طرز تهیه نان شیرمال

thumbnail
مواد لازم نان شیرمال
آرد گندم ۳ لیوان
تخم مرغ ۲ عدد
شیر ۱ لیوان
کشمش ¼ لیوان
شکر ¾ لیوان
کره ۱۵۰ گرم
پودر خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
نمک ¼ قاشق چایخوری
روغن مایع به اندازه کافی

دستور پخت و طرز تهیه نان شیرمال

ابتدا پودر خمیر مایه را به همراه ۲ قاشق غذاخوری آب ولرم و ۱ قاشق چایخوری شکر در یک ظرف مناسب می ریزیم. اجازه می دهیم مایه خمیر کمی استراحت کند تا وَر بیاید. برای ور آمدن خمیر مایه ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان لازم است.

کره را در دمای محیط قرار می دهیم تا نرم شود ، سپس یک کاسه جادار انتخاب می کنیم و خمیر مایه را پس از آماده شدن به همراه یک عدد تخم مرغ ، کره ، شیر ، شکر و نمک داخل کاسه می ریزیم و به خوبی با هم مخلوط می کنیم.

پس از اینکه مواد یکدست شدند آرد را کم کم اضافه می کنیم تا خمیری لطیف و نرم به دست بیاید. پس از اینکه خمیر شکل گرفت کشمش را اضافه می کنیم و خمیر را در حدی ورز می دهیم تا مواد آن کاملا یکدست شوند.

خمیر ما باید لطیف و نرم باشد و اگر کمی هم به دست بچسبد مشکلی نیست. پس از ورز دادن خمیر آنرا به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یک ظرف که قبلا با روغن چرب کرده ایم قرار می دهیم ، سپس ظرف را در یک جای گرم می گذاریم تا خمیر استراحت کند.

پس از اینکه خمیر آماده شد آنرا به سلیقه خود شکل می دهیم. مثلا می توانید به صورت ساده با وردنه خمیر را تخت کنیم و از خمیر با قالب های دلخواه قالب بزنیم یا اینکه از روش های خاص تری مانند بافتن خمیر استفاده کنیم.

پس از اینکه خمیر را به شکل دلخواه قالب زدیم ، آنرا در سینی فر می چینیم. در یک کاسه کوچک ۱ زرده تخم مرغ را به همراه ۵۰ گرم کره آب شده مخلوط می کنیم و با قلمو روی خمیر ها می زنیم. در این مرحله ۳۰ دقیقه به خمیرها استراحت می دهیم.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه خمیرها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در طبقه وسط فری که قبلا با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم شده است قرار می دهیم تا بپزند. یک ظرف آب هم داخل فر قرار می دهیم تا با بخار آب نان ها خشک نشوند.

در پایان شعله بالای فر را روشن می کنیم تا روی نان ها طلایی رنگ شود. پس از خارج کرده سینی از داخل فر اجازه می دهیم نان ها کمی خنک شوند سپس آنها را جمع می کنیم و در جای خشک و خنک نگهداری می کنیم.

منبع : آموزش آشپزی همدوره

ویدیو : طرز تهیه نان شیرمال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter