به این ۷ دلیل نوشابه نخورید

نوشابه‌های رژیمی هم چاق کننده اند!

نوشابه های رژیمی به جای قند معمولی، دارای قندهای (شیرین کننده) مصنوعی هستند که فاقد کالری می باشند.

اخیرا
یکی از تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی نه تنها
موجب کاهش وزن نمی‌شوند، بلکه افزایش وزن را نیز به دنبال خواهند داشت.

این یافته‌ها نتیجه ۸ سال کار “شارن فاولر” و همکارانش در سان آنتونیو می‌باشد.

گروه
فاولر ۱۵۵۰ فرد ۲۵ تا ۶۴ ساله را به مدت ۸ سال تحت بررسی قرار دادند. در
این مطالعه، به تعدادی از افراد نوشابه های رژیمی و به عده ای دیگر نوشابه
گازدار معمولی دادند. از ۶۲۲ نفر شرکت کننده‌ در این مطالعه که در شروع
بررسی وزن طبیعی داشتند، حدود یک سوم شان، دچار اضافه‌ وزن یا چاقی شدند.

نوشابه‌های رژیمی بیشتر، افزایش وزن بیشتر

فاولر
می گوید: ” بر اساس این مطالعه دریافتیم که همه نوشابه های گازدار معمولی
موجب چاقی می شوند که این طبیعی است. ولی آنچه ما را بسیار متعجب کرد این
بود که مصرف کنندگان نوشابه های رژیمی، بیشتر از افرادی که نوشابه های
معمولی می خوردند، دچار اضافه وزن شدند.”

نوشابه

خطر اضافه وزن یا چاقی برای کسانی که به طور منظم نوشابه معمولی می‌خوردند، بر اساس مقدار نوشابه مصرفی به شرح زیر بود:

 ۲۶ درصد برای نصف قوطی در روز

۴/۳۰ درصد برای نصف تا یک قوطی در روز

۸/۳۲ درصد برای یک تا دو قوطی در روز

۲/۴۷ درصد برای بیشتر از دو قوطی در روز

این مقدار برای کسانی که نوشابه‌های رژیمی می‌خوردند، به ترتیب زیر بود:

۵/۳۶ درصد برای تا نصف قوطی در روز

۵/۳۷ درصد برای نصف تا یک قوطی در روز

۵/۵۴ درصد برای یک تا دو قوطی در روز

۱/۵۷ درصد برای بیشتر از دو قوطی در روز

هم لیوان و هم بشقاب

فاولر
متوجه شد مطالعاتی از این قبیل، ثابت نمی ‌کند که نوشابه‌های رژیمی موجب
چاقی می ‌شوند. اما او گفت این داده ها نشان می‌ دهد ارتباطی بین مصرف
نوشابه های رژیمی و چاقی وجود دارد.

پیتزا و نوشابه رژیمی

لِسلی بونسی متخصص تغذیه این گونه می ‌گوید:شما نباید فقط به آنچه که می نوشید توجه کنید، بلکه باید به آنچه که در بشقاب غذایتان وجود دارد نیز، توجه داشته باشید.”

بونسی
می‌گوید: “مردم اغلب اوقات مصرف نوشیدنی‌های رژیمی را با اجرای رژیم های
لاغری صحیح اشتباه می‌گیرند، یعنی برای کاهش وزن یا جلوگیری از چاقی به جای
نوشابه های معمولی، نوشابه های رژیمی می خورند، در حالی که مشکل اصلی چاقی
مردم، مصرف نوشابه‌ها نیست، بلکه مقدار و نوع رژیم غذایی آنهاست.”

شما نمی ‌توانید هر نوع و هر مقدار غذایی که می خواهید بخورید و ادعا کنید که چاق نخواهید شد، چون نوشابه رژیمی مصرف می کنید.

اگر شما هیچ کار دیگری برای لاغر شدن انجام ندهید (مثل ورزش کردن و اجرای رژیم لاغری) و فقط نوشابه‌های رژیمی را به جای نوشابه‌های معمولی، مصرف کنید، وزنی از دست نخواهید داد.

بدن ما گول نمی خورد

مطالعات
جدید نشان می دهد موش‌های آزمایشگاهی که با قندهای مصنوعی (بدون کالری)
تغذیه می‌شدند، نسبت به آنهایی که با قند معمولی تغذیه می‌شدند، اشتیاق
بیشتری به خوردن داشتند.

بر اساس این مطالعات فاولر می گوید: “وقتی شما چیزی می خورید که مزه آن مانند غذاهای پُرکالری (مثل قند و شکر) می ‌باشد، اما کالری ندارد(مثل قند مصنوعی)، بدن شما به دنبال آن کالری بالاست، اما چیزی دریافت نمی‌کند.”

بونسی
می‌ گوید: “بدن ما باهوش تر از آن است که فکر می ‌کنیم. مردم فکر می‌ کنند
که می ‌توانند بدن خود را فریب دهند، ولی اینگونه نیست. اگر شما آن مقدار
کالری را که به بدن خود قول داده‌اید، به آن نرسانید، احتمالا بدن ‌تان این
عمل را با درخواست کالری بیشتر، تلافی خواهد کرد. در حقیقت به نظر می‌ رسد
که مصرف نوشابه‌ های رژیمی، موجب تحریک اشتها می‌ شود، در نتیجه بیشتر
خواهید خورد.”



به این ۷ دلیل نوشابه نخورید!

– نوشابه عامل افزايش فشار خون است

فشار خون بالا يک
عامل خطرزا براي بيماري قلب و عروق است. خطر حمله قلبي يا سکته مغزي براي
کسي که ميزان فشار خون او ۵/۱۳ بر ۵/۸ است دو برابر کسي است که فشار خون او
۵/۱۱ بر ۵/۷ است.بررسي‌ هاي محققان انگليسي و آمريکايي نشان مي
‌دهد به ازاي هر قوطي نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به
‌طور منظم بالاتر مي ‌رود. داده ‌هاي مربوط به بيش از ۲هزار و
۵۰۰ نفر نشان مي ‌دهد که نوشيدن بيش از ۳۵۵ ميلي ليتر آب ميوه ي شکردار يا
نوشابه ي گازدار در روز مي ‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند. دانشمندان معتقدند که شکر زياد
در خون باعث به هم خوردن حالت عادي رگ‌ ها و ميزان نمک در بدن مي‌ شود.
نوشيدني ‌هاي رژيمي که با شيرين کننده‌ هاي مصنوعي شيرين شده باشند، چنين
خطري را ندارند. مالکان صنعت نوشابه ‌سازي مي‌ گويند که محصولات آن ها در
صورتي که به اندازه مصرف شوند، خطري ندارند. انجمن قلب آمريکا مي‌ گويد که
نبايد هفته ‌اي بيش از ۳ قوطي ۳۵۵ ميلي ليتري نوشابه مصرف کرد.در
اين مطالعه در ۴ مورد از داوطلبان ۴۰ تا ۵۹ ساله از انگليس و آمريکا
خواسته شد تا آن چه را در ۲۴ ساعت قبل نوشيده بودند، ثبت کنند. همچنين
نمونه ادرار آن ها گرفته و فشارخون شان اندازه‌ گيري شد. به ازاي مصرف هر
يک قوطي اضافه نوشابه شکردار در روز، فشار بيشينه داوطلبان ۶/۱ ميلي متر
جيوه و فشار کمينه آن ها ۸ دهم ميلي‌ متر جيوه بيشتر بود.در
مجموع به‌ نظر مي ‌رسيد کساني که مقدار زيادي نوشيدني ‌هاي شيرين شده با
شکر مصرف مي‌ کردند، رژيم‌ هاي غذايي بدتري داشتند و احتمال اضافه وزن آن ها بيشتر بود. اما صرف ‌نظر از اين مسئله، ارتباط آن با فشار خون حتي پس از احتساب عواملي مثل وزن و قد، قابل توجه بود. 

۲- نوشابه هضم غذا را با مشکل مواجه مي ‌کند

دکتر فريده شيشه‌ بر
در اين باره مي گويد: تقريبا همه مواد و ترکيبات موجود در نوشابه مضر
هستند و هيچ ماده مفيدي در آن وجود ندارد. نوشابه‌ هاي بي ‌رنگ هم اگر چه
فاقد رنگ‌ هاي شيميايي هستند، مضرات زيادي دارند و مصرف آن ها توصيه نمي
‌شود. وي با بيان اين که مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و يا به عنوان نوشيدني
همراه غذا به هيچ وجه توصيه نمي ‌شود، افزود: دستگاه گوارش بدن براي هضم
غذا نيازي به نوشابه ندارد و نبايد با هدف تسريع هضم غذا نوشابه مصرف کرد.
برخي افراد هم نوشابه را به عنوان يک نوشيدني و براي خنک شدن بدن مصرف مي‌
کنند که به اين افراد نيز توصيه مي ‌شود نوشيدني‌ هاي سالم را جايگزين
کنند.افرادي که با مشکل ترشح زياد و يا کم اسيد معده مواجه
هستند بايد با مراجعه به پزشک و درمان دارويي اين مشکل را حل کنند و مصرف
نوشابه نه تنها تاثيري در اين زمينه ندارد، بلکه مي ‌تواند عوارضي هم به
همراه داشته باشد.اين متخصص تغذيه با اشاره به اين که غذاهاي
چرب ديرهضم هستند، خاطرنشان کرد: پس از مصرف غذاهاي چرب اگر نوشابه و يا هر
مايع ديگري مصرف شود، موجب رقيق شدن اسيدهاي گوارشي مي‌ شود و درنتيجه هضم
غذا با مشکل مواجه خواهد شد.مصرف آب، شربت‌ هاي طبيعي، دوغ و ماءالشعير به همراه غذا نسبت به نوشابه مضرات کمتري دارد ولي مصرف اين مايعات به همراه غذا نيز توصيه نمي ‌شود.مواد
غذايي پس از مصرف در درون معده از نظر دمايي تعديل مي ‌شوند و به دماي
مناسب براي هضم مي ‌رسند، اين در حالي است که مصرف نوشيدني ‌هاي سرد به
همراه غذا، تعديل حرارت مواد غذايي را مختل مي ‌کند که در نتيجه آن هضم غذا
با مشکل مواجه مي ‌شود. 

۳- نوشابه خطر سکته را افزايش مي ‌دهد

مصرف
مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا ۶۱ درصد افزايش مي ‌دهد.
پژوهشگران دانشگاه ميامي ميلر با تحقيق بر روي بيش از دو هزار و ۵۰۰ نفر،
در صدد يافتن پاسخي براي پرسش مربوط به تاثير نوشابه بر سلامت انسان پس از ۹
سال بودند. در نهايت آنان به اين نتيجه رسيدند افرادي که به طور منظم
نوشابه مصرف مي‌ کنند تا ۶۱ درصد بيشتر از ديگران و کساني که مصرف به مراتب
کمتري دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار مي ‌گيرند. نوشابه

۴- نوشابه ‌هاي گازدار موجب پوکي استخوان مي شوند

دکتر زهرا عبداللهي معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت مي
گويد: نوشابه ‌ها علاوه بر قند زياد، داراي املاح فسفات هستند که در جذب
کلسيم غذا ايجاد اختلال مي ‌کند و نهايتا مصرف مداوم نوشابه ‌هاي گازدار
کمبود کلسيم و به دنبال آن پوکي استخوان را به دنبال دارد. پوکي استخوان
موجب شکستگي ‌هاي خود به خود استخوان مي‌ شود.دکتر سيد مرتضي صفوي، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران
نيز در اين باره مي گويد: اسيد فسفريک علاوه بر ايجاد اختلال در گوارش
غذا، باعث اسيدي شدن خون مي شود که براي جلوگيري از پايين آمدن بيش از حد
PH خون(اسيدي شدن) و خنثي سازي آن، بدن از کلسيم ذخيره شده در استخوان ها
استفاده مي کند.در واقع اسيد فسفريک موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسيم از
استخوان ها مي شود؛ از سوي ديگر براي جذب کلسيم موجود در غذاها از طريق
دستگاه گوارش نيز نياز به برقراري نوعي تعادل ميان ميزان کلسيم و فسفر است.
وقتي اين تعادل بر اثر نوشيدن نوشابه گازدار حاوي اسيدفسفريک به هم مي
خورد، جذب کلسيم از دستگاه گوارش نيز دچار اختلال مي شود. بنابراين بدن از
يک سو از کلسيم ذخيره شده در استخوان استفاده مي کند و از سوي ديگر به
راحتي نمي تواند کلسيم جذب کند، در نتيجه دچار نوعي فقر کلسيم و کاهش تراکم
استخواني و در نهايت پوکي بافت استخواني خواهد شد. طبق نتايج جديدترين
تحقيقات علمي، افرادي که به ميزان زياد نوشابه مصرف مي کنند، احتمال شکستگي
استخوان در آن ها ۳ تا ۴ برابر کساني است که نوشابه مصرف نمي کنند. به
عنوان مثال خانمي که هر روز يک ليوان نوشابه مصرف مي کند، ۳ برابر بيشتر در
معرض ابتلا به پوکي استخوان قرار دارد و اگر اين زن ورزشکار باشد، ميزان
اين خطر۵ برابر افزايش مي يابد. به گفته ي دکتر صفوي در حال حاضر سن ابتلا
به پوکي استخوان در ايران کاهش يافته و به ۳۵ سال رسيده است. 

۵- نوشابه ‌هاي گازدار عامل اصلي پوسيدگي دندان ها هستند

دکتر سعيد نعمتي، دبير علمي کنگره دندانپزشکي ترميمي و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد مي گويد: يکي از مهم ترين مسائلي که امروزه با آن مواجه هستيم، استفاده ي بي ‌رويه ي نوجوانان و جوانان
از نوشابه‌ هاي گازدار و تنقلات حاوي مواد قندي است که در اين سنين با
توجه به افزايش فعاليت ‌هاي بدني تمايل به مصرف اين مواد نيز افزايش يافته و
باعث ايجاد صدمات جبران ناپذيري بر بدن و دندان‌ ها مي‌ شود.نوشابه‌هاي
گازدار به دليل وجود ترکيبات CO2 و تبديل آن به اسيد کربنيک باعث عدم جذب
کلسيم مواد غذايي و در نتيجه ايجاد مشکلات اسکلتي و پوکي استخوان مي‌ شود و
از طرفي حل شدن تدريجي ميناي دندان و در نتيجه رنگ گرفتگي سطحي، ايجاد
حساسيت، پوسيدگي ‌هاي ريز روي ميناي دندان را به دنبال دارد.بهترين جايگزيني براي تنقلات و نوشابه هاي گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ مي‌ باشد که در گذشته جايگاه خوبي در سبد غذايي ما ايرانيان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسيدگي دندان ها است بلکه باعث تامين کلسيم مورد نياز بدن نيز مي ‌شود. 

۶- نوشابه موجب افزايش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده مي شود

محققان مي ‌گويند مصرف نوشابه‌ هاي قندي بيش از دو بار در هفته مي ‌تواند احتمال افزايش به سرطان لوزالمعده را
افزايش مي ‌دهد. به گزارش روييترز، مطالعه‌ اي بر روي ۶۰ هزار نفر در
سنگاپور نشان مي دهد که افرادي که بيشتر به جاي نوشابه‌ هاي قندي آب ميوه
مي‌ نوشند کمتر در معرض اين سرطان قرار مي ‌گيرند.مارک پريرا از
دانشگاه مينسوتا که اين مطالعه را رهبري مي ‌کرده ‌است مي ‌گويد شايد شکر
عامل اصلي اين امر باشد ولي افرادي که به طور مداوم نوشابه‌ هاي قندي مي‌
نوشند به بيماري ‌هاي ديگري نيز مبتلا مي ‌شوند.وي مي‌ گويد:
“ميزان بالاي شکر اين نوشيدني‌ ها ميزان انسولين را افزايش مي‌ دهد و همين
امر مي ‌تواند سلول ‌هاي سرطان لوزالمعده را افزايش دهد.”اين
تيم تحقيقاتي بر روي ۶۰۵۲۴ مرد و زن سنگاپوري – چيني براي ۱۴ سال مطالعه
انجام دادند. در اين بين ۱۴۰ نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده شده ‌اند و آن‌
ها که در هفته بيشتر از دو نوشابه ي قندي مي ‌نوشند ۸۷ درصد بيشتر در معرض
ابتلا به اين سرطان بودند. محققان معتقدند اين نتايج قابل تعميم به ساکنان
کشورهاي ديگر نيز هست. 

۷- نوشابه موجب افزايش احتمال ابتلا به سنگ هاي کليوي

بالا
رفتن ميزان اسيد فسفريک در خون بر عملکرد کليه ها تاُثير منفي داشته، از
آن جايي که کليه ها قادر به دفع سريع آن نمي باشند باعث وارد آمدن فشار
مضاعف به کليه ها مي شود. همچنين مصرف نوشابه هاي گاز دار سبب مي گردد تا
کلسيم از استخوان ها خارج شده و درون خون جريان يابد که اين امر به نوبه ي
خود موجب رسوب کلسيم اضافي در کليه ها گرديده که در نهايت منجر به تشکيل سنگ ‌هاي کلسيمي در کليه ها مي شود.و
در آخر جالب است بدانيد محققان ثابت كرده‌ اند که اگر يک تکه ناخن، ۷۲
ساعت در نوشابه ي حاوي اسيد فسفريک باقي بماند به طور کامل حل خواهد شد.


    ویدیو : به این ۷ دلیل نوشابه نخورید
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b