شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگ

thumbnail

با افزایش طول عمر انسان ها ، تعداد پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها روز به روز زیاد می شود. آنها به این امید زندگی می کنند که نظاره گر رشد نوه های خود باشند.

نگهداری از پدربزرگ یا مادربزرگ ها، به معنی عشق ورزیدن به آنهاست و این عشق باید درفضا منتشر شود و به آنها برسد. باید راه های مفیدی پیدا کنیم تا در خانه به آنها کمک کنیم یا در انجام کارها آنها را تنها نگذاریم. با آنها با احترام و مهربانی رفتار کنیم. زمان خود را با آنها سپری کنیم تا آنها نیز بتوانند زندگی و تجربیاتشان را در اختیار ما قرار دهند. با آنها صبورانه و با لطافت برخورد کنیم.

راه های شاد کردن پدربزرگ

حتی اگر آنها ما را خسته کردند یا از دستشان آزرده خاطر شدیم. به یاد داشته باشیم که پدربزرگ و مادربزرگمان به اقتضای سن شان، انرژی شان از ما کمتر است پس به آنها پیشنهاد دهیم که کنارشان باشیم و از آنها مراقبت کنیم. برای شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگ این کارها را انجام دهید:

1. پیشنهادِ کمک دهیم
از آنها بپرسیم که چطور می توانیم بهشان کمک کنیم. اگر آنها در انجام کاری با مشکل مواجه شدند، ما پیش قدم شویم و داوطلبانه کمک کنیم یا آن کار را کامل خودمان انجام دهیم. اگر آنها کمک نخواستند، ما منتظر نمانیم. و نه به حالت دستوری، بلکه به صورت دوستانه پیشنهاد همکاری دهیم. حتی اگر حس می کنیم کاری برای انجام وجود ندارد، از او بپرسیم که می توانیم کاری برایش انجام دهیم؟! احتمالاً پدربزرگمان (یا مادربزرگ) خوشحال خواهند شد که ما به او کمک می کنیم و در مقابل چیزی به ما یاد خواهند داد. در همچین مواردی بهتر است این جمله را بگوییم:«چطور میتونم کمکتون بدم؟»

2. در کارهای روزانه آنها را تنها نگذاریم
بسیاری از سالمندان در انجام کارهای خانه با مشکل مواجهند، می توانیم کارهای خانه را برایشان انجام دهیم. حتی ممکن است انجام کارهایی برایشان غیرممکن باشد. به آنها کمک کنیم، بهشان پیشنهاد دهیم که ظرف ها را بشوییم، خانه را نظافت و جارو کنیم، یا شستشوی لباس ها را بر عهده بگیریم. این کار باعث می شود که آنها با ما احساس راحتی کنند و دیگر نگران انجام کارها نباشند. باید کمک کردن ما به صورتی باشد که برای آنها آرامش خاطر به دنبال داشته باشد و در واقع باری از روی دوششان برداشته باشیم .

3. تعمیرات خانه را فراموش نکنیم
اگر پدربزرگ یا مادربزرگمان در حال انجام کار بزرگی مثل رنگ آمیزی منزل یا تعمیر پمپ یا آب تصفیه کن هستند، برای کمک پیش قدم شویم. برای مثال اگر برای ضدآب کردن آکواریوم، یا استخر، یا حوض خانه شان کمک نیاز دارند، بگوییم که جمعه آینده این کار را انجام می دهیم. این می تواند فرصت مناسبی باشد تا با آنها وقت بگذرانیم و با هم صحبت کنیم.

4. کار راه انداز باشیم
ممکن است پدربزرگ یا مادربزرگمان برای انجام کارهای روتین شان نیاز به همیاری داشته باشند. مثلاً برای انجام کارهای بانکی، گرفتن نوبت پزشک، پرداخت قبوض، خرید میوه، تره بار و سبزیجات. حتی ممکن است که آنها دیگر نتوانند رانندگی کنند، یا رانندگی برایشان دشوار باشد. راه های مشارکت را کشف کنیم. مثلا می توانیم پدربزرگ یا مادربزرگمان را جایی که می خواهند ببریم.

5. مودب باشیم
احترام بگذاریم و نسبت به آنها مودب باشیم. حتی اگر آنها یک حرف را بارها و بارها تکرار کردند، به رویشان نیاوریم و شنونده خوبی باشیم. نشان دهیم که تمام و کمال به حرفشان گوش می دهیم و توجه داریم. با لحنی آرام و محترمانه با آنها صحبت کنیم و جواب سوالشان را بدهیم و حرفشان را قطع نکنیم.

6. با آنها وقت بگذرانیم
یکی از بهترین راه ها برای توجه کردن به سالمندان این است که وقتمان را با آنها سپری کنیم. برنامه تلویزیونی مورد علاقه شان را با هم تماشا کنیم، هر هفته باهم برویم و در پارک قدم بزنیم، یا هر هفته جمعه باهم ناهار بخوریم. بگذاریم یک بازی قدیمی به ما بیاموزند و بعد ما هم یک بازی جدید به آنها یاد بدهیم. بهتر است تفریح خاصی را به طور منظم انجام دهیم، مثلاً هر هفته پارک برویم، یا هر هفته برویم با هم بستنی بخوریم.

7. درباره زندگیشان بدانیم
درباره خاطرات و زندگیشان ازشان سوال بپرسیم و در این باره با هم حرف بزنیم. اغلب سالمندان دوست دارند در این باره صحبت کنند. خاطرات ازدواج، سربازی، مدرسه، بچه داری شان را برایمان تعریف کنند. سعی کنیم تاریخ و اتفاقات خانوادگی مان را یاد بگیریم و بدانیم که وقتی پدر مادرمان کوچک بودند، چه کارهایی می کردند. حتی می شود با کمک پدر یا مادربزرگمان یک شجره نامه تنظیم کنیم.

8. شنونده ی نصیحت هایشان باشیم
پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، نصیحت کننده های خوبی هستند. آنها سال های زیادی زندگی کرده اند و تجربیان خوب و بد زیادی دارند که بتوانند با ما در میان بگذارند. اگر موضوع خاصی در ذهنتان دارید، آن را با آنها در میان بگذارید و مشورت کنید. جنبه های جدیدی از موضوع را به روی تان خواهند گشود و این کار باعث می شود که سالمندان احساس ارزشمند بودن، داشته باشند. برای مثال می توانید درباره موارد زیر با آنها مشورت کنید:درباره دانشگاه، ازدواج، تربیت بچه ها، خرید خودرو یا خانه.

9. شادمانی کنیم
ممکن است بعضی روزها سخت تر از روزهای دیگر باشند، اما فراموش نکنیم که داریم کارهای مربوط به کسی را انجام می دهیم که عاشقانه دوستش داریم. اگر پدربزرگ یا مادربزرگمان نیاز به کمک خیلی زیادی دارند، فکر کنیم که چه کارهایی را می توانیم یا تمایل داریم که انجام دهیم، سپس با روحیه مثبت انجامشان دهیم. مخصوصاً اگر پدربزرگ یا مادربزرگمان احساس تنهایی می کنند، سعی کنیم روابط اجتماعی شان را گسترش دهیم و شادی را برای آنها به ارمغان بیاوریم.

10. آنها را به مراسم ها دعوت کنیم
پدربزرگ ها و مادربزرگ ها عاشق این هستند که به نوه هایشان افتخار کنند. از وضعیت درسی و تحصیلی مان برایشان بگوییم. موقع قبولی در دانشگاه، فارغ التحصیلی، بچه دار شدن و … برایشان شیرینی یا کیک خانگی ببریم و شادی هایمان را با آنها قسمت کنیم . آنها را به مسابقات ورزشی مان، بازی ها، تولدها و جشن فارغ التحصیلی مان دعوت کنیم تا بتوانیم از این طریق تنهایی شان را هم پر کنیم و آنها بتوانند اجتماعی تر باشند. برای آنها مکانی خاص در نظر بگیریم که مشکلی برایشان ایجاد نشود و دید خوبی داشته باشند، مثلاً درجشن تولد در نزدیکی خودمان بنشینند.

11. مواظب سلامتی شان باشیم
مرتباً چک کنیم که پدربزرگ یا مادربزرگمان نسبت به سلامتی شان چگونه برخورد می کنند، آیا به اندازه کافی مراقب خود هستند؟ از آنها درباره نوبت بعدی دکترشان بپرسیم. داروهای مورد نظرشان را برایشان تهیه کنیم و دقت کنیم که آنها را مرتب بخورند. اگر هنگام دکتر رفتن همراه نیاز داشتند، غفلت نکنیم و خوردن داروهایشان را مدیریت کنیم.
البته ما به پدربزرگ و مادربزرگ ها اشاره کردیم اما این موارد را می توانیم برای پدر و مادرمان، یا پدر مادر همسرمان و یا هر فرد سالخورده ٔ دیگری که در اطرافمان هست، عملی کنیم. مهم این است که این بزرگوارانِ عزیز احساس تنهایی نکنند و ما نیز از حضورشان نهایت بهره را ببریم.

ویدیو : شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter