مربای گل محمدی

thumbnail
مربای گل محمدی با گل تازه (قیزیل گول) “مامان پز”

این مربا جزء مرباهای اصیل منطقه آذربایجان می باشد که چه با کره، چه با خامه و چه به همراه شیر برنج بسیار خوشمزه می باشد. این مربا با گل محمدی (به ترکی: قیزیل گول) مناطق کوهستانی آذربایجان تهیه می شود. بهترین نوع این گل، مربوط به “روستای هروی” در نزدیکی تبریز می باشد. گل محمدی مناطق آذربایجان اغلب از اواسط اردیبهشت ماه تا اوایل تیرماه در بازار موجود می باشد. پس بهتر است در خرید آن زیاد دست دست نکنیم.

گلهای مناطق کوهستانی ، برخلاف گلهای منطقه کاشان و یا برخی مناطق کویری تلخ نیستند و به آسانی و بدون تلخی گرفتن از طریق بارها جوشاندن، می توان مربایی خوش طعم تهیه کرد. البته گلهای آن مناطق هم کاربرد خاص خود را بخصوص در صنعت گلاب گیری دارند.

در خصوص این گلهای خوشبو، یک مورد بایستی مد نظر قرار گیرد و آن اینکه، این گلها چون رطوبت زیادی دارند (بخصوص درون پلاستیک و کیسه فریزر) بسیار زود خراب، فاسد و یا پلاسیده می شوند. برای همین بعد از خرید، بلافاصله در یخچال قرار دهید و یا بلافاصله آنها را خندان نمائید.

برای پاک کردن به این صورت عمل نمائید که ابتدا گلبرگها را از کاسبرگ جدا کنید، یعنی گلها را خندان کنید. دقت کنید که کاسبرگ ها، خار دارند و این خارها چون ریز هستند، بعد از فرو رفتن در پوست به سختی می توان آنها را بیرون کشید، بهتر است برای بیرون کشیدن آن از موچین ضدعفونی شده استفاده کنید. همچنین به حشرات ریز درون گلها هم دقت کنید و از گلها جدا کنید ولی لطفاً آنها را نکشید و به باغچه یا فضای آزاد انتقال دهید.

میتوانید غنچه های گل را درون آبکشی قرار داده و خشک کرده و برای تزئین استفاده کنید. همچنین می توانید گلها را روی پارچه تمیزی ترجیحاً در معرض هوا و به دور از تابش مستقیم نور خورشید پهن کرده و خشک نمائید.

 در اولین فرصت و بلافاصله مربا را تهیه کنید و یا اگر وقت ندارید گلهای تمیز شده را درون زیپ کیپ بریزید (تا احیاناً بو نگیرد) و در فریزر قرار دهید تا با آنها مربا بپزید. با روش فریز کردن گل تازه همیشه به گل تازه و تهیه مربا از گل تازه دسترسی خواهید داشت. بهتر است روی نایلون وزن گلها را بنویسید تا بعداً از خاطرتان نرود.

 

مواد لازم:

گل محمدی تازه (پاک شده و از کاسبرگ جدا شده): 200 گرم

شکر: 6 پیمانه (پیمانه 250 میلی لیتری)

آب: سه و نیم پیمانه (پیمانه 250 میلی لیتری)

جوهر لیمو: نوک قاشق چایخوری یا آب بالنگ تازه: مقداری

رنگ مخصوص مربای گل یا رنگ ژله ای مجاز خوراکی صورتی ویلتون (در صورت تمایل): به میزان خیلی کم (به قول مادرم این مربا خیلی هم صورتی یا خیلی قرمز شود کمی حالت بی کلاس (به ترکی: کددی یانا) به خود میگیرد).

 

طرز تهیه:

1-     به روش ذکر شده در بالا گلها را خندان نمائید. بعد از آن گلبرگها را با دست تکان دهید تا دانه های ریز درون پرچم از گلبرگها جدا شود.

2-     اکنون شکر و آب را درون قابلمه نسبتاً بزرگی ریخته و اجازه می دهیم گرم شده و شروع به جوشیدن نماید.

3-     حالا جوهر لیمو یا اب بالنگ تازه را اضافه کرده و اجازه می دهیم یکی دو جوش بزند. جوهر لیمو بایستی در ابتدا افزوده شود چون اگر در انتها بیفزائیم اغلب باعث می شود رنگ گل بپرد و گل رنگ پریده شود.

4-     شربت کمی که غلیظتر شد، گل تازه را می افزائیم.

5-     یک دمکنی یا دستمالی روی در قابلمه قرار می دهیم و حرارت را کم می کنیم تا مربا با دمای ملایم، حدود 20 دقیقه الی نیم ساعت بپزد.

6-     هر از گاهی مواد را هم میزنیم.

7-     گل که پخته شد و مواد به غلظت دلخواه رسید، در صورت تمایل مقدار خیلی کمی رنگ مربای گل یا رنگ ویلتون را اضافه کرده و اجازه می دهیم یکی دو جوش بزند.

8-     سپس حرارت را خاموش کرده و مربا را درون قابلمه همراه با دمکنی می گذاریم شب تا صبح بماند. گاهگاهی هم آن را هم میزنیم تا گل و شربت جذب هم شوند و احیاناً گل و شربت از هم جدا نشوند.

9-     فردا وقتی تست کردیم و دیدیم که غلظت مناسبی دارد، مربا را درون ظرف درداری ریخته و نگهداری می نمائیم.

10-نوش جان.

11-ضمناً ما در منزل دو نوع مربای گل تازه داریم، یک نوع غلیظ است و همراه با کره یا خامه مصرف می شود و یک نوع شل است و با شیر برنج مصرف می شود.

 

نکات:

1-     طرز تهیه مربا با گل تازه و همچین گل خشک متفاوت است و مربا با گل تازه عطر و طعم بهتری دارد.

2-     برخی به گلها با چاقو یا قیچی کمی برش می زنند. گلهای مورد استفاده ما چندان درشت نمی باشد و نیازی به برش زدن نیست.

3-     میتوانید گلهای تمیز شده را درون زیپ کیپ بریزید (تا احیاناً بو نگیرد) و در فریزر قرار دهید با این روش، همیشه به گل تازه و تهیه مربا از گل تازه دسترسی خواهید داشت. بهتر است روی نایلون وزن گلهای تازه را با ماژیک بنویسید تا بعداً از خاطراتان نرود.

4-     کاسبرگها را بعد از جدا کردن گلبرگها، دور نریزید و خشک کنید و می توانید به صورت خالص به عنوان دمنوش دم کرده و نوش جان کنید و یا گاهی یکی دو عدد از آنها را حین دم کردن چای درون قوری بریزید، چای خوش طعمی خواهید داشت. البته من فقط گاهی هوس می کنم و با استفاده مداوم آن مخالفم.

5-     این مربا با گردوی خرد شده نیز خوشمزه می شود. البته ما گردو را درونش نمیریزیم و حین استفاده گاهاً درون لقمه مان تکه ای گردو قرار می دهیم.

6-     گل محمدی برای دردهای روماتیسمی، بیماری قلبی، تقویت اعصاب و ناراحتی های گوارشی مفید است.

7-     به جای جوهر لیمو از مقداری آب میوه بالنگ تازه که هنگام درست کردن مربای بالنگ برداشته بودیم، استفاده کردیم. اگر آب میوه بالنگ را درون یک بطری بریزید و درش را ببندید. اصلاً خراب نمی شود و می توانید به عنوان جوهر لیمو برای مرباها استفاده کنید. ضمناً عطر خوبی دارد. سالهاست که از این روش استفاده می کنیم.

8-     هيچ وقت مرباي گرم را در شيشه نريزيد. صبر كنيد تا خنك شود. شیشه حتماً بایستی تمیز و خشک باشد.

9-       براي جلوگيري از شكرك زدن مربا از جوهر لیمو یا آب ليموی تازه استفاده می شود. علت شكرك زدن مربا، جوشيدن بيش از حد آن است. در اين شرايط بهتر است يك فنجان آب جوش به آن اضافه كرده، بگذاريد سه چهار جوش بزند. سپس كمي جوهر لیمو/آبليموی تازه به آن اضافه كنيد تا شكرك مربا برطرف شود.

10-ظرفي را كه براي پخت مربا استفاده مي كنيد، بهتر است لعابي یا استیل باشد، به جز مرباي به كه بهتر است درظرف مسي پخته شود.

11-این مربا چه با کره، چه با خامه و چه به همراه شیر برنج و یا فرنی بسیار خوشمزه می باشد.

12-این مربا اگر جهت استفاده با شیربرنج تهیه می شود بهتر است شل تر و رقیق تر از حالت نرمال باشد.

13-برای نگهداری طولانی مدت شیشه مربا را استریلیزه می کنند البته من تا به حال این کار را نکرده ایم. دفعه بعد امتحان خواهم کرد و نتیجه را اطلاع خواهم داد. به نقل از سایت Wiki How کار به این صورت است که ظرف شیشه ای و در را کاملاً تمیز می شوئیم. سپس ظرف شیشه ای را به صورت سر و ته درون فر سرد قرار می دهیم دمای فر را روی 160 درجه سانتی گراد تنظیم می کنیم، کمی بعد که گرمای فر به 160 درجه رسید، حرارت را خاموش می کنید. سپس در ظرف را درون آب جوش اگر فلزی است به مدت ده دقیقه میجوشانیم. سپس آن را با حوله کاغذی آشپزخانه خشک می کنیم. مربا را درون ظرف ریخته و دربش را محکم می بندیم. مربای استریلیزه ما آماده نگهداری است.

14-برای نگهداری بسیار طولانی مدت، می توان این مربا را درون ظرف خود، فریز کرد. ما استفاده می کنیم. روشی بسیار کاربردی است.

15-در روزهای سرد زمستانی من یک قاشق غذاخوری از این مربا را درون لیوان میریزیم و شیر داغ را به آن می افزایم و کمی هم میزنم واقعاً نوشیدنی دلچسبی می باشد.

***************************************************

مربای گل محمدی(با گل خشک)

سلام، یه سلام ویژه از خونه جدید به همه دوستهای قدیمی و جدید خودم.بخاطر بعضی مشکلاتی که سایت داشت و باید حل میشد نمی تونستم پست جدید بگذارم، تقریبا حلشون کردم ولی خوب بازم خیلی کار داره. و البته به کمکهای فکر شما خیلی نیاز دارم، دوست دارم نظرات انتقادی و پیشنهاداتتون رو برای بهتر شدن سایت بدونم.

یه خواهشی هم از شما دوستهای نازنین وبلاگ نویسم دارم که لطف کنید و سایت جدیدم رو هم لینک کنید، متشکر میشم.

خواستم سایت رو با یک پست شیرین افتتاح کنم و چه پستی بهتر از این مربای خوشمزه و دلچسب. مربای گل محمدی پای ثابت سفره های صبحانه آذربایجانه یعنی کره مربا با این مربای گل محمدی معنی داره. واسه درست کردن این مربا سعی کنید از گل محمدی منطقه آذربایجان استفاده کنید، چون گلهای مناطق کویری تلخ هستند و واسه درست کردن مربا باید تلخیشون گرفته بشه که اینکار هم باعث میشه عطر گلها از بین بره ولی گلهای آذربایجان و مناطق کوهستانی نیاز به تلخی گرفتن ندارند.

این مربا به چند روش تهیه میشه. یکیش با گل تازه است که توی فصل بهار و اوایل تابستان باید درست بشه و روش دیگه هم با گل خشک که همه فصول سال توی دسترسه. یه نوع مربای دیگه هم با گل محمدی درست میشه که جنبه درمانی داره و بهش گل قند گفته میشه که سر فرصت اون رو هم آموزش میدم.

مواد لازم:
گل محمدی خشک یک پیمانه
شکر 3 پیمانه
آب 2.5 پیمانه
جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری
رنگ خوراکی قرمز خیلی کم(اختیاری)
گردوی خرد شده نصف پیمانه(اختیاری)


طرز تهیه:

گل رو توی یک تابه بریزید و حرارت رو خیلی کم کنید و روی گاز شعله پخش کن بگذارید و گل رو روش بگذارید و خیلی کم تفت بدید. از روی حرارت بردارید و وقتی خنک شد با دقت کمی خورد کنید تا گلبرگها کمی ریزتر بشه. بعد از الک رد کنید تا پودرش جدا بشه و این پودر رو واسه تزیین شعله زرد و آش و غیره میتونید استفاده کنید.

گل رو توی کاسه بریزید و روش یک پیمانه از  آب رو بجوشونید بریزید روی گلها و هم بزنید.

روش در بگذارید و اجازه بدید تا گلها نرم بشه.

شکر رو توی قابلمه بریزید و آب رو بریزید و بگذارید بجوشه.

جوهر لیمو رو اضافه کنید. بجای جوهر لیمو میتونید از دو قاشق آبلیمو یا آب یک لیموی تازه استفاده کنید.

شیره انقدر باید بجوشه تا کاملا قوام بیاد، برای اینکه متوجه بشید شیره قوام اومده یا نه یک قاشق از شیره رو بگذارید یخجال تا کاملا سرد بشه، وقتی سرد شد اگه قاشق رو کج کنیم شیره باید روان نباشه. گلها رو داخل شیره بریزید.

5 دقیقه می جوشونیم و بعد خاموش میکنیم. اگه دوست داشتید رنگ مرباتون صورتی خوشگل بشه یه کوچولو رنگ خوراکی قرمز در حین پخت داخلش بریزید.

روش دم کنی میگذاریم تا مربا خنک بشه. بعد توی شیشه میریزیم.

معمولا توی این مربا گردو ریخته میشه که خیلی خوشمزه ش میکنه، اگه خواستین توش گردو بریزین حتما بعد از اینکه مربا خنک شده گردو ها رو خرد کنید و داخل مربا بریزید.

 با کره و نون سنگگ یه صبحانه دلچسب میشه.


******************************

https://ladin.ir/wp-content/uploads/2016/05/2015641852720a.jpg

مربای گل محمدی,مربای گل محمدی تازه,طرز تهیه مربای گل محمدی,مربای گل محمدی تلخ,آموزش مربای گل محمدی,مربای گل محمدی خشک شده,شربت گل محمدی,طرز تهیه شربت گل محمدی,انواع مربا کمپوت مارمالاد

مواد لازم مربای گل محمدی :

گل محمدی تازه یک کیلو نامشخص
شکر دو کیلو 100 گرم / 400 کالری
گلاب 2 شیشه متوسط نامشخص
گلبرگ رز آتشین برای خوشرنگ شدن رنگ مربا کمی نامشخص
آبلیمو نصف استکان کوچک 100 گرم / 5 کالری

طرز تهیه مربای گل محمدی :

*. گلبرگ های گل محمدی را تمیز کرده ، آنها را در آب فراوان بشوئید. سپس آنها را در صافی قرار دهید تا آب گلبرگ ها کشیده شود. شکر و گلاب را در قابلمه نسبتاً بزرگی ریخته و بگذارید شربت غلیظ شود. سپس بگذارید شربت کاملاً خنک شود. گلبرگ ها را در آن ریخته و گلبرگ های رز را هم در یک کیسه پارچه ای کوچک بریزید و در کیسه را بسته و در قابلمه قرار دهید.

*. در ظرف را هم بگذارید تا گلبرگ ها با بخار بپزد و شربت آن قوام بیاید. آبلیمو را هم اضافه کنید و پس از این که مربا خوشرنگ شد، کیسه را از مربا خارج کرده و شربت آن را امتحان کنید. در صورتی که مربا آماده بود، ظرف را از روی حرارت بردارید تا خنک شود و بعد آن را در شیشه بریزید. لازم به تذکر است.

*. که این مربا یکی از لطیف ترین و خوش عطرترین مرباهاست و برای پخت آن دقت زیادی لازم است. گلبرگ ها را پس از چیدن فقط یک روز می توان نگهداری کرد. برای پخت گلبرگ های خشک بهتر است پس از تمیزکردن و شستن، آنها را یک ساعت در گلاب خیس کنید تا برای پخت آماده شوند.

https://ladin.ir/wp-content/uploads/2016/05/2015641852861a.jpg
مواد لازم شربت گل محمدی :

گل محمدی نیم کیلو نامشخص
شکر 2 کیلو 100 گرم / 400 کالری
گلاب یک لیوان نامشخص
آب 4 لیوان 100 گرم / 0 کالری
آبلیمو یک استکان 100 گرم / 5 کالری

طرز تهیه شربت گل محمدی :

*. گلبرگ ها را تمیز کرده، بشویید. در یک قابلمه لعابی مقداری شکر بریزید و بقیه شکر را در لابه لای گلبرگ ها ریخته، آب را اضافه کنید.

*. ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شربت به جوش آید. گلاب و آبلیمو را اضافه کنید و بعد از 10 دقیقه ظرف شربت را از روی حرارت بردارید.

*. سپس آن را از صافی رد کنید و پس از خنک شدن شربت آن را در بطری بریزید. این شربت بسیار خوش رنگ و خوش طعم می باشد.
خواص گلاب :

*. در طب سنتی گلاب به عنوان گرمی شناخته می شد که PH خون را به سمت قلیایی می برد.در گذشته گلاب در طب سنتی مصارف درمانی بسیاری داشته است. به عنوان مثال دندان درد را با چکاندن چند قطره گلاب روی دندان پوسیده تسکین می بخشیدند. در طب سنتی گلاب به عنوان گرمی شناخته می شد که PH خون را به سمت قلیایی می برد.

ویدیو : مربای گل محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter