دلمه برگ مو تبریزی

thumbnail

در این پست از سایت آکاایران به شما طریقه ی درست کردن دلمه برگ مو را آموزش میدهیم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

دلمه برگ مو,دلمه برگ مو تبریزی,دلمه برگ مو بدون گوشت

دلمه برگ مو,دلمه برگ مو تبریزی,دلمه برگ مو بدون گوشت,دلمه برگ موبا رب انار,دلمه برگ مو ترکیه,دلمه برگ مو شیرین,دلمه برگ مو طرز تهیه,دلمه برگ مو با ماست,دلمه برگ مو خوشمزه,انواع دلمه

دلمه برگ مو

مواد لازم دلمه برگ مو :

مواد لازم اندازه مقدار / کالری
برگ مو نیم کیلو گرم 100 گرم / 60 کالری
سبزی دلمه یک کیلوگرم مخلوط نامشخص
پیاز بزرگ 2 عدد 100 گرم / 5 کالری
روغن مایع 5 قاشق سوپ خوری 100 گرم / 900 کالری
برنج 2 پیمانه 100 گرم / 360 کالری
لپه نصف لیوان 100 گرم / 359 کالری
گوشت چرخ کرده نیم کیلوگرم 100 گرم / 240 کالری
شکر 3 تا 4 قاشق سوپ خوری 100 گرم / 400 کالری
آب لیموترش یا سرکه یک استکان 100 گرم / 9 کالری
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم 100 گرم / 0 کالر

*. سبزی دلمه شامل نعنا، مرزه، ترخون، ریحان، گشنیز، تره، شِوید و جعفری که البته هر چه میزان سبزی های معطر آن – یعنی نعنا، مرزه و ترخون – بیشتر باشد، خوشمزه تر می شود.

روش تهیه دلمه برگ مو :

*. ابتدا برگ ها را با آب سرد خوب بشویید. دو سوم قابلمه را از آب پر کرده روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب آن به جوش آید. سپس برگ ها را به صورت دسته ای آرام در داخل آب در حال جوش آمدن قرار دهید. پس از گذشت 3 دقیقه یا به اصطلاح پس از 2 جوش خوردن، برگ ها را در سبدی آبکشی کنید.سبزی ها را پاک کرده و پس از شست وشو به صورت ریز خرد کنید. برنج و لپه را هم شسته و در قابلمه ای حاوی مقداری آب بریزید و بگذارید تا بپزد. در صورت دلخواه، مقداری زردچوبه نیز به آن اضافه کنید تا برنج رنگی شود.

*. دو عدد پیاز را هم خلالی خرد کنید. سپس در داخل تابه کمی روغن بریزید و گوشت چرخ کرده و پیاز خرد شده را به همراه کمی زردچوبه در روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن مواد، تابه را از روی اجاق گاز بردارید و سبزی و برنج و لپه را به آن اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. به این صورت مواد داخل دلمه آماده می شود.در داخل قابلمه ای که قرار است دلمه ها در آن چیده شوند، یک قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و چند برگ مو را در کف آن قرار دهید.

*. سپس شروع به پیچیدن دلمه ها کنید.برای پیچیدن دلمه ها یک برگ بزرگ را برداشته و مقداری از مواد مخلوط را در میان آن بریزید. سپس اطراف برگ را روی مواد برگردانید تا در واقع بقچه ای از برگ مو درست شود. هر یک از بقچه ها را به صورت وارونه در داخل قابلمه قرار دهید، بعد از آنکه تمام بقچه ها را در قابلمه و در کنار و روی هم چیدید، 2 لیوان آب و 3 قاشق غذاخوری روغن مایع به آن اضافه کنید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید.

*. پس از جوش آمدن آب، شعله اجاق گاز را کم کنید و بگذارید تا آرام آرام بپزد. اضافه کردن چاشنی آن باید در مراحل پایانی طبخ یعنی زمانی حدود یک ساعت و نیم پس از شروع پخت انجام شود. برای درست کردن این چاشنی، سرکه یا آبلیمو را به همراه شکر در کاسه کوچکی بریزید و کمی حرارت دهید تا شکر به طور کامل حل شود. سپس آن را روی دلمه ها بریزید و بگذارید تا مرحله پخت دلمه کامل شده و چاشنی خوب جذب آن شود.

نکته1: اگر چاشنی را در مراحل اولیه پخت اضافه کنید، برگ ها سفت می شوند.

نکته2: در صورتی که دوست دارید این چاشنی در مواد داخل دلمه نیز وجود داشته باشد، می توانید مخلوط کردن شکر، آبلیمو و سرکه را در مراحل اولیه انجام داده و مقداری از این چاشنی را در داخل مواد دلمه هم بریزید و با آنها مخلوط کنید.

نکته3: با توجه به اینکه همه برگ ها به صورت کامل و یک اندازه نیستند و احتمالا چاک هایی نیز در فرم آنها وجود دارد، شما می توانید 2 برگ کوچک چاک دار را روبه روی هم قرار دهید و در واقع برگ بزرگی را به این طریق درست کنید.

