همه چیز درباره بیماری لایم – علائم و راههای درمان بیماری لایم

thumbnail

همه چیز درباره بیماری لایم

کمتراز نیم قرن از شناخته شدن بیماری لایم می گذرد؛ بیماری ای که از طریق بیماری زاهای حیوانی و یا عوامل عفونی به انسان منتقل می شود.

بیماری لایم یک بیماری عفونی است. عفونت ایجاد شده به دلیل این بیماری نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است. این بیماری توسط باکتری بورلیا بورگدورفری ایجاد می شود. بورگدورفری توسط گزش و نیش کنه ایگزودس آلوده به بدن انسان منتقل می شود. کنه ایگزودس که همون کنه پا سیاه است، پس از تغذیه از گوزن یا موش، آلوده می شود.

علت، علائم و درمان بیماری لایم

کنه ایگزودس به مدت 24 تا 48 ساعت قادر است بر روی پوست انسان برای انتقال عفونت زندگی کند. اغلب افراد مبتلا به بیماری لایم هیچ خاطره ای از گزش کنه ندارند. یعنی یادشان نمی آید که چه زمانی توسط کنه گزیده شده اند.
بیماری لایم برای اولین بار در شهر OldLyme در سال 1975 گزارش شده بود. این بیماری رایج ترین بیماری منتقله در اروپا و شمال غربی اقیانوس آرام، شمال شرق و شمال غرب میانه ایالات متحده آمریکا است. کسانی که در مناطق پر درخت زندگی می کنند و یا دام دارند، بیشتر احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند.

علایم بیماری لایم
در بیماری لایم، شروع بیماری با علائم پوستی که به نام اریتما کرونیکوم میگرانس و یا چشم گاو شناخته می شود همراه است. بیمار ممکن است علائمی نظیر تب، سردرد، سفتی گردن، میالژی، آرترالژی و اریتم مزمن را تجربه کند. بیمار بعدها ممکن است دردهای مفصلی و عصبی نیز داشته باشد.
لایم در سه مرحله رخ می دهد:موضعی اولیه، منتشر اولیه و منتشر ثانویه. علائمی که فرد احساس می کند، به مرحله ای که در آن قرار دارد بستگی دارد.


بیماری لایم

علائم مرحله اول

علائم بیماری لایم در این مرحله، یک تا دو هفته پس از گزش کنه شروع می شود.
یکی از اولین نشانه ها، بثورات پوستی است. این علائم، نشان می دهد که باکتری ها در حال ورود به جریان خون هستند. بثورات در محل گزش کنه به صورت یک نقطه قرمز در مرکز و لبه های قرمز روشن تر می باشد. این بثورات ممکن است گرم باشد، اما درد و خارش ندارد.
این بثورات بعد از چهار هفته ناپدید می شوند. نام رسمی این بثورات اریتم است. اریتم از ویژگی های بیماری لایم می باشد. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا، این علامت را ندارند. برای برخی از افراد بثورات قرمز است و برای برخی شبیه به کبودی است.

علائم مرحله دوم

 

علائم مرحله دوم این بیماری چند هفته پس از گزش کنه رخ می دهد. باکتری شروع به گسترش در بدن می کند. این مرحله علائمی شبیه به سرماخوردگی، مانند موارد زیر دارد:
لرز
تب
بزرگ شدن غدد لنفاوی
گلو درد
تغییرات بینایی
خستگی
دردهای عضلانی
سردرد
یک حس کلی از بی حالی در این مرحله وجود دارد. بثورات پوستی ممکن است در مناطق دیگری از بدن که گزش کنه وجود ندارد نیز به وجود بیاید.
نشانه های عصبی مثل بی حسی، سوزن سوزن شدن و فلج بل نیز می تواند رخ دهد. این مرحله از بیماری لایم می تواند با مننژیت و اختلالات هدایتی قلب پیچیده تر شود. علائم و نشانه های مراحل 1 و 2 با یکدیگر همپوشانی دارند.

علائم مرحله سوم

بیماری لایم زمانی که عفونت در مرحله 1 و 2 درمان نشده باشد، به مرحله 3 می رسد. مرحله سوم می تواند هفته ها، ماه ها و یا سال ها بعد از گزش کنه رخ دهد. این مرحله با ویژگی های زیر خود را نشان می دهد:
سردرد شدید
آرتریت در یک یا چند مفصل بزرگ
اختلال در ریتم قلب
اختلالات مغزی (آنسفالوپاتی) شامل اختلال حافظه، خلق و خوی و خواب
از دست دادن کوتاه مدت حافظه
مشکل در تمرکز
مشکلات روانی
مشکل در مکالمه کردن
بی حسی در بازوها، ران ها، دست ها و پاها

تشخیص بیماری لایم

تشخیص بیماری لایم، با ارزیابی سلامت کلی بدن و معاینه فیزیکی آغاز می شود. آزمایش خون قابل اطمینان ترین روش تشخیص، چند هفته پس از عفونت اولیه است. در این زمان آنتی بادی های بدن ترشح شده است. علاوه بر این، ممکن است از آزمایش های زیر استفاده شود:
آزمایش EIA (آنزیم ایمونواسی) برای شناسایی آنتی بادی که بر علیه باکتری B. بورگدورفری منتشر می شود، استفاده می شود.وسترن بلات می تواند برای تایید ELISA مثبت به کار برده شود. این آزمایش برای حضور آنتی بادی ها با پروتئین خاص بورگدورفری استفاده می شود.
واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) برای ارزیابی افرادی که با لایم، آرتریت مداوم یا علائم سیستم عصبی دارند استفاده می شود.

راه های درمان بیماری لایم

بیماری لایم بهتر است در مراحل اولیه درمان شود. درمان زودرس، یک دوره ساده 14 تا 21 روز و با استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی است. این درمان می تواند همه آثار عفونت را از بین ببرد. داروهایی که برای درمان بیماری لایم استفاده می شود عبارتند از:
داکسی سایکلین برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 8 سال
سفوروکسیم و آموکسی سیلین برای بزرگسالان، نوجوانان و زنان شیردهی (در زنان باردار به جای داکسی سایکلین معمولاً از آموکسی سیلین استفاده می شود.)
بیماری لایم مداوم یا مزمن با آنتی بیوتیک داخل وریدی برای یک دوره 14 تا 21 روز درمان می شود. این دوره برای درمان عفونت کافی است. با این حال، در این حالت بهبود علائم آهسته تر رخ می دهد.
در بیماری لایم مزمن و مداوم، ممکن است پس از نابودی باکتری ها هم علائمی مانند درد مفاصل وجود داشته باشد. پزشکان بر این باورند که این بیماری عفونی در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، بیشتر رخ می دهد.

پیشگیری و جلوگیری از بیماری لایم

پیشگیری از لایم بیشتر شامل کاهش خطر گزش کنه می باشد. مراحل زیر را برای جلوگیری از گزش کنه انجام دهید:
در مناطقی که حدس می زنید کنه در آنجا زندگی می کنید، از لباس آستین بلند و شلوار استفاده کنید.
اگر در محدوده زندگیتان درخت زیادی وجود دارد، آن ها را برای از بین کنه ها، سم پاشی کنید.
بیماری لایم، بیماری است که می تواند بیش از یک بار اتفاق بیافتد. بنابراین همیشه مراقبت نیش حشرات باشید.
برای جلوگیری از شیوع کنه، ملحفه و رختخواب ها را زود به زود بشویید و در معرض نور خورشید قرار دهید تا کاملا ضد عفونی شوند.

جالب است بدانید :
بلا حدید قصد داشت تا در المپیک 2016 ریو دو ژانیرو در رشته ی اسب سواری شرکت کند اما به دلیل بیماری لایم ناچار شد این ورزش را کنار بگذارد، مادر و برادرش هم به این بیماری مبتلا هستند.

ویدیو : همه چیز درباره بیماری لایم – علائم و راههای درمان بیماری لایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter