابه كتاب كه اگر مثال ها مختلف و متنوع باشد نتيجه ي بهتري دارد.

۳- قيمت كتاب براي همه دانش آموزان به نسبت وضعيت مالي ( ضعيف ) افزايش داد.

مديريت آموزش و پرورش شهرستان رباط كريم

گروههاي آموزشي متوسطه

گروه زبان و ادبيات فارسي

 

با سلام خدمت مولفان كتاب هاي كمك آموزشي نوبل

از اينكه وقت گرانبهاي خود را صرف خدمت به دانش آموزان مي كنيد بسيار متشكريم

 

كتاب ادبيات اختصاصي  نوبل را بررسي كردم در كنار تمام محاسن و
خوبي هاي آن به نظرم چند نكته قابل تأمل بود كه اگر به اين نكات نيز توجه
گردد بهاي زحمت شما دو چندان خواهد بود چرا كه دانش آموزي كه هنوز بر مطالب
كتاب مسلط نيست دچار سردرگمي و گمراهي خواهد شد.

                                                                                                                با تشكر  سروندي

 

نكاتي كه در بررسي كتاب نوبل به نظرم آمد:

۱- اول از همه اينكه چرا ادبيات سوم انساني را در اين كتاب لحاظ نكرده ايد مگر كتاب تخصصي ايشان نمي باشد.

۲- تست ها ي درس آرايه بيشتر قديمي هستند و مربوط به دو دهه ي
قبل مي باشند البته بجز  تست كلي كه دو سه تا از سال ۸۶ به اين طرف هم
آورده شده.

۳- تست شماره ۲۹ درس ۸ (تشبيه ) طبق توضيحات گزينه ۳ پاسخ مي باشد اما نوشته گزينه ۴

۴- تست شماره ۳۶ درس ۱۱(استعاره) خود مولف نيز از تست سنجش
ايراد گرفته است و علامت ؟ در مقابل پاسخ گذاشته و براي هر چهار گزينه
استعاره پيدا كرده است آيا آوردن اين گونه تست ها دانش آموز را دچار سردر
گمي نخواهد كرد؟

۵- به نظر بنده تست شماره ۳۵ درس ۱۲ از دانشگاه آزاد اسلامي اشكال دارد . در تست آمده در كدام گزينه ، آرايه ي تشخيص مي يابيد

۱- زبانم را بيان آتشين ده (بيان آتشين دادن براي زبان تشخيص است) ۲- دلم را داغ عشقي برجبين نه ( داغ بر جبين دل گذاشتن تشخيص)

۶- تست شماره ۵ درس ۲۱ از دانشگاه آزاد آمده در كدام بيت صنعت مراعات نظير به كار رفته است؟

در گزينه ۲  – مزروع / خويد / خرمن / خوشه = مراعات هستند و در گزينه ۳ گل گلستان / ورق = مراعات هستندو تست دو پاسخي است

عدم تطابق پاسخ نامه با توضيحات

۷-در قسمت عروض قافيه درس اول تست ۱۴ پاسخ صحيح گزينه ۲ است
در حالي كه در پاسخنامه گزينه ۳ را  زده است و جالب اينكه در توضيحاتش نيز
گزينه ۲ پاسخ است.

۸- تست شماره ۳ درس ۲ عروض و قافيه در پاسخ نامه دلي عاقلي را قاعده ۱ گرفته كه اشتباه است البته توضيحات آن درست است.

۹- تست شماره ۱۴ درس ۲ عروض پاسخ صحيح گزينه ۳ مي باشد اما
پاسخ نامه گزينه يك را انتخاب كرده و باز توضيحات صحيح است و گزينه ۳ را
پاسخ صحيح اعلام كرده .

۱۰- تست شماره ۱۵ درس ۲ پاسخ صحيح گزينه ۴ است كه باز هم اشتباه در پاسخ نامه گزينه ۱ زده شده اما توضيحات گزينه ۴ راپاسخ اعلام كرده

۱۱- تست ۲۵ درس ۵ پاسخ گزينه ي ۱ صحيح است اما گزينه ي ۴ انتخاب شده و توضيحات نيز پاسخ را گزينه ي ۴ اعلام كرده.

 

 

بسمه تعالي

با عرض سلام خدمت مولفان كتب درسي

نقد آرايه هاي ادبي

ضمن تشكر و قدرداني از زحمات بي دريغ همكاران محترم هيئت
تأليف كه وقت خود را خالصانه صرف خدمت به دانش آموزان و نونهالان كشور
اسلامي ايران مي نمايند.

با اطلاع كامل ازاينكه كتاب آرايه هاي ادبي حاضر ، حاصل تلاش
چندين ساله همكاران مؤلف بوده كه  ازروز اول تا كنون بارها و بارها مورد
تجديد نظر قرارگرفته است، لذا انتظار مي رود با در نظر گرفتن نكاتي چنر كه
مّد نظر همكاران سراسر كشور مي باشد هر چه بيشتر پربارتر و غني تر گردد.

همچنين در جهت پيشبرد اهداف آموزشي و يادگيري بهتر و سريع
تردانش آموزان بهتر است چند هر دو سال يكبار كتب درسي مورد نقد و بررسي
قرار گيرند و مطالب آنها غني تر و به روز گردند.

از آن جا كه بنده حقير چند سالي است كه كتاب آرايه هاي ادبي
را تدريس مي كنم لذا چند نكته آموزشي به نظرم آمد كه آنها را به استحضار
همكاران محترم مي رسانم.

۱٫    در قسمت اول وزن شعر (قسمت اول كتاب آرايه) به صورت
خيلي سريع و گذرا مطالبي گفته شده است، در صورتي كه اين بخش پايه ي تقطيع و
تعيين وزن درسي عروض  قافيه در سال پيش دانشگاهي است و اگر به اين قسمت
اهميت بيشتري داده شود و دانش آموزان را بيشتر ملزم به يادگيري و تقطيع
هجايي كند، در مقطع پيش دانشگاهي وقت كمتري از دانش آموزان براي يادگيري
تقطيع هجايي گرفته مي شود.

مولفان محترم كتاب مي توانند به انتخاب بيت هايي كه در آنها
از اختيارات شاعري استفاده نشده و تقطيع آنها آسان تر است، دانش آموزان را
با تقطيع هجايي آشنا كنند.

۲٫    در قسمت قالب هاي شعري، از قالب شعري قصيده، غزل، قطعه و
رباعي كه بيشتر مورد آشناي همكاران و دانش آموزان است، نمونه هاي بيشتري
ذكر گرديده اما از قالب شعري مانند ترجيح بند و تركيب بند و مستزاد و مسمط
تضميني كه حتي بعضي از همكاران در يادگيري آن ها مشكل دارند شاهد مثال
كمتري آورده شده است.

۳٫         در قسمت بيان و بديع نيز شاهد و مثال ها محدود
هستند از آنجا كه طراحان سئوالات كنكور چند سالي است كه ديگر از مثال هاي
كتب درسي براي طرح سئوال خود استفاده نمي كنند بهتر است در كنار كتاب درسي
آرايه از كتاب ديگري كه مملو از شاهد،

۴٫          مثال ها، تست ها  و تمرينات  بيشتر است استفاده
شود مي توان در كتاب دوم از تست هاي كنكور ده ساله ي اخير و شاهد مثال هاي
بيشتر به عنوان، كتاب كار دانش آموز و يا كمك آمورشي براي دانش آموز  و
همكار استفاده كرد.

به عنوان مثال بيت هايي از آرايه هاي تلميح، حسن تعليل، حس
آميزي، اسلوب به معادله، تضمين، اضافه ي تشبيهي و اضافه ي استعاري در كنكور
آورده مي شود. كه حتي تشخيص اين آرايه ها براي بعضي از همكاران نيز مشكل
است.

با تشكر فراوان، زهرا سروندي

                                                                                                      دبيرستان حنانه 

 

 

نقد وبررسي درس زبان فارسي (۱)

نقد محتوايي بعضي از دروس :

۱- در سطور پاياني صفحه ۹ آمده است: گفتيم نشانه‌ي فعل، شناسه
است؛ آيا نهاد هم نشانه‌اي دارد؟ در جمله آن پسر توپ را به فرهاد مي دهد
نهاد كدام است؟ چرا؟ از اين كه فعل داراي شناسه(نشانه لفظي) است ترديد
نداريم و با نظريه‌ي ساخت‌گرايي منطبق است ولي آن پسر به عنوان نهاد نشانه
لفظي ندارد نشانه معنوي دارد و در اين صورت ما از ساخت‌گرايي خارج مي‌شويم و
به معنا‌گرايي ميل مي‌كنيم.
۲- در درس هجدهم (ص۹۰) مولفان محترم
آورده‌اند: در گروه اسمي، هر گاه پس از هسته، كسره بيايد و سپس اسمي ديگر
قرار گيرد، اولي را مضاف و دومي را مضاف‌اليه مي‌خوانيم؛ مضاف هسته و
مضاف‌اليه، وابسته است. سوال اين است كه در كتابم (با توجه به پانوشت كتاب)
كه چنين كسره‌اي كه نشانه لفظي است وجود ندارد چگونه مي‌توان از نظر شكل و
صورت به مضاف‌اليه بودن پي برد؟
۳-در درس پانزدهم (ص۷۴- بند دوم) آمده
است: بايد در نظر داشت سابقه‌ي مطالعه زبان به چندين هزار سال پيش باز
مي‌گردد. در گذشته زبان را به قصد شناختن خود آن مطالعه نمي‌كردند بلكه هدف
از مطالعه ي زبان حفظ كتب آسماني و آثار ادبي از دگرگوني‌هاي ناشي از گذشت
زمان بود يا ايجاد ارتباط ميان اقوام مللي كه به زبان‌هاي مختلف سخن
مي‌گفتند.  از آنجايي كه بحث‌ها ي زبان‌شناسي بحث هاي دقيقي هستند بايد
كلمات، حساب شده در جاي خود به كار روند. اولاً معلوم نيست واژه‌ي گذشته در
بند ياد شده دقيقاً بر چه زماني دلالت مي‌كند به عبارت ديگر اين واژه
زماناً و مكاناً‌ مبهم است. ثانياً سخن بالا در چه حوزه‌اي است آيا در
حوزه‌ي اسلامي است يا غير اسلامي، پس اين همه سخنان دقيقي در باب صرف و نحو
و لغت و معاني و بيان در عربي و فارسي از كجاست؟ در حوزه‌ي اسلامي
درباره‌ي قران متقن‌ترين بحث‌هاي تجويد و قرائت صورت گرفته است. ابن‌سينا
در باب مخارج حروف،آواشناسي بحث‌هاي دقيقي دارد و همچنين بزرگاني چون خواجه
نصير و كتاب‌هايي نظير حدائق‌السحر و المعجم حرف‌هاي باريكي در حوزه‌ي
زبان‌شناسي دارند.. ثالثاً در بند پايين‌تر همين صفحه در ادامه بحث،
زبان‌شناسي جديد را علمي مي‌داند كه از آغاز قرن بيست شروع شده است،‌با
توجه به اين كه زبان‌شناسي سنتي به چندين هزار سال پيش باز مي‌گردد پس
فاصله‌ي ميان اين دو زبان‌شناسي را كدام زبان‌شناسي پر مي‌كند؟
۴- در
درس بيست و دوم نامه‌ها در يك تقسيم‌بندي كلي به دو نوع نامه‌هاي رسمي
واداري و نامه‌هاي خصوصي دوستانه تقسيم شده‌اند؛ آنگاه نامه‌هاي اداري و
رسمي خود به دو دسته‌ي نامه‌هاي اداري و پيام‌هاي تبريك، تسليت، دعوت، تشكر
و … تقسيم‌شده‌اند. سخن در اين است كه اگر پيام‌هاي تبريك، تسليت و دعوت
و… جزء تقسيمات نامه‌هاي رسمي و اداري هستند بايد شرايط و ويژگي‌هاي ذكر
شده در كتاب را داشته باشند، از جمله تاريخ، امضا، نام و نشان كامل و
غيره، در صورتي كه مثال‌هايي كه از اين نوع نامه‌ها آمده‌اند عمدتاً فاقد
اين ويژگي‌ها هستند.

 ۵-در درس بيستم در باب ضمير اشاره آمده است: واژه‌هاي اين و
آن ضمير اشاره‌اند كه به ترتيب براي نزديك و دور به كار مي‌روند در كجا و
در كدام كاربرد؟ بهتر بود براي كاربرد آن در جمله مثال يا مثال‌هايي ذكر
شود مثل ضميرهاي ديگر كه در اين درس همراه با مثال آمدند.

۶- در بياموزيم صفحه‌ي ۳۷ درست است كه بايد از به كار بردن
آزمايشات، ‌گرايشات، ‌فرمايشات و نظاير آن پرهيز كرد چون كلمات فارسي با
نشانه‌ي جمع عربي همراه شده‌اند، اما قدما از منظر آواشناسي به كار بردن
اين كلمات را بهتر و خوش آهنگ‌تر مي‌دانستند چون سكته ندارند ولي
آزمايش‌ها، گرايش‌ها و فرمايش‌ها داراي درنگ و سكته مي‌باشند و به گوش
انسان گران و ناگوار است.

۷- درس اول مبحث ((زبان )) براي دانش آموز مبهم است وبهتر است دليل گستردگي و پيچيدگي زبان واضح تر بيان شود.

۸- گاه سوالات خودآزمايي  مربوط به همان درس نيست بهتر است كه
با هم منطبق باشند.مثلا؛خودآزمايي درس ۴ شماره ي ۴ صفحه ي ۲۱ مربوط به
بياموزيم درس سوم ص ۱۵ است.

۹- در درس شششم ((شكل هاي زبان))مثال آدم برفي براي ويژگي نابجايي زبان مناسب نيست.

۱۰- خودآزمايي درس پنجم ((ويرايش ))خودآزمايي شماره ي ۱ ص ۲۸ خيلي طولاني است .بهتر است از مطالب متنوع و كوتاه تري استفاده مي شد.

۱۱- در درس هفدهم ((ساده نويسي))صص ۸۵ و ۸۶ توضيحات نسبتا دشوار است.

۱۲- خود آزمايي ص۱۲۴ ش ۶ مبهم است آيا له و عليه در يك جمله باشد يا هر كدام در جمله اي جدا گانه باشد.

۱۳- درس بيست وچهارم ص ۱۲۱ درباره ي واج تعداد آن آمده اما
واج ها نشان داده نشده است در ص ۱۲۲ توضيح صرف ونحو به گونه اي طولاني 
بيان شده كه ممكن است دانش آموز را دچار اشتباه كند.

۱۴- در درس بيست‌وچهارم(ص۱۲۲) آمده است« در سطح واج‌شناسي نيز
معلوم مي‌كنند كه چرا ما در زبان فارسي ساخت‌هاي واجي از نوعي قارچ، مزد،
بيست يا نژند را داريم، ولي ساخت‌هاي واجي از نوع قاچر، مازد بيزد يا ندنژ
را به هيچ‌وجه نمي‌توانيم داشته باشيم. آنچه مسلم است واحدهاي زباني قاچر،
مازد، بيزد يا ندنژ از نظر ساخت دچار مشكل نيستند و دقيقاً تابع الگوي
هجايي صامت+ مصوت+ صامت+ صامت هستند(cvcc) و در آنها واج‌هاي قريب المخرج
(داراي واجگاه مشترك) هم به چشم نمي‌خورند، ولي فاقد معنا هستند و لاجرم
بايد انها را از صافي معناشناسي عبور دارد. نتيجه‌اي كه از اين مثال حاصل
مي‌شود ان است كه واج‌شناسي به عنوان يك سطح از زبان ‌شناسي نمي‌تواند جداي
از معناشناسي باشد و اساساً لفظ و معنا ملازم يكديكرند.

نكات ويرايشي:

از آنجايي كه كتب زبان فارسي در دبيرستان خود ويرايش را به
دانش‌آموزان مي‌آموزند و در هر سه پايه درس مفصلي به نام ويرايش در كتاب
زبان فارسي گنجانده شده است لذا شايسته است كه اين كتاب‌ها از هر گونه
خطاطي ويرايشي پيراسته باشند. از آنجايي كه اين اشكالات ويرايشي خالي بر
جمال زيباي كتاب است درزير به بعضي از آنها اشاره مي‌ شود:
۱- در
صفحه‌ي ۵ چندين خطاي ويرايشي به چشم مي‌خورد در سطر چهارم به جاي حرف
استدراك (ولي )بايد از حرف عطف (واو) استفاده شود زيرا ما دراينجا حكمي را
خارج يا كامل نمي‌كنيم كه ولي بخواهد.
۲- همچنين در صفحه‌ي ۵ بند
پاياني مي‌گويد: ((تعريف بالا به خوبي نشان مي‌دهد كه زبان بر خلاف آن چه
مي‌پندارند، نه توده‌اي بي‌نظم و قاعده از كلمات است كه در ذهن انسان
انباشته شده است و نه حتي مجموعه‌اي از قواعد دستوري است كه آن را بي‌هيچ
نظم و ترتيبي به حافظه سپرده باشند. بلكه دقيقاً‌ يك نظام واحد است. ))
 اولاً
‌تكواژ صرفي‌(ها) در (بعضي) حشو است و مي‌تواند حذف شود. ثانياً چون واژه
(قاعده) به واژه ي( بي‌نظم) معطوف شده است بايد پيشوند( بي) داشته باشد.
ثالثاً به جاي (و نه حتي مجموعه‌اي از قواعد دستوري است) بهتراست بگوييم
(حتي مجموعه‌اي از قواعد دستوري نيست) و رابعا ً‌بعد از فعل( سپرده باشند)
نقطه نياز نيست بلكه (نقطه ويرگول) مي‌خواهد چون بعد از آن (بلكه) آمده
است.

۴- در صفحه‌ي ۷۸،‌سطر دوم به اين جمله بر مي‌خوريم: جاي هسته
را چه واژه‌اي اشغال مي‌كند؟ جاي سوال است كه وقتي ما در حوزه‌ي زبان و ادب
فارسي اين همه واژه‌هاي خو ب و متنوع داريم چرا از واژه‌ي اشغال استفاده
مي‌كنيم؟ بنابراينلفظ اشغال مناسب نيست بهتر است بگوييم: چه واژه‌اي به جاي
هسته قرار مي‌گيرد؟ و نيز در همين صفحه در مثال‌هاي ۵و ۶و ۷ بهتر است بعد
از هسته انگشتر نقش نماي اضافه گذاشته شود چون اساساً يكي از راه‌هاي تشخيص
هسته همين نقش نماي اضافه است و ثانياً وابسته‌ي پسين مضاف‌اليه و صفت با
نقش نما اضافه همراه هستند. (بحث تلفظ مهم است.)
۵- در صفحه‌ي ۸۰ ،‌در
باب صفت عالي مي‌توان گفت: هرگاه موصوفش مفرد باشد با سكون
مي‌آيد(بزرگ‌ترين بخش) (علت تاكيد نقش نماي اضافه در بند هفتم و هشتم آن
است كه اولاً بحث تلفظ مهم است و ثانياً مولفان محترم آن را به عنوان يك
نشانه يا واژه به حساب ‌مي‌آورند.
۶- در صفحه‌ي ۹۲، در سومين ساخت از صفت‌هاي فاعلي بهتر است بگوييم: تعداد صفت‌هاي رديف ب و پ اندك است. واژه‌ي رديف اضافه شود.
۷-
در بياموزيم صفحه‌ي ۱۴۷،‌از آنجايي كه همه‌ي كلمات مورد بحث در اين
بياموزيم، در جمله بيان شده‌اند بهتر است كه (بعباره‌اخري) هم در جمله بيان
شود.



    ویدیو : متن ادبی در خصوص تقدیر از زحمات
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b