نکته4: برای آنکه دلمه ها به حالت پیچیده در ظرف قرار گیرند، پیش از پخت، زیردستی چینی را به صورت برعکس روی دلمه های چیده شده در قابلمه قرار دهید.

خواص لپه :

*. در ضمن، یکی از ویژگی های بارز لپه در مقایسه با سایر حبوبات این است که سریع پخته می شود. لپه از نظر مواد معدنی انواع دلمه – خوب آهن بوده و برای افرادی که کم خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می آید.بهتر است لپه در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف شود. البته لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی نیاز به خیساندن ندارد اما افرادی که احساس می کنند با مصرف لپه دچار نفخ می شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.

*************************************************************************

طرز تهیه دلمه برگ مو آسان و خوشمزه +عکس

بشقابی را روی دلمه‌ها قرار داده و جسم سنگینی داخل بشقاب بگذارید تا سنگینی آن باعث شود كه دلمه‌ها باز نشود و قابلمه را مجددا روی حرارت قرار داده و ابتدا حرارت را زیاد كنید …

مواد اولیه برای 4 نفر:
برنج 1پیمانه
برگ مو 1كیلو
گوشت 150گرم +میزان لازم برای ته ظرف
گشنیز نصف پیمانه (ساطوری شده)
جعفری نصف پیمانه (ساطوری شده)
نعنا نصف پیمانه (ساطوری شده)
پیازچه نصف پیمانه (ساطوری شده)
كره 50گرم
گوجه فرنگی 2عدد (نگینی شده)
فلفل به میزان لازم
نمك به میزان لازم
كاری به میزان لازم
روغن 3قاشق سوپ خوری
سیر 5حبه
آبلیمو به میزان لازم
آب به میزان لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو آسان و خوشمزه

طرز تهیه:
ابتدا برنج را به مدت 1 ساعت به همراه نمك خیس كنید. برگ مو را شسته و به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید تا كمی نرم شود. 150گرم گوشت را كاملاً ریز كنید به طوری كه خیلی ریزتر از گوشت قیمه باشد. برنج، گشنیز، جعفری، نعنا، پیازچه، نیمی از كره، گوجه‌فرنگی، نمك و فلفل و كاری و زردچوبه را به گوشت اضافه كرده و خوب مخلوط كنید. 1 عدد برگ‌مو را پهن كرده مقداری از این مایه را داخل برگ‌مو گذاشته و آن را به صورت بقچه‌ای یا لوله‌ای بپیچید، روغن را ته ظرف مورد نظر بریزید سپس گوشت را نمك و فلفل و ادویه زده و ته ظرف پهن كنیدشعله را كمی زیاد كنید تا گوشت تغییر رنگ دهد و بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید و یك ردیف دلمه پیچیده شده را روی گوشت بچینید، سپس روی آن مقداری برگ نعنا با چند حلقه سیر و چند برش كره گذاشته و دوباره روی آن دلمه بچینید. رب گوجه را ابتدا در مقداری روغن یا كره سرخ كرده و بعد در مقداری آب (به اندازه‌ای كه روی دلمه را بگیرد) حل كرده و نمك و فلفل اضافه كنید و روی دلمه‌ها بریزید. بشقابی را روی دلمه‌ها قرار داده و جسم سنگینی داخل بشقاب بگذارید تا سنگینی آن باعث شود كه دلمه‌ها باز نشود و قابلمه را مجددا روی حرارت قرار داده و ابتدا حرارت را زیاد كنید و وقتی غذا شروع به جوشیدن كرد حرارت را ملایم كرده و بگذارید آب دلمه كشیده شده و به روغن بیفتد. 10 دقیقه قبل از اتمام پخت مقداری آبلیموی تازه به دلمه اضافه كنید. هنگامی‌كه غذا آماده شد، گاز را خاموش كرده و 10 تا 15 دقیقه صبر كنید، سپس ظرفی را روی قابلمه قرار داده و قابلمه را روی ظرف برگردانید تا ته‌چین گوشت روی دلمه‌ها قرار گیرد. می‌توانید ته‌چین را تكه‌تكه كرده و روی دلمه‌ها قرار دهید.

نكات:
1)بهتر است در این غذا از گوشت قلوه گاه یا راسته گوسفندی استفاده شود.
2)اگر دوست دارید مقداری سركه و شكر هم به دلمه ها بزنید تا طعمشان ملس شود.
3)برای داخل دلمه ها میتوانید از گوشت چرخ كرده هم استفاده كنید.
4)اضافه كردن زعفران غذای شما را لذیذ تر و خوش عطر تر میكند.

***************************************************************************

دلمه برگ مو تبریزی

دلمه ها ازجمله غذاهائی هستند که اصالت آذری دارند ، به همین دلیل همه اونها دستورهای اوریجنال آذربایجانی دارند که تا حدودی متفاوت از بقیه جاها هستند ، ” دلمه ” ازفعل ” دولماق ”  dolmagh به معنی ” پر شدن ” و یا ازفعل ” دولدورماق ” doldoormagh به معنی ” پر کردن” هست. 

دلمه برگ مو از جمله غذاهائی هست که به نظر پختنش سخته اما اگه خوب و با حوصله مراحلش رو طی کنید یه غذای خیلی خوشمزه و مفید خواهید داشت ، مشکلاتی که دررابطه با پخت دلمه بوجود میاد معمولا به قرار زیره:

داخل دلمه نمیپزه
دلمه ته میگیره
دلمه وا میره
دلمه ها موقع پخت ترک برمیدارند
دلمه خوشمزه نمیشه !
برگهای دلمه لطافت لازم رو موقع پخت نداره و ….

من سعی میکنم تمام مراحل و ریزه کاریهای ابن غذا رو همون طور که تو تبریز پخته میشه مرحله به مرحله برای شما بنویسم

نکته مهم ، انتخاب برگ مناسب برای دلمه ست ، هرچی برگها لطیف تر باشه دلمه خوشمزه تر میشه معمولا مناسبترین برگ برای این غذا دلمه درخت انگور کشمشی ( انگورهای زرد شیرین ) هست که رنگشون سبز روشنه ، لطیفتر هستند و رگبرگهای کمتری دارند ،درضمن اندازه برگها هم نباید زیاد درشت باشه تا ظاهر دلمه شکیل تر بشه .

مواد لازم

برگ مو: تقریبا” یک کیلو ( ممکنه بیشتر یا کمتر هم مصرف بشه )
گوشت چرخ کرده : 500 گرم
پیاز ریز شده: 3 عدد متوسط
بلغور گندم : یک پیمانه
لپه : یک پیمانه
برنج: 2 پیمانه
شویدخردشده :200 گرم
مرزه خرد شده : 200 گرم
تره خرد شده: 400 گرم
سیر خرد شده : یک بوته درشت
ماست : نصف پیمانه
تورتا : یک پیمانه
( تورتا چیه ؟ متاسفانه من کلمه معادل فارسی برای ” تورتا” پیدا نکردم ، وقتی کره حیوانی رو ذوب میکنید تا روغن زرد ،همون روغن حیوانی یا کرمانشاهی تهیه کنید ماده قهوه ای رنگ جامدی ته ظرف میمونه ، به این ماده ” تورتا ” گفته میشه) اگه تورتا نداشته باشید میتونید از 100 گرم کره حیوانی یا نباتی استفاده کنید .

دارچین : یک قاشق غذاخوری پر
پودر گل محمدی: دو قاشق غذا خوری پر
فلفل سیاه: یک قاشق چایخوری
نمک: به میزان لازم
آب یا آب مرغ : دو لیوان
غوره ریز : یک چهارم پیمانه

مواد لازم برای تزئین و سرو

پیاز داغ ، زرشک ، خلال بادام ، خلال سیر ، ماست یا سیرماست

طرزتهیه

برنج و بلغور رو دوساعت خیس کنید ، لپه رو بپزید .
پیاز رو ریز خرد کنید ، تو یه ظرف بزرگ تفت بدید بعد گوشت رو اضافه کنید و تفت بدید وقتی گوشت سرخ شد لپه رو بهش اضافه کنید ، بلغور و برنج رو آبش رو گرفته به همراه سبزیجات و ادویه جات به مواد اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا وقتی که باصطلاح پف سبزیها بخوابه اما پخته نشه ، بعد ازرو گازبردارید ، چرا این کار ضروریه و باید رو گاز انجام بشه؟
جواب : این کارباعث میشه برنج و بلغور مرحله اول پخت رو پشت سر بزارن ( توجه کنید که کامل پخته نمیشن فقط حرارت میبینن) و دوتا از اشکالاتی گه گفتیم خود به خود رفع بشه یعنی:
دلمه ها ترک نخورن
داخل دلمه خام نمونه

وقتی ازرو حرارت برداشتیم ، سیر ، تورتا ،ماست رو هم اضافه کرده خوب مخلوط میکنیم نمکش رو تست میکنیم و میزاریم کنار بدین ترتیب داخل دلمه آماده ست.

ته یه قابلمه یه بشقاب ملامین یا استیل رو که تقریبا هم اندازه ته قابلمه باشه دمر قرار میدیم ( این کار باعث میشه دلمه ته نگیره ) دلمه هارو به صورت بقچه پیچیده و مرتب داخل قابلمه می چینیم ، غوره ای رو که داشتیم گاها تو ردیفهای دلمه قرار میدیم وقتی تموم شد روی دلمه هارو دولایه با برگ مو می پوشانیم ( این کار باعث میشه دلمه خوب بپزه ) بعد آب یا اب مرغ رو به ارامی روی دلمه ریخته درقابلمه رو میزاریم و رو گازقرار میدیم اول حرارت رو زیاد کنید وقتی صدای جوش آب رو شنیدید حرات رو بسیار ملائم کنید و اجازه بدید حدود یک تا یک ونیم ساعت به ارامی پخته بشه ، میتونید تست کنید اگه نپخته بود ( که امکانش خیلی کمه ) دوباره مقداری اب بریزید

برای تزئین هم از پیاز داغ و زرشک استفاده کنید و با ماست یا سیر ماست سرو کنید.

ویدیو : دلمه برگ مو تبریزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter