در آشپزخانه خودتان با ۶ گیاه مختلف دمنوش درست کنید

thumbnail

 

جعفری، مریم گلی، رزماری و آویشن عنصر اصلی بسیاری از دمنوش‌ ها هستند! همه ما دلمان می‌خواهد در بعدازظهر‌های کوتاهِ تاریک و سرد زمستانی یک نوشیدنی گرم بنوشیم. در این حد که شاید فکر کنیم به یک مزرعه کوچک چای در آشپزخانه نیاز داریم.

اکثر مردم قدر گیاهانی که در آشپزخانه خود دارند را نمی‌دانند. از مریم گلی و رزماری گرفته تا ریحان ساده. می‌شود با همه این‌ها یک چای لذت‌بخش و طبیعی درست کرد. چند قاشق چایخوری گیاه را در آب جوش چند دقیقه دم کنید. مدت زمان این کار بستگی به مقدار گیاه دارد اما معمولا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان لازم است. این دم‌نوش‌ها برای التیام دادن به درد مفاصل، سوزش معده، علائم سرماخوردگی و بسیاری از مشکلات مفید هستند.

گیاهان خوراکی و مکمل‌های گیاهی ممکن است با برخی داروهایی که برای بیماری‌های قلبی و تیروئید استفاده می‌شوند تداخل داشته باشند؛ اما یک فنجان چای گیاهی آنقدر دُز بالایی ندارد که آسیبی وارد کند. با این حال، نوشیدن دو یا سه چای در روز ممکن است مشکل‌ساز شود. بنابراین اگر زیاد دمنوش می‌نوشید حتما با پزشک مشورت کنید.

یادتان باشد هر نوع گیاهی که دم می‌کنید حتما از خوردن آن لذت ببرید. بخشی از سلامت ما را مواد غذایی که می‌خوریم تامین می‌کنند اما بخش دیگر آن را لذتی که می‌بریم. و حالا می‌خواهیم شش گیاهی را که می‌توانید با آن‌ها دم‌نوش‌های مفید و خوش‌طعم درست کنید به شما معرفی کنیم.

نگاهی به ۶ گیاهی که در آشپرخانه دارید برای درست کردن دمنوش

مریم‌گلی

مریم گلی
این گیاه معمولا توسط دکترهای گیاهی برای تسکین گلو درد، لارنژیت و تاندونولیت تجویز می‌شود و حال روحی شما را نیز بهتر می‌کند. برای درست کردن دمنوش مریم گلی، دو قاشق چایخوری برگ مریم‌گلی را داخل قوری بریزید، یک فنجان آب‌جوش به آن اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بجوشد.

ریحان

ریحان
در میان چای‌های هندی ریحان نقش مهمی دارد و در تقویت حال روحی نیز مؤثر است. انواع مختلف آن مثل ریحان مقدس، ریحان تولسی و تایلندی برای درست کردن دمنوش فوق‌العاده هستند. همراه با مریم‌گلی یک یا دو قاشق چایخوری برگ ریحان را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید، داخل آن آب لیمو بچکانید و به همراه شکلات میل کنید.

آویشن

آویشن
این بار که سرما خوردید به جای آن شربت‌ سینه‌های بدبو و بدمزه، دمنوش آویشن را امتحان کنید. محققان آلمانی پی برده‌اند که آویشن مانند اکسپکتورانت (عامل رقیق کنندهء خلط ریه) عمل می‌کند، پس در این وقت از سال حتما مقداری گیاه آویشن داشته باشید تا به داد سرفه‌ها و سرماخوردگی‌تان برسد. کافیست دو قاشق چایخوری آویشن تازه را ۱۰ دقیقه در یک فنجان دم کنید.

رزماری

رزماری
ممکن است فکر کنید تنها برای دفع حشرات از رزماری استفاده می‌شود، اما دکترهای گیاهی عقیده دارند که رزماری برای رفع ناراحتی‌های معده، سردرد، بوی بد تنفس و این قبیل مشکلات مفید و موثر است. علاوه بر این اگر به عطر رزماری علاقه داشته باشید می‌توانید به ازای هر فنجان آب یک قاشق چایخوری از آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید.

نعناع تند

نعناع تند
بسیاری عقیده دارند که دمنوش نعناع و نعناع تند بعد از خوردن یک شام سنگین معده‌ را آرام می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نعناع با آرام کردن اسپاسم ماهیچه‌ها باعث رفع سردرد می‌شود. یک تا دو قاشق چایخوری برگ نعناع خشک یا تازه را در فنجان بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد.

جعفری


خیر، جعفری فقط برای تزئین غذا نیست. تحقیقاتی انجام شده که نشان می‌دهد جعفری می‌تواند به پایین آوردن فشار خون کمک کند و در کاهش علایم آلرژی نیز موثر است. برای درست کردن دمنوش جعفری، دو قاشق چایخوری برگ یا ریشه آن را یا یک قاشق چایخوری دانهء خرد شده آن را ۱۰ دقیقه در یک فنجان آب جوش دم کنید.

ویدیو : در آشپزخانه خودتان با ۶ گیاه مختلف دمنوش درست کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter