بررسی تخصصی کیا سراتو کوپه

ملاقاتی کوتاه با کیا سراتو کوپ

مقدمه

بازار
ایران متاسفانه، بازاری بسیار بسته و کم رونق است و با وجود تشنگی زیادی
که در بعضی سگمنت‌ها دیده می‌شود، اما عرضه مناسبی در آن‌ها دیده نمی‌شود.
یکی از این دسته‌ها، خودروهای کوپه اسپرت شهری هستند که با توجه به جمعیت
جوان، خواهان زیادی دارند. در این سگمنت خودروهای آلمانی زیادی مانند بی ام
و سری ۳ کوپه و یا پورشه باکستر وجود دارد ولی قیمت آن ها سر به فلک
می‌کشد و هر کسی توان پرداخت آن‌ها را ندارد و هیوندای جنسیس کوپه و تویوتا
GT86 نیز با وجود چهره زیبا و قابلیت‌های مناسب کمی گران به نظر می‌رسند و
برای بسیاری دور از دسترس هستند. اما از این طرف کیا این موضوع را به خوبی
درک کرده و کوپه‌ای را به بازار عرضه کرده که از نظر طراحی و زیبایی
همانند اکثر محصولات خود جذاب و گیرا است و از نظر قیمتی “بسیار” ارزان‌تر
از تمامی رقیبان خود می باشد.
کیا سراتو کوپ (Koup) که بعضی آن را کوپه
صدا می‌کنند، راه‌گشای جوانان خودرو دوستی است که دیگر از سدان‌های پر زرق و
برق بازار خسته شده‌اند و می‌خواهند یک دو درب جذاب و اسپرتی داشته باشند
تا نه تنها به عنوان یک خودروی شهری کارهای روزمره خود را با آن انجام
دهند، بلکه بتوانند از آن به عنوان یک دو درب ارزان (البته ارزان‌ترین بین
رقیبان) لذت ببرند.
کیا سراتو کوپ برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک
در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک نمونه مفهومی و با موتور ۲ لیتری توربو رونمایی شد
و اولین نسل از آن، همین نسلی که قصد داریم به آزمایش آن بپردازیم، پلتفرم
مشترکی با هیوندای الانترا دارد. کیا سراتو در بازارهای اروپایی عرضه نمی
شود و در بعضی از بازارها فورته (Forte) و در بعضی دیگر از بازارها مانند
سنگاپور و یا کلمبیا آن را سراتو فورته صدا می کنند اما در بازار ما بیشتر
به سراتو کوپه معروف است.
اگر به بازار آزاد بروید متوجه می شوید که نسل
جدید کیا سراتو کوپ نیز در مدل های ۲۰۱۴ به بازار آمده است اما با توجه به
عرضه چند ساله نسل کنونی و قیمت مناسب و محبوبیت آن بین جوانان، احتمالاً
این خودرو در لیست خرید بسیاری قرار دارد و به همین جهت تصمیم گرفتیم تا
ملاقاتی با این خودرو داشته باشیم و ارزان ترین کوپه بازار را بررسی کنیم.

طراحی

چهره
کیا سراتو کوپ بی‌شک یکی از بهترین‌ها در رده خود است و کیا کاملاً خوب
یاد گرفته که چگونه می‌تواند یک خودروی خوش‌تیپ و خوش‌استیل را تولید کند.
مدل کوپه از سراتو تفاوت زیادی با مدل سدان آن دارد و شاید تنها فرم
چراغ‌های جلو کمی شبیه به آن باشد. در حقیقت طراحی این خودرو مربوط به زمان
حضور پیتر شریر، طراح آئودی TT، در شرکت کیا است و انتظاری جز خلق یک
خودروی زیبا و همگون را از این طراح مشهور نمی توان داشت.
در جلو
چراغ‌های کشیده و جلو پنجره مشبکی قرار دارد که در وسط آن لوگوی کیا قرار
گرفته است. یک ورودی هوای نسبتاً بزرگی نیز در قسمت پایین سپر قرار گرفته
که به رنگ متفاوتی از رنگ بدنه قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا چهره
اسپرت گونه‌ای را به این قسمت از سراتو کوپ بدهد. چراغ‌های مه‌شکن در دو
طرف خارجی سپر و به صورت عمودی قرار گرفته‌اند و این نوع طراحی را کیا حتی
در نسل جدید خود نیز استفاده کرده که به طور مثال می‌توانید به فرم عمودی
چراغ‌های مه‌شکن جلویی کیا سورنتو جدید توجه کنید.
Kia_Cerato_Koup_Review_2.jpg
در
نمای جانبی با یک خودروی دو درب سر و کاری داریم که همانند تمامی کوپه‌ها
خبری از ستون B در آن نیست و شیشه ها بدون فریم هستند و همین موضوع باعث
می‌شود که با یک نگاه تفاوت آن را با دیگر خودروهای سدان متوجه شوید. تنها
خطی که در این قسمت از سراتو کوپ استفاده شده، خطی است که از بالای چرخ جلو
شروع و با امتداد از بالای تنها درب این قسمت به چراغ عقب منتهی شود.
Kia_Cerato_Koup_Review_4.jpg
رینگ‌های
استفاده شده بر روی سراتو کوپ از نوع پنج پره ۱۷ اینچی است و طراحی آن،
چنان اسپرت است که کمتر کسی به فکر تعویض آن و استفاده از رینگ‌های جدیدتری
می‌افتد. یک موضوع که در خودروی مورد آزمایشی ما بود، استفاده از تایرها
با باصطلاح فاق‌های بزرگ‌تر برای کمتر شدن ضرباتی بود که از طریق جاده به
کابین وارد می‌شود ولی نمونه‌های استاندارد این خودرو از چنین تایری
استفاده نمی‌کنند. در حقیقت تایرهای استفاده شده در نمونه های استاندارد از
نوع ۲۱۵/۴۵R17 است اما خودروی آزمایشی ما از تایرهای ۲۲۵/۵۵R17 بهره می
برد که همین امر باعث شده بود تا از میزان ضرباتی که به کابین منتقل می شود
کاسته شود.
Kia_Cerato_Koup_Review_7.jpg
نمای
عقب سراتو کوپ همانند دیگر قسمت‌ها، چهره‌ای اسپرت‌گونه دارد و چراغ‌های
ساده آن تا وسط درب صندوق آمده‌اند. در زیر سپر یک دیفیوزر کوچک قرار گرفته
که به همراه دو خروجی اگزوزی که در سمت راست آن قرار دارند، زیبایی خاصی
را به این قسمت داده‌اند و شاید باید گفت که بار چهره اسپرتی نمای عقب به
عهده همین دیفیوزر و دو خروجی اگزوز بوده است.
Kia_Cerato_Koup_Review_1.jpg
در
کل باید گفت که کیا سراتوی کوپ به عنوان ارزان‌ترین کوپه ایران، چهره‌ای
بسیار خوب و قابل قبولی دارد و اگرچه نسل جدید آن که آهستگی در حال ورود به
بازار است، چهره‌ای به مراتب بهتری دارد، اما همین نسل از سراتو کوپ نیز
می‌تواند برای یک جوانی که به دنبال کوپه شهری است، راضی کننده باشد.

کابین و امکانات

وارد
کابین می شویم. با اولین نگاه متوجه می شوید که تفاوتی خاصی بین کابین مدل
سدان سراتو با مدل کوپه آن وجود ندارد. البته یک مشخصه بزرگ در مدل کوپه
وجود دارد که بسیار جذاب است و آن هم شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان
است.
Kia_Cerato_Koup_Review_8.jpg
از
نظر سطح امکانات همانند تمامی محصولات کیا، سراتو کوپ نیز از دیگر رقیبان
خود در شرایط بسیار خوبی قرار دارد اما موضوعی که شاید توی ذوق بزند کیفیت
اجزای داخلی است، ضعفی که بسیار به محصولات این خودروساز کره ای گرفته می
شود ولی این موضوع را هم باید در نظر داشت که ما با یک خودروی زیر ۱۰۰
میلیون تومان سر و کار داریم و به یقین با بالارفتن کیفیت این قسمت، قیمت
آن نیز افزایش پیدا می کند و این شاید با سیاست کلی کیا در تضاد باشد.
البته کیا دست روی دست نگذاشته و اگر به محصولات جدید آن نگاهی بیندازید،
متوجه می شوید که پیشرفت بسیار خوبی در این موضوع داشته اند.
روی کیا
سراتو کوپ تجهیزاتی مثل آینه الکتروکرومیک میانی، سیستم ورود بدون کلید به
همراه دکمه استارت، کروز کنترل، گرمکن صندلی های جلو، صفحه کیلومتر شمار
سوپرویژن که می تواند دید بهتری را به راننده بدهد، سنسور پارک در عقب،
سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها بر اساس نور محیط و روکش
چرمی صندلی ها قرار گرفته اند.

تجربه رانندگی

روی
این کره ای جمع و جور یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۶ سوپاپه از نوع Theta
|| نصب شده که دقیقاً ۱۹۹۸ سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر ۱۵۶ اسب بخار
در ۶۲۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۴ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه را تولید کند.
البته در بعضی از بازارها سراتو کوپ با موتور ۱٫۶ لیتری نیز عرضه شده اما
تمامی خودروهای عرضه شده به بازار ما از نوع ۲ لیتری هستند.
Kia_Cerato_Koup_Review_5.jpg
این
خودرو به گیربکس ۶ سرعته خودکار مجهز شده که تیپ ترونیک است و قابلیت
تعویض دستی دنده ها از طریق دسته دنده و یا شیفترهای پشت فرمان نیز وجود
دارد که البته همین موضوع حس خوب یک خودروی اسپرت را به راننده القا می
کند. به کمک این گیربکس مصرف سوخت داخل شهر این خودرو ۹٫۴، خارج از شهر ۶٫۹
و به صورت ترکیبی ۷٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر است که برای یک خودروی ۲
لیتری مصرف مناسبی است.
به داخل کابین که وارد می شوید به خوبی حس یک
خودروی اسپرت کوپه به شما القا می شود. وقت را از دست نداده و با فشردن
پدال ترمز دکمه استارت را زده تا این کره ای کوپه را روشن کنیم. در نمونه
تست شده به قوت کیت اگزوز GFL کره‌ای نصب شده، صدای غرش موتور دو چندان شده
و لبخند رضایت را بر لبان راننده خشک می کند. همین موضوع باعث می شود که
کمی با پدال گاز بازی کرده تا با صدای تولید شده بتوانیم نظر تمامی رهگذران
را جلب کنیم.

دنده
را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می کنیم. دید خوبی به اطراف وجود
دارد و روی خودرو تسلط کافی وجود دارد. موضوعی که در این خودرو به چشم می
خورد سیستم تعلیق خشک سراتو کوپ است که این موضوع در هم وطنی خود یعنی
جنسیس کوپه نیز مشاهده می شود. اگرچه همانطورکه گفتیم در نمونه تست شده ما
با استفاده از تایرهای ضخیم تر، از میزان ضربات وارد شده به کابین کاسته
شده اما اگر در نمونه های استاندارد بنشینید، شاید این موضوع کمی آزاردهنده
باشد.
Kia_Cerato_Koup_Review_6.jpg
موضوع
دیگری که در مورد سراتو باید گفت سیستم ترمز خوب آن است که می توان به
راحتی این کره ای ۱۲۴۶ کیلوگرمی را به وسیله آن ها کنترل کرد، مشکلی که در
جنسیس کوپه هنوز دیده می شود و سیستم های ترمز آن نمی توانند عملکرد خوبی
نسبت به موتور ۶ سیلندر ۳٫۸ لیتری داشته باشد.
یکی از موضوع هایی که
برای جوانان خودرو دوست مهم است، بحث شتاب و قابلیت های رانندگی با یک
خودروی اسپرت است. کیا سراتو کوپ اگرچه به موتور ۲ لیتری با تنفس طبیعی
مجهز شده و نمی توان از آن در حد کوپه های گران قیمتی مثل تویوتا GT86 و یا
سری ۳ کوپه انتظار داشت ولی با شتاب ۹ ثانیه ای و توان ۱۵۶ اسبی و همچنین
قیمت پرداختی، می تواند کافی و رضایت بخش باشد.

قیمت و نتیجه‌گیری

همانطورکه
گفتیم، نسل جدید کیا سراتو کوپ در تعداد محدود و با قیمتی در محدوده ۱۲۳
میلیون تومان به بازار عرضه شده و به آهستگی تعداد این مدل در نمایشگاه های
کشور بیشتر می شود اما کماکان نسل کنونی سراتو کوپ محبوبیت خاصی بین
جوانان دارد و می تواند اولین گزینه برای جوانان خودرو دوستی باشد که به
دنبال یک دو درب کوپه هستند. در بازار آزاد کیا سراتو کوپ در مدل های ۲۰۱۰،
۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ موجود است و نمونه های ۲۰۱۲ با کارکرد حدود ۴۰ هزار کیلومتری
بین ۸۶ تا ۹۱ میلیون تومان قیمت دارند.
اگرچه نباید از سراتو کوپ انتظار
خودرویی مثل سری ۳ کوپه را داشت و قطعاً قابلیت های فنی و کیفیت ساخت آن
بسیار متفاوت است ولی در رده قیمتی خود و در نبود دیگر رقیبان، کیا سراتو
کوپ در کنار مشکلاتی مثل سیستم تعلیق خشک و کیفیت نه چندان مناسب کیفیت
اجزای داخلی (در مقایسه با رقیبان)، به کمک طراحی خوب و جذاب، القای حس
اسپرت بوسیله تجهیزاتی مثل شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان و پیشرانه ای
قابل قبول برای مصرف داخل شهر می تواند وظیفه خود را به عنوان یک کوپه شهری
برای جوانان خواهان چنین خودروهایی به خوبی انجام دهد.
در نهایت از آقای نیما نجدی کمال تشکر را داریم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار گروه خودرو بانک قرار دادند.

عکس ها


thumbnail_60299_IMG_9451_out.JPG

thumbnail_HEADER_73155_kia_cerato_koup_h

thumbnail_63437_IMG_9451_out.JPG

thumbnail_68445_IMG_9452_out.JPG

thumbnail_15745_IMG_9455_out.JPG

thumbnail_63734_IMG_9456_out.JPG

thumbnail_68742_IMG_9458_out.JPG

thumbnail_16042_IMG_9509_out.JPG

thumbnail_38617_IMG_9510_out.JPG

thumbnail_28898_IMG_9516_out.JPG

thumbnail_16340_IMG_9527_out.JPG

thumbnail_35681_IMG_9436_out.JPG

thumbnail_98395_IMG_9437_out.JPG

thumbnail_13404_IMG_9438_out.JPG

thumbnail_58552_IMG_9440_out.JPG

thumbnail_71408_IMG_9441_out.JPG

thumbnail_76416_IMG_9442_out.JPG

thumbnail_63857_IMG_9443_out.JPG

thumbnail_94279_IMG_9445_out.JPG

thumbnail_81721_IMG_9446_out.JPG

thumbnail_72002_IMG_9447_out.JPG

thumbnail_44718_IMG_9448_out.JPG

thumbnail_89866_IMG_9457_out.JPG



بررسی تخصصی سراتو کوپه

همانطورکه می‌دانید کیا سراتو
در مدل‌های ۲۰۱۴ چند وقتی است که به بازار ایران آمده و از نظر ظاهری یکی
از جدیدترین و بروزترین مهمان‌های بازار به حساب می‌آید. این روزها تعدادی
خودروی کیا سراتو
کوپ (Koup) نیز با چهره جدید و در مدل ۲۰۱۴ نیز وارد شده است. سراتو کوپ
نیز همانند برادر دوقلوی چهاردرب خود چهره خود را دگرگون کرده و این خودرو
نیز کاملا به روز شده است.
البته اگر از کنار به این کره‌ای نگاه کنید
کاملا مشخص است که این خودرو همان سراتو کوپ خودمان است اما در جلو و عقب
این خودرو تغییرات زیادی انجام شده است. اگر بخواهیم به صورت مختصر تغییرات
صورت گرفته روی کوپ ۲۰۱۴ را بگوییم، در جلو علاوه بر تغییر کامل طراحی، از
چراغ‌های دارای LED نیز استفاده شده و ورودی هوای نسبتا بزرگی در وسط سپر
تعبیه شده که در آن از فیبر کربن نیز استفاده شده است که همگی چهره اسپرتی
را به آن داده است.
در عقب نیز بر طبق سراتو کوپ فعلی، از طراحی محافظه‌کارانه‌ای استفاده شده و فرم چراغ‌ها و سپر به دور از هیجان طراحی
جلو است اما در عوض قسمت پایین سپر از دیفیوزر فیبرکربنی استفاده شده و در
بعضی از مدل‌ها دارای دو خروجی اگزوز در طرفین است و در کل نمره قبولی
برای یک خودروی اسپرت کوپه را می‌گیرد.
اگر به داخل این خودرو نگاهی
بیندازید، متوجه می‌شوید که آن هیجان و حس اسپرت بودن ظاهر خودرو در داخل
خود را نشان نداده است. اما در مقابل از نظر امکانات دارای سطح بالاتری است
که می‌توانیم به صفحه نمایش ۴٫۳ اینچی، صندلی‌های اسپرت، خروجی سیستم
تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، سیستم تهویه جداگانه برای سرنشینان جلو،
گرمکن برای غربالک فرمان و صندلی‌های جلو و سردکن برای صندلی
راننده، روکش چرمی صندلی‌ها، ۶ کیسه هوا، سنسور پارک در جلو و عقب، دوربین
عقب و پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان اشاره کنیم که البته پرواضح است که
بعضی از آن‌ها به صورت سفارشی روی این خودرو نصب می‌شود.
همانند کیا سراتو
سدان، سراتو کوپ نیز با پیشرانه‌های ۱٫۶ و ۲ لیتری عرضه می‌شوند و این
روزها اگر در بازار کمی جستجو کنید، نمونه‌های ۲ لیتری با سطح امکانات
نسبتا کامل حدود ۱۲۵ میلیون تومان قیمت دارد. البته با توجه به اینکه هنوز
تعداد قابل توجهی از این خودرو به بازار عرضه نشده‌اند شاید نتوان هنوز به
صورت کاملی محدوده قیمت آن را در بازار تقریب زد.

 



    ویدیو : بررسی تخصصی کیا سراتو کوپه
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